۰
شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۵۹

جبهه‌گیری‌ها علیه واکسن کرونا خطرناک است

یک اپیدمیولوژیست با ابراز نگرانی نسبت به جبهه گیری های بعضا ناآگاهانه نسبت به واکسیناسیون عنوان کرد: شایعات عمدی یا سهوی که علیه واکسن های ایرانی و خارجی ایجاد شده بسیار خطرناک است و می تواند بازدهی کار را بسیار کم کند.
جبهه‌گیری‌ها علیه واکسن کرونا خطرناک است
یک اپیدمیولوژیست با ابراز نگرانی نسبت به جبهه گیری های بعضا ناآگاهانه نسبت به واکسیناسیون عنوان کرد: شایعات عمدی یا سهوی که علیه واکسن های ایرانی و خارجی ایجاد شده بسیار خطرناک است و می تواند بازدهی کار را بسیار کم کند. زحمت زیادی برای تولید واکسن در تمام دنیا کشیده شده و باید از این فرصت استفاده کرد و نباید آن را تبدیل به تهدید کنیم.
دکتر"حمیدرضا توحیدی نیک" در گفت و گو با ایسنا درباره لزوم واکسیناسیون در مقابله با کرونا اظهار کرد: در حال حاضر تنها راه نجات کل دنیا و حل اساسی مشکل کرونا، واکسیناسیون است و اگر می خواهیم تلفات کمتری بدهیم بهترین و در دسترس ترین راه واکسن است که خوشبختانه تولید شده است.
وی با ابراز نگرانی نسبت به جبهه گیری های بعضا ناآگاهانه نسبت به واکسیناسیون عنوان کرد:  شایعات عمدی یا سهوی که علیه واکسن های ایرانی و خارجی ایجاد شده بسیار خطرناک است و می تواند بازدهی کار را بسیار کم کند. زحمت زیادی برای تولید واکسن در تمام دنیا کشیده شده و باید از این فرصت استفاده کرد و نباید آن را تبدیل به تهدید کنیم. تبلیغات منفی علیه واکسیناسیون به جز مرگ بیشتر عزیزانمان و طولانی شدن این شرایط پراسترس عایدی دیگری ندارد.
توحیدی تصریح کرد: ذهنیتی که در مردم ایران و برخی کشورهای دیگر وجود دارد، نگرانی بابت عوارض واکسن است که این تا حدودی طبیعی است. به هر حال هر دارو و ماده ای که مصرف می کنیم و حتی داروی گیاهی، ممکن است عوارضی داشته باشد ولی عوارض احتمالی تایید نشده واکسن در برابر منافع بیشمار تایید شده اهمیت ناچیزی دارد.
وی با بیان اینکه من موافق اجباری شدن واکسیناسیون هستم، درباره ایمنی واکسیناسیون و عوارض آن گفت: معمولا تاریخ نشان داده عوارض واکسن 30 تا 45 روزه خود را نشان می دهند و واکسن های معتبر خارجی موجود حداقل تا 60 روز پیگیری شده و بعد تائیدیه را گرفته اند. در مورد واکسن داخلی هم قطعا به همین شکل خواهد بود.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان کرد: هر واکسنی که تولید می شود، نهادهای ناظر و سازمان بهداشت جهانی بر آن نظارت می کنند و مراحل مختلفی طی می کنند و ایمنی آن روی افراد زیادی تست می شود تا بعداً در عموم مردم استفاده شوند؛ به عنوان مثال واکسن مدرنا در مرحله کارآزمایی بالینی روی 30 هزار نفر تست شده و بعد مجوز را دریافت کرده است.
وی افزود: واکسن ایرانی نیز قبل از تولید انبوه قطعا باید همه استانداردها را بگذراند و وقتی به عرضه و استفاده عمومی رسید، دیگر نباید نگران باشیم و می توانیم استفاده کنیم.
هنوز برای مشاهده کاهش موارد در کشورهایی که واکسیناسیون را شروع کرده اند زود است
توحیدی تصریح کرد: شاید تولید واکسن ایرانی ماه ها طول بکشد لذا نباید بیش از این تعلل کرد و باید واکسیناسیون با یک واکسن استاندارد در اسرع وقت شروع شود. البته انتظار نداریم از فردای شروع واکسیناسیون شاهد کاهش موارد باشیم. برای ایجاد ایمنی در بدن معمولا چند هفته زمان نیاز است. ضمن اینکه باید درصد قابل توجهی از جمعیت ایمن شوند تا روند کاهشی را شاهد باشیم. مطمئن باشید چنین مساله ای را به زودی در کشورهایی که واکسیناسیون را شروع کرده اند خواهید دید. فراموش نکنیم تاکنون کمتر از هشت درصد جمعیت امریکا حداقل یک دوز واکسن دریافت کرده اند و کمتر از دو درصد آنها دو دوز واکسن را کامل کرده اند. بنابراین برای مشاهده روند کاهشی کمی زود است.
توحیدی ضمن انتقاد از رویکرد برخی مسئولین اشاره کرد یکی از بحث های مهم در کارآزمایی های بالینی، بحث تعمیم پذیری نتایج است و ممکن است یک واکسن یا دارو روی یک قوم جواب بدهد و روی نژاد دیگر نه. لذا کاملا طبیعی بود که تیم پژوهش واکسن ها از کشورهای مختلف بخواهند در کارآزمایی های اولیه مشارکت کنند. اینکه با نگاه خودخواهانه در پژوهش های اولیه واکسن ها مشارکت نکنیم و انتظار داشته باشیم برای استفاده از آن در اولویت اول کشورهای جهان باشیم، انتظار به جایی نیست. ضمن اینکه در هر پژوهش از جمله همین کارآزمایی واکسن ایرانی نیز از افراد داوطلب رضایت نامه آگاهانه گرفته می شود و کسی به اجبار و بدون آگاهی کامل از همه شرایط وارد چنین پژوهش هایی نمی­شود.  
وی بیان کرد: آزمایشات واکسن های تایید شده دنیا در فازهای مختلف پایان یافته و پس از گذراندن مراحل مختلف کنترل کیفیت، مجوزهای های لازم از سازمان های غذا و دارو و سازمان جهانی بهداشت برای تولید انبوه و توزیع جهانی را گرفته اند و اینکه بنا باشد یک واکسن روی مردم ما آزمایش شود، اینگونه نیست چرا که هم اکنون مردم همان کشورهای سازنده در حال استفاده از واکسن هستند. ضمن اینکه سایر کشورها نیز در حال خریداری و استفاده از این واکسن ها هستند.
کد مطلب: 144460
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *