۰
پنجشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۲۸

کرونا در کدام کشورها وجود ندارد؟

همزمان با گذر کردن شمار مبتلایان به کرونا از مرز ۱۰۰ میلیون، ۱۱ کشور در جهان توانسته اند از کرونا جان سالم به در ببرند.
همزمان با گذر کردن شمار مبتلایان به کرونا از مرز ۱۰۰ میلیون، ۱۱ کشور در جهان توانسته اند از کرونا جان سالم به در ببرند.
به گزارش عصر ایران به نقل از منیبان، همزمان با شکسته شدن مرز ۱۰۰ میلیونی موارد ابتلا به کرونا، ۱۱ کشور توانسته اند سرزمین‌های خود را خالی از شیوع کرونا نگه دارند.
سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد شماری از کشور‌ها و سرزمین‌ها هستند که تا تاریخ ۲۸ ژانویه ۲۰۲۱ موارد کرونا به آنجا نرسیده است. بیشتر این سرزمین‌ها جزایری در اقیانوس‌های آرام و اطلس هستند که به احتمال، تنها از مجاورت دریا استفاده می‌کنند.
همچنین شاید سیاست‌های سخت گیرانه مسافرتی در این کشورها، عامل موفقیت آمیز در آن‌ها به شمار رود.
پایگاه «U.S. News» به نقل از سازمان جهانی بهداشت، فهرست سرزمین‌ها و مناطقی که موارد ابتلا به کرونا به آن مناطق نرسیده است را اعلام کرد:
۱- تووالو
تووالو، کشوری جزیره‌ای در اقیانوس آرام است که پایتخت آن، فونافوتی نام دارد. تووالو در میانه مسیر بین هاوایی و استرالیا واقع شده است. این کشور از ۹ جزیره مرجانی تشکیل شده و مساحت آن حدود ۱۰ مایل مربع است. شمار ساکنان این کشور به ۱۱ هزار و ۶۴۶ نفر می‌رسد.
تووالو عضو اتحادیه کشور‌های مشترک المنافع است که در بستن مرز‌های خود و اعمال قرنطینه اجباری در برخی موارد موفق عمل کرده است.
۲- ترکمنستان
موقعیت ترکمنستان با آن که از آسیای میانه دور نیست، پرسش‌هایی را در خصوص قدرتش در دفع کووید-۱۹ که جهان را تحت تأثیر خود قرار داده، برانگیخته است.
طبق گزارش آسوشیتد پرس، این کشور رسما هیچ مورد ابتلا به ویروس کرونایی را اعلام نکرده است. با وجود این، مقامات این کشور محدودیت‌هایی را بر تمامی پرواز‌ها و فعالیت‌های دینی جمعی اعمال کرده و مردم را به رعایت فاصله گذاری اجتماعی و زدن ماسک تشویق می‌کنند.
۳- تونگا
پادشاهی تونگا کشوری در قاره اقیانوسیه، اقیانوس آرام جنوبی و مجمع الجزایری متشکل از ۱۷۰ جزیره است که ۳۶ عدد از آن‌ها قابلیت سکونت دارد. شمار ساکنان آن به ۱۰۴ هزار و ۴۹۴ نفر می‌رسد. تونگا از شمال غربی با فیجی، از شمال با ساموا و از طرف شمال غربی با «نیووی» همسایه است.
طبق اطلاعات به دست آمده، این کشور با محدود کردن کشتی‌های تفریحی در مراحل اولیه شیوع کرونا و نیز بستن فرودگاه‌ها و حتی اعمال قرنطینه سراسری، کرونا را از سواحل خود توانست دور نگه دارد و هنوز موردی از ابتلا به کرونا را این کشور گزارش نکرده است.
۴- توکلائو
توکلائو کشور کوچکی در جنوب غربی آسیا با جمعیتی حدود ۱۵۰۰ نفر است. توکلائو متشکل از ۳ جزیره مرجانی استوایی در جنوب اقیانوس آرام است. این کشور تقریباً از سوی نیوزیلند اداره می‌شود و ملکه آن، ملکه انگلیس است. در سال ۲۰۰۴ یک همه پرسی با کمک سازمان ملل متحد برگزار شد که هدف از آن پرسش در مورد این موضوع بود که آیا کنترل نیوزیلند پایان یابد یا خیر. در این رای‌گیری ۵۸۱ نفر شرکت کردند که به علت به حد نصاب دو سوم نرسیدن آرا باطل گشت. همه پرسی دیگری نیز در سال ۲۰۰۷ برگزار شد که آن هم به استقلال کامل توکلائو منجر نشد.
توکلائو فرودگاه ندارد و باید برای رفتن به آن از کشتی استفاده کرد. این کشور بر روی خود نام نخستین کشوری را نهاده که به طور کامل از انرژی‌های تجدید پذیر استفاده می‌کند.
این کشور با داشتن تنها یک بیمارستان، عجیب نیست که تا کنون در ثبت موارد کرونا موفق عمل کرده باشد.
۵- جزایر پیت کرن
جزایر پیت کرن، مجموعه‌ای از ۴ جزیره آتشفشانی اند که تنها قلمرو انگلیس در خارج از اقیانوس آرام را شکل می‌دهند. طول منطقه دو مایل و و عرض آن یک مایل است.
گفته می‌شود است که این جزایر کمتر از ۵۰ نفر ساکن دائمی دارند و جزو کم جمعیت‌ترین مناطق در جهان به شمار می‌روند.
مقامات این منطقه گفته اند محدودیت‌های سفری تا مارس ۲۰۲۲ دست کم ادامه خواهد داشت.
۶- پالائو
پالائو، مجمع الجزایری متشکل از تقریبا ۳۴۰ جزیره در فاصله ۸۰۰ مایلی جنوب غربی گوام و بیش از ۵۰۰ مایلی شرق فیلیپین است. پالائو یک کشور مستقل است که ارتباطی آزاد با آمریکا دارد. این کشور در ابتدای همه گیری کرونا، برای جلوگیری از این بیماری، تمامی پرواز‌های تجاری خود را به حال تعلیق درآورد و سپس به قرنطینه اجباری پیوست.
۷- نیووی
جزیره نیووی در فاصله ۱۵۰۰ مایلی شرق نیوزیلند واقع شده؛ به طوری که از نظر سیاسی با آن ارتباط دارد. این جزیره، یکی از بزرگترین جزایر مرجانی در جهان و جزیره‌ای واقع در غرب جزایر کوک است؛ هرچند فعالیتی مستقل دارد. این کشور برای مبارزه با کووید-۱۹ از نیوزیلند کمک گرفت.
۸- نائورو
جمهوری نائورو کشور جزیره‌ای و کوچک در منطقه میکرونزی قارهٔ اقیانوسیه است. نائورو در اقیانوس آرام جنوبی واقع شده و پایتخت آن یارن است. نائورو در قدیم «جزیره دلپذیر» نامیده می‌شد و در سال ۱۹۶۸ مستقل شد.
جمهوری نائورو که در همسایگی کشور «کیریباتی» قرار دارد، سومین کشور کوچک در جهان از لحاظ اندازه به شمار می‌رود. این جزیره با بیش از ۸ مایل مربع و با حدود ۱۰ هزار نفر ساکن، دومین جمعیت کوچک جهان را در خود جای داده است.
طبق گزارشها، نائورو از طریق محدودیت‌های مشابه که برای سفر به کشور‌های همسایه آن وضع شده، مانع نفوذ کرونا به داخل این کشور شده است.
۹- کیریباتی
جمهوری کیریباتی یا کیریباس کشوری جزیره‌ای در اقیانوس آرام است. این کشور از ۳۲ جزیره مرجانی و صخره‌های مدور مرجانی به همراه یک جزیره سنگ آهک مرتفع درست شده که در ۲ هزار مایلی جنوب غربی هاوائی واقع شده اند.
این کشور، از معدود کشور‌هایی در چهارگوشه جهان بود در همان ابتدا، به خاطر کرونا، محدودیت‌هایی برای سفر اعمال کرد و از آنجایی که تنها چند شرکت هواپیمایی به این کشور سفر دارند، انجام این کار برای مقامات این کشور آسان‌تر بود.
۱۰- میکرونزی
ایالات فدرال میکرونزی که به طور خلاصه میکرونزی خوانده می‌شود یک کشور مستقل و کشور وابسته به آمریکا در غرب اقیانوس آرام است. ایالات فدرال میکرونزی از چهار ایالت پدید آمده که نام آن‌ها از غرب به شرق یَپ، چوئوک، پُناپی، و کُسرائه است.
در حالی که ایالات فدرال میکرونزی متشکل از بیش از ۶۰۰ جزیره اند، طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی هیچ مورد ابتلا به کرونا در آن مشاهده نشده است. این کشور در طول همه گیری کرونا کمک‌هایی را از آمریکا، چین و ژاپن دریافت کرده است.
۱۱- جزایر کوک
جزایر کوک در قارهٔ اقیانوسیه، اقیانوس آرام جنوبی، غرب جزایر پولینزیای فرانسه، شرق تونگا و جنوب غرب ساموآ‌ی آمریکا واقع شده است. پایتخت جزایر کوک، شهر آواروآ با ۱۰ هزار نفر جمعیت است. جزایر کوک از ۱۵ جزیره تشکیل شده اند که در فاصله ۲ هزار کیلومتری شمال شرقی نیوزیلند واقع هستند و از لحاظ سیاسی به این کشور مرتبط اند.
گفته می‌شود با اعنمال قوانین سختگیرانه از جمله برای قایق‌های تفریحی مانع ورود کرونا به سرزمین اش شده است.
 
کد مطلب: 144383
برچسب ها: کرونا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *