کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

محمدجعفر یاحقی:

توس باید ثبت جهانی شود

5 اسفند 1399 ساعت 19:09

محمدجعفر یاحقی با بیان این‌که توس سرزمین گرانقدری است که باید به آن ببالیم، گفت: توس باید ثبت جهانی شود.


 محمدجعفر یاحقی با بیان این‌که توس سرزمین گرانقدری است که باید به آن ببالیم، گفت: توس باید ثبت جهانی شود.

مدیر قطب علمی فردوسی و شاهنامه دانشگاه فردوسی در مراسم رونمایی از مستند داستانی شاهنامه فردوسی که ظهر امروز، ۵ اسفند ماه، در پردیس سینمایی هویزه مشهد برگزار شد، در رابطه با این فیلم مستند اظهار کرد: بسیار کار سختی است که ۵۰ هزار بیت شاهنامه در ۵۰ دقیقه فیلم به نمایش درآید و روایت شود اما من تمام شاهنامه را در این مستند دیدم و البته بیش‌تر به صورت روایت شنیدم‌. ما می‌توانیم از این فیلم مستند به عنوان یک شاهنامه جیبی استفاده کنیم. شاهنامه‌ای که اگر پخش عمومی شود در تمام تلفن‌های همراه در اختیار مردم قرار بگیرد، می‌تواند همیشه همراهشان باشد.
وی افزود: مانند فردوسی که کار بزرگی انجام داد و تاریخ ۳۰ هزار سال مملکت را با اشعار خود ثبت کرد، تولید این فیلم نیز کار بزرگی بود و باعث شد که ۵۰ هزار بیت شاهنامه در ۵۰ دقیقه به صورت کامل روایت شود.
یاحقی با بیان این‌که روایت‌ها در این مستند، از صحنه‌های نمایشی بازیگران بیش‌تر بود، خاطرنشان کرد: من به عنوان یک مخاطب، شاید انتظار این را داشتم که داستان شاهنامه بیش‌تر به صورت نمایش ارائه شود و به نظرم روایت‌ها کمی بیش‌تر از نمایش صحنه‌های داستانی بود. البته بنده در عین حال ‌که آگاهی از مسائل فنی مربوط به فیلم‌سازی ندارم، به این موضوع واقف هستم که اجرای برخی نمایش‌های صحنه‌ای به صورت زنده دشوار خواهد بود اما معتقد هستم که اجرای شخصیت‌های فیلم صورت نمایش نسبت به روایت داستانی آن  بیشتر بر مخاطب اثر دارد.
این پژوهشگر و استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی تصریح کرد: در حاشیه تولید این فیلم، بنده ناظر تلاش‌ها و زحماتی که کشیده شد، بوده‌ام و امیدوارم نتیجه این زحمات عاید این سرزمین شود. همزمانی این مراسم رونمایی در نزدیکی به روز میلاد حضرت علی(ع) و ارتباطی که دو فرهنگ دینی و ملی با یکدیگر دارند، بسیار خجسته و مبارک است.
وی اضافه کرد: چند روز پیش ارتباطی با یونسکو داشته‌ و در رابطه با ثبت جهانی توس صحبت‌هایی انجام دادم. پیش از این صحبت‌هایی راجع به ثبت جهانی توس صورت گرفته بود و به جایی نرسد اما اکنون بسیار وقت خوبی برای این اتفاق است‌. توس یک مجموعه فرهنگی بزرگی است که از دل آن فردوسی، خواجه‌ نصیرالدین طوسی، خواجه نظام‌الملک طوسی، دقیقی، اسدی و صدها انسان بزرگ دیگر از آن برخاسته که امیدوارم ثبت جهانی شود.
صدرا یوسفی نیز اظهار کرد: به جرات می‌توان گفت شاهنامه فردوسی در کنار این‌که سهم بسزایی در توسعه فرهنگ، زبان و ادب فارسی در تمام جهان داشته و یکی از میراث‌های بشری است. مفاهیم و موضوعات انسانی و بشری در شاهنامه فردوسی، فرای مرزها و فرهنگ‌هاست و این موضوع عامل جاودانگی آن است. پرداختن به موضوع شاهنامه، پرداختن به اخلاق، حکمت، فتوت و جوان‌مردی در بهترین شکل آن است که در تمام شاهنامه، در بین ابیات فردوسی، به تصویر کشیده شده است.
وی افزود: همه فارسی‌زبانان و به خصوص ما مشهدی‌ها که میزبان آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی هستیم، کم‌تر به شاهنامه‌ پرداخته‌ایم اما با تأکیدی که شورای اسلامی شهر و هم‌چنین شهردار مشهد انجام دادند و با برنامه‌ریزی‌هایی که در سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد صورت گرفت،  پرداختن به شاهنامه از جهات مختلف و به تصویر کشیدن و ملموس کردن شاهنامه جزو دستور کار چندساله گذشته شهرداری مشهد و شورای اسلامی شهر مشهد بود.
معاون سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد تصریح کرد: گاهی اوقات نگاه‌های سطحی به مفاهیم گرانقدری که به عنوان ریشه‌های فرهنگی در اختیار ماست، باعث لطمه واردن شدن به آن مفاهیم می‌شود. به همین دلیل توجه عمیق به آن‌ها در دستور کار سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد قرار گرفت که شاهنامه نیز به عنوان یکی از میراث زبان و ادب فارسی در این توجه قرار داشت.
یوسفی در رابطه با مستند داستانی شاهنامه فردوسی، بیان کرد: خروجی این فیلم از لحاظ ویژگی‌های فنی و ویژگی‌هایی که یک اثر مستند می‌تواند داشته باشد، از کیفیت مطلوبی برخوردار بود. البته این موضوع را باید فعالان و متخصصان حوزه سینما و فیلم مستند بگویند، اما آن‌چه که به نظر می‌آید این مستند از کیفیت خوبی برخوردار است.
محمدمحسن مصحفی، معاون فرهنگی اجتماعی شهردار مشهد، نیز در ادامه این مراسم در رابطه با مستند داستانی شاهنامه فردوسی خاطرنشان کرد: هزینه‌هایی که برای این تولید فیلم مستند شاهنامه فردوسی صورت گرفته است، در مقایسه با بودجه‌های فیلم‌های سینمایی دیگر، چیزی نزدیک به صفر است و از این جهت باید از آقای رحمانی‌نسب، کارگردان این اثر تشکر کنیم که با بودجه‌ نه‌ چندان چشم‌گیر و در روزگاری که قیمت‌ها در حال افزایش بود، توانستند فیلمی را ارائه دهند که مورد قبول اهل فن واقع شده است.


کد مطلب: 145432

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/145432/توس-باید-ثبت-جهانی-شود

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir