۰
يکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۵۹

اصلی‌ترین کالای وارداتی ایران چیست؟

رئیس سازمان توسعه تجارت می‌گوید امروز می‌توان با قاطعیت اعلام کرد که دیگر در ایران واردات بی رویه‌ای صورت نمی‌گیرد.
رئیس سازمان توسعه تجارت می‌گوید امروز می‌توان با قاطعیت اعلام کرد که دیگر در ایران واردات بی رویه‌ای صورت نمی‌گیرد.
به گزارش ایسنا، حمید زادبوم با اشاره به محدودیت‌های اعمال شده بر مسیر واردات در سال‌های گذشته، اظهار کرد: با توجه به محدودیت‌های اعمال شده در سال‌های گذشته، می‌توان اعلام کرد که در سال ١٣٩٩ عملا دیگر واردات بی رویه‌ای صورت نمی‌گیرد و وقتی جزییات کالاهای ورودی به ایران را بررسی می‌کنیم، می‌بینیم که یا واسطه‌ای و سرمایه‌ای هستند یا کالاهای مصرفی که نیاز قطعی مردم به شمار می‌روند.
وی ادامه داد: کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای حدود ۸۷ درصد از کل واردات ایران را تشکیل می‌دهند. این کالاها به عنوان مواد اولیه یا مورد نیاز به واحدهای تولیدی تحویل می‌شوند و یعنی نه تنها برای اقتصاد ایران زیان ده نیستند که حتی نرسیدنشان می‌تواند به تولید آسیب بزند. از این رو نه تنها نگرانی در رابطه با این کالاها نیست که می‌توان با ارائه تسهیلاتی به وارداتشان نیز کمک کرد تا خطوط تولیدی برای تامین مواد اولیه با مشکل مواجه نشوند.
رییس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه ۱۳ درصد باقی مانده از واردات ایران را نیز کالاهای مصرفی که نیاز جدی مردم هستند تشکیل می‌دهند، توضیح داد: بعضی از این کالاها برای تامین کامل نیاز جامعه به ایران وارد می‌شوند، مثلا برنج وارداتی یکی از این کالاهاست که برای تنظیم بازار و تامین نیاز مردم وارد می‌شود. یکی دیگر از این کالاها را گوشی تلفن همراه تشکیل می‌دهد که باز هم نیاز جامعه است و نمی‌توان توقع داشت که واردات آن متوقف شود.
زادبوم اضافه کرد: با وجود اینکه واردات بی رویه کنار رفته اما آمار واردات ما سال گذشته در مرز ۴۳ میلیارد دلار قرار داشت و امسال نیز همین روند ادامه دارد. با توجه به اینکه اصلی‌ترین محل تامین ارز موردنیاز واردات، صادرات غیرنفتی کشور است، افزایش فعالیت‌ها در این حوزه نیز اهمیت فراونی خواهد داشت و ما باید تلاش کنیم تراز تجاری کشور را بار دیگر مثبت کنیم.
به گفته وی، در ۹ ماهه سال ١٣٩٩ ،تراز تجاری ایران حدودا منفی ۱.۲ میلیارد دلار بوده که سازمان توسعه تجارت امیدوار است این عدد تا پایان سال قابل جبران باشد.
کد مطلب: 144919
برچسب ها: واردات
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *