۰
جمعه ۱۷ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۴۲
نماینده بستان آباد:

شگاف میان فراکسیون‌های مجلس انقلابی

نماینده مردم بستان آباد در مجلس گفت: متاسفانه انتخابات ریاست جمهوری 1400 کاملا در مجلس یازدهم سایه انداخته و عملکردها، اوقات صحن و طرح ها و پیشنهادات مجلس را به خود اختصاص داده است، شاهد بودیم پس از صرف زمان دو هفته ای بر طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری در صحن مجلس، شورای نگهبان به این طرح ایراداتی وارد کرد.
شگاف میان فراکسیون‌های مجلس انقلابی
«غلامرضا نوری قزلچه»، نماینده مردم بستان آباد در مجلس، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی برنا در پاسخ به این سوال که آیا "شکاف بین فراکسیون های مجلس یازدهم را شاهد هستیم" گفت: نه تنها بین دو فراکسیون (ولایی و نیروهای انقلاب) بلکه در مجلس یازدهم در بین نمایندگان هم شاهد این شکاف هستیم، تاکنون تعاملی بین این دو فراکسیون برقرار نشده و هیچ گونه همکاری و همراهی رخ نداده است، همه فرصت ها، موقعیت ها و محل های خدمتی اعم از کمیسیون، هیات رئیسه همگی به طور مطلق در اختیار فراکسیون اکثریت مجلس یازدهم قرار گرفته است. در ارکان مجالس گذشته تعاملات بین فراکسیون ها اتفاق می افتاد حتی تعامل با فراکسیونی که خیلی در اقلیت بود هم حفظ می شد و در معاملات مجلس سهمی برای آنها لحاظ می شد ولی متاسفانه در این دوره فراکسیون نیروهای انقلاب، اکثریت مطلق را برای خودش در نظر گرفته و هیچ گونه تعاملی بین دو فراکسیون صورت نگرفت.
او ادامه داد: به عنوان عضوی از فراکسیون مستقلین ولایی تاکنون هیچگونه همکاری از سوی فراکسیون اکثریت مجلس ندیده ایم، این که به فرض مثال بخواهند در یک موضوعی بگویند  جلسه ای مشترک برگزار شود و تعاملی صورت گیرد، تاکنون مطلقا این موضوع رخ نداده است.  ما در  فراکسیون اقلیت اصرار داشتیم که همگی جزو مجلس شورای اسلامی هستیم، همه برای خدمت به مردم آمده ایم و باید در مواقعی متحد شویم تا آرا ما به نفع کشور شود، البته شاید عدد فراکسیون اکثریت دوستان را مستحق نکرده که نیاز به تعامل با اقلیت داشته باشند زیرا اصلا در این جهت عمل نکرده اند. من نه تنها فاصله بین دو فراکسیون می بینم  بلکه در بین اعضای فراکسیون اکثریت هم این شکاف وجود دارد، رای نیاوردن شفافیت آراء و  بودجه نشان داد که در فراکسیون اکثریت هم وفاق کامل وجود ندارد.
نوری قزلچه در پاسخ به این سوال که از دیدگاه شما ممکن است ما در مجلس یازدهم شاهد شکل گیری فراکسیون دیگری باشیم مثلا جبهه پایداری یا نمایندگان دیگر که در فراکسیون اکثریت مجلس عضویت دارند بخواهند فراکسیون دیگری تشکیل دهند گفت: بله. صرف نظر از اینکه اسمی برایش گذاشته شود، تفاوت ها مشخص شده است، طیفی که توصیه های مدیریتی بیشتری در دست دارد  نتوانسته آنطور که باید و شاید خوب مدیریت و رضایت مجموعه متحد را جلب کند، این با تفاوت آراء  کاملا به وضوح حس می شود. مدیریت در مجلس مانند مدیریت اداره  و نظام نیست، رمز توفیق مدیریت در مجلس توجه به شان، جایگاه و کرامت نماینده است، زیرا نماینده این شان و جایگاه را از مردم به عاریه دارد باید به این مهم توجه شود، اگر جایگاه نماینده در نظر گرفته نشود کار دچار مشکل خواهد شد. 
نوری قزلچه در پاسخ به این سوال که آیا درخواست فراکسیون اقلیت مجلس یازدهم  مبنی بر همکاری و تعامل را به گوش رئیس فراکسیون نیروهای انقلاب که قالیباف است رسانده اید، گفت:  هیچ روحیه همکاری و تعاملی نبوده است. 
او در پاسخ به این سوال که آیا توجه فراکسیون اکثریت مجلس یازدهم به انتخابات ریاست جمهوری موجب شکاف در بین نمایندگان و خصوصا اعضای این فراکسیون شده است، گفت: بله این یک واقعیت است، متاسفانه انتخابات ریاست جمهوری 1400 کاملا در مجلس یازدهم سایه انداخته و عملکردها، اوقات صحن و طرح ها و پیشنهادات مجلس را  به خود اختصاص داده است، شاهد بودیم پس از صرف زمان دو هفته ای بر طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری در صحن مجلس، شورای نگهبان به این طرح ایراداتی وارد کرد. عملکرد و توجه فراکسیون نیروهای انقلاب اسلامی مجلس بر انتخابات ریاست جمهوری 1400 تاثیر منفی بر مجلس گذاشته است، از همان شروع مجلس برنامه های انتخابات 1400 متاسفانه در مجلس رخنه پیدا کرده و خیلی از کارهای اساسی کشور و بحث های معیشتی مردم و موضوعات مهم اقتصادی را به حاشیه برده است، بحث بودجه نمونه بارز است.
نماینده مردم بستان آباد در پاسخ به این سوال که شکاف بین جناح ها در مجلس و فراکسیون اکثریت به چه علت  است، گفت: در ابتدا تاکید بر یک صدایی مجلس بود غافل از اینکه با خصوصیت مجلس سازگار نیست زیرا در همه موضوعات در بحث های فنی و موضوعات مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی نمی توان یک صدایی را انتظار داشت، این به صلاح مجلس نیست و کارها پیش نمی رود. مجلس محل گفتگوهاست، محل بحث و اختلاف نظر است ولی خروجی در مسائل منافع ملی باید یکصدایی باشد، باید این چکش کاری ها و اختلاف نظرها، بحث و جدال ها صورت گیرد تا بتواند یک تصمیمات پخته تری از مجلس بیرون آید.
 او ادامه داد: بنا داشتند فراکسیون اکثریت اداری مدیریت شود و همه تابع باشند اما با گذشت زمان متوجه شدند که مجلس محل بحث و گفتگو است و مکلف هستند تا از نظر قانونی و شرعی همه نقطه نظرات خود را بگویند. در ابتدای مجلس یازدهم شاکله برای فرماندهی واحد ریخته شده بود تا یکصدا باشیم و کسی اظهارنظر مخالفی نکند اما کسانی باورهای کارشناسی و ذهنی خودشان را مطرح کردند. مخالفت‌ها وقتی که رنگ و بوی انتخاباتی می گیرد شدیدتر می شود، افراد قابل توجهی در مجلس پتانسیل کاندیدا ریاست جمهوری شدن را دارند و  فعال هم هستند. این عوامل منجر شد تا یکصدایی و فرماندهی واحد که تحت نظرشان بود، اتفاق نیفتد.
نماینده مردم بستان آباد در پاسخ به این سوال که این اتفاقات چقدر به عملکرد رئیس مجلس برمی گردد گفت: طبیعی است اگر بنا باشد یکصدایی و فرماندهی شکل بگیرد در صورت مطلوب بودن، عمر بیشتری به وفاق می دهد ولی اگر از مدیریت کافی و لازم برخوردار نباشد نقاط ضعف بروز پیدا می کند و مجموعه از هم می پاشد. 
کد مطلب: 144420
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *