۰
يکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۴۸

تولید انبوه واکسن ایرانی کرونا تا خرداد ۱۴۰۰

دبیر کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا از تولید انبوه واکسن ایرانی کرونا در اواخر خردادماه سال ۱۴۰۰ خبر داد.
تولید انبوه واکسن ایرانی کرونا تا خرداد ۱۴۰۰
دبیر کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا از تولید انبوه واکسن ایرانی کرونا در اواخر خردادماه سال ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: تا خرداد ماه نتایج فاز ۳ همه پلتفرم‌های واکسن‌های کرونا مشخص خواهد ‌شد و با سبد واکسن‌های ایرانی که در اختیار داریم، قادریم تصمیم بگیریم که برای گروه‌های سنی مختلف و همچنین افرادی که قبلا به این بیماری مبتلا شده‌اند چه نوع واکسنی تزریق شود.
دکتر مصطفی قانعی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه دواتفاق "واردات" و "تولید داخل" در حوزه واکسن کرونا همزمان با هم رخ می‌دهد، اظهار کرد: "واردات واکسن کرونا" برای جمعیت در معرض خطر یکی از این اقدامات است که هدف از آن کاهش مرگ و میر و بستری بیماران مبتلا به کرونا خواهد بود که اگر این اهداف محقق شود بر اساس مدل‌های جهانی می‌توانیم ۱۰ هزار مرگ را کاهش دهیم که این عدد قابل توجهی است.
وی با تاکید بر اینکه این امر باید تا خرداد ماه سال آینده ادامه داشته باشد، اظهار کرد: به دلیل اینکه در اواخر خردادماه سال ۱۴۰۰ واکسن ایرانی به نتیجه می‌رسد و از آن زمان که واکسن ایرانی به تولید انبوه رسید، انتظار می‌رود که مدتی باید تست‌های پایداری را بگذراند تا تاییدیه ورود برای آن اخذ شود.
قانعی اضافه کرد: بعد از این مرحله باید بررسی شود که به ازای هر فرد، ۲ دوز واکسن موجود باشد تا واکسیناسیون علیه بیماری کرونا آغاز شود.
دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با تاکید فعلا توانایی کشور تولید بیش از یک میلیون دوز واکسن در هفته وجود ندارد، خاطر نشان کرد: ما در ماه بیش از چهار میلیون دوز واکسن کرونا نمی‌توانیم تولید کنیم مگر آنکه اقدام خاص دیگری رخ دهد از این رو اینکه گفته می‌شود برای واکسیناسیون مردم عادی هیچ مشکلی ندارند و در زمستان انجام می‌شود باید پاسخ داد که واکسیناسیون بر اساس اولویت‌ها و پتانسیل‌های کشور انجام خواهد شد.
دبیر کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا با تاکید بر اینکه واکسن کرونا بر اساس قواعد خاصی است، توضیح داد: این طور نیست که فرد بعد از تزریق واکسن کرونا به منزل برود بلکه باید مدتی تحت نظر باشد و پیگیری‌های لازم صورت گیرد ضمن آنکه نیاز است تا زیر ساخت‌های لازم برای واکسیناسیون عمومی ایجاد شود.
به گفته وی برای واکسیناسیون، باید واکسن‌های مورد نیاز موجود و برای هر فردی قابل پیگیری باشد.
قانعی تاکید کرد: بر این اساس انتظار می‌رود که در اسفند ماه سال آینده بحرانی به نام "کرونا" نداشته باشیم به این شرط که ۶۰ درصد مردم جامعه ایمن شده باشند و در این صورت زنجیره قطع خواهد شد.
وی اضافه کرد: تا  آن زمان ماسک و رعایت فاصله اجتماعی در پیشگیری از ابتلا به کرونا حرف اول را می‌زند.
تزریق واکسن برای افرادی که یک بار تجربه کرونا دارند
دبیر کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در پاسخ به این سوال که آیا واکسن کرونا به افرادی که یک بار تجربه مبتلا شدن به کرونا را دارند، قابل تزریق است یا خیر؟ توضیح داد: تجربه‌ای که ما به دست آورده‌ایم و در دنیا نیز گزارش شد نشان می‌دهد که ممکن است برای فردی که یک بار به این بیماری مبتلا شده است، واکسن خاصی انتخاب شود که در این زمینه تمهیداتی صورت گرفته است به این معنا که واکسنی که انستیتو پاستور به صورت مشترک با کشور کوبا تولید می‌کند از جنسی است که برای افرادی که یک بار مبتلا شده‌اند قابل استفاده خواهد بود.
قانعی با بیان اینکه گروه‌ جوانان ممکن است واکسن دیگری را ‌تحمل کنند، خاطر نشان کرد: علاوه بر آن افرادی در سنین ۷۰ سالگی واکسن دیگری را باید دریافت کنند. به عنوان مثال واکسن پروتئین نوترکیب عارضه زیادی ندارد ولی تعداد دوزهای تزریقی آن بیشتر است و فردی که سن بالا همراه با بیماری‌های قلبی و فشار خون دارد ترجیح داده می‌شود که با واکسن کم عارضه‌تری واکسینه شود. این کاری است که در دنیا انجام شده است.
وی اضافه کرد: مشاهده شده است که حتی برخی از واکسن‌های پیشرفته منجر به بروز عوارضی شده‌اند و ما الان اطلاعات آنها را در اختیار داریم.
دبیر کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: در خرداد ماه نیز اتفاق دیگری خواهد افتاد و آن نتایج فاز ۳ همه پلتفرم‌های واکسن‌های کرونا منتشر می‌شود از این رو در آن زمان با دید بازتر، تصمیم گیری بهتری خواهیم داشت.
قانعی همچنین اظهار کرد: از سوی دیگر از آنجایی که انواع پلتفرم‌ها در ایران مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته‌اند تا آن روز (خرداد ماه ۱۴۰۰) می‌توانیم سبد واکسن را اختیار کنیم که برای چه گروهی، چه واکسنی و برای افرادی که در گذشته مبتلا شده‌اند چه واکسنی و اگر کسی ایمن هست که چه نوع واکسنی در طی چند دوز تزریق شود.
وی ادامه داد: با توجه به اطلاعاتی که تا خرداد ماه کسب می‌کنیم فرصت بسیار خوبی خواهیم داشت که با واکسن‌های ایرانی تولید شده، اقدام به واکسیناسیون کنیم.
نحوه تزریق واکسن و قرنطینه کردن 
قانعی در پاسخ به این سوال که در واکسیناسیون عمومی که خواهیم داشت، آیا دریافت کنندگان واکسن باید همانند فازهای اول و دوم مدتی در قرنطینه باشند، توضیح داد: زمانی که واکسن‌ها فاز ۱ را می‌گذرانیم  یعنی فاز Safty آن مورد بررسی قرار می‌گیرد و در فازهای دوم و سوم بررسی خواهد شد که واکسن‌های تزریق شده آیا عوارضی را در پی دارد یا خیر و در آن صورت است که مجوز برای واکسن‌ها صادر خواهد شد.
وی ادامه داد: پس از اینکه واکسن‌های ایرانی این مراحل را گذراندند نیاز به قرنطینه کردن دریافت کنندگان واکسن نیست فقط ممکن است فرد مدتی در محل تزریق بماند.
دبیر کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا با تاکید بر اینکه نگهداری افراد دریافت کننده واکسن کرونا در محل تزریق جز قوانین تزریق این واکسن است، ادامه داد: طبق این قانون افراد دریافت کننده واکسن مدت ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت بعد از تزریق باید نزد پزشک باشد.
کد مطلب: 144878
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *