۰
جمعه ۱۷ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۳۱

رشد ۲۳ درصدی ازدواج دختران ۱۰تا۱۴ سال

مطابق با گزارش منتشر شده مرکز آمار ایران، ازدواج دختران ۱۰ تا ۱۴ ساله که در سه ماهه اول سال جاری، ۷۳۲۳ مورد بود؛ با رشد ۲۳ درصدی به ۹۰۵۸ مورد در تابستان ۹۹ رسیده است.
رشد ۲۳ درصدی ازدواج دختران ۱۰تا۱۴ سال
مطابق با گزارش منتشر شده مرکز آمار ایران، ازدواج دختران ۱۰ تا ۱۴ ساله که در سه ماهه اول سال جاری، ۷۳۲۳ مورد بود؛ با رشد ۲۳ درصدی به ۹۰۵۸ مورد در تابستان ۹۹ رسیده است.
به گزارش ایسنا، مجموعا در بهار و تابستان سال گذشته ۱۶۰۱۷ مورد ازدواج دختران ۱۰ تا ۱۴ ساله به ثبت رسیده بود اما همین آمار برای سال جاری به ۱۶۳۸۱ مورد رسیده است؛ یعنی آمار ازدواج دختران ۱۰ تا ۱۴ ساله  در شش ماهه اول سال ۹۹ نسبت به سال گذشته ۲ درصد رشد داشته است.
اگرچه آمار ازدواج دختر بچگان زیر ۱۰ سال که در بهار ۹۹ یک نفر ثبت شده بود، در تابستان گذشته کاهش و به صفر رسیده است اما همین افزایش ۲۳ درصدی ازدواج دختران زیر ۱۳ سال طی سه ماه زنگ خطری است که جلوگیری از ازدواج اجباری و کودک همسری را بلند کرده است.
این آمار برای دختران ۱۵ تا ۱۹ ساله نیز از حدود ۳۶ هزار در سه ماهه اول سال جاری به حدود ۴۴ هزار ازدواج در تابستان ۹۹ رسیده و رشد داشته است. از سوی دیگر اما تنها ۳ ازدواج برای پسران کمتر از ۱۵ سال در تابستان گذشته به ثبت رسیده که در مقایسه با بهار ۹۹ با ۵ مورد ازدواج ثبت شده، کاهش داشته است. همچنین آمار ازدواج ثبت شده برای پسران ۱۵ تا ۱۹ ساله نیز از حدود ۴۸۰۰ نفر در بهار ۹۹ به حدود ۵۹۰۰ نفر در تابستان ۹۹ افزایش داشته است.
آمار ولادت‌های ثبت شده برای مادران کمتر از ۱۵ سال نیز نسبت به سه ماهه اول سال جاری افزایش یافته و در تابستان ۹۹ به ۳۶۴ مورد رسیده است. همچنین ۱۷۸۲۳ ولادت برای مادران ۱۵ تا ۱۹ ساله در تابستان ۹۹ به ثبت رسیده است در حالی که همین آمار برای پدران کمتر از ۱۵ سال تنها یک مورد و برای پدران ۱۵ تا ۱۹ سال، ۷۵۹ مورد در تابستان ۹۹ بوده است.
اما میزان طلاق ثبت شده در همین بازه سنی نیز قابل توجه است. تعداد طلاق ثبت شده برای دختران ۱۰ تا ۱۴ از ۱۳۱ مورد در بهار ۹۹ به ۱۸۸ مورد در تابستان ۹۹ رسیده است. این آمار برای دختران ۱۵ تا ۱۹ ساله با بیش از ۴۰ درصد رشد نسبت به بهار ۹۹ به ۳۷۶۰ مورد در تابستان ۹۹ رسیده است. همین آمار برای پسران در بازه سنی ۱۵ تا ۱۹ ساله از ۱۴۰ مورد طلاق در بهار سال جاری به ۱۶۵ طلاق در تابستان ۹۹ رسیده است.
به گزارش ایسنا، آمار قابل تامل منتشر شده در گزارش وضعیت اجتماعی و فرهنگی ایران در تابستان ۹۹ درباره ازدواج، طلاق و زایمان دختران زیر ۱۳ سال معطوف به آمار ثبت شده است؛ در حالی که به گفته برخی از کارشناسان بسیاری از خانواده‌ها به علت محدودیت‌های قانونی برای ازدواج دختران ۱۳ ساله و کمتر تمایلی به ثبت آن ندارند بنابراین می‌توان گفت آمار قطعی  با آنچه اعلام شده می تواند متفاوت باشد.
علیرغم وجود ضعف‌های قانونی برای جلوگیری از کودک همسری در گذشته، در شرایط فعلی و با تصمیم مجلس مبنی بر پرداخت وام ازدواج ۱۰۰ میلیون تومانی به دختران زیر ۲۳ سال، نگرانی از افزایش کودک همسری نیز بیشتر شده است. نداشتن مهارت کافی برای ازدواج و به طبع آن طلاق زودهنگام، مشکلات بهداشتی ناشی از زایمان در کودکی، ازدواج اجباری و سوءاستفاده از امر ازدواج برای رسیدن به منافع مالی و شخصی تنها بخشی از پیامدهای منفی کودک همسری است که علاوه بر فرهنگ سازی در این زمینه نیازمند توجه هرچه بیشتر مسئولان در تصویب قوانین هستیم.
کد مطلب: 144410
برچسب ها: کودک بیوه
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *