۰
شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۵۲

آمریکا ارتباط با عربستان را بازنگری می‌کند

وزیر خارجه آمریکا از بازنگری رویکرد این دولت به سعودی به ویژه درباره فروش تسلیحات سخن گفت و با اشاره به گزارش نقش بن سلمان در قتل خاشقچی اظهار کرد روابط واشنگتن با ریاض، فراتر از افراد است.
آمریکا ارتباط با عربستان را بازنگری می‌کند
وزیر خارجه آمریکا از بازنگری رویکرد این دولت به سعودی به ویژه درباره فروش تسلیحات سخن گفت و با اشاره به گزارش نقش بن سلمان در قتل خاشقچی اظهار کرد روابط واشنگتن با ریاض، فراتر از افراد است.
به گزارش ایرنا، آنتونی بلینکن روز جمعه در نشست خبری که پس از دیدار مجازی با همتایان خود در کانادا و مکزیک انجام شد، این مطلب را در پاسخ به این سوال مطرح کرد که چرا محمد بن سلمان جزو مجازات شدگان قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار منتقد حکام فعلی سعودی نیست.
وی افزود: شما امروز گام‌های مهمی در ارزیابی دوباره روابط با سعودی ملاحظه کردید. نخست آنکه گزارش مربوط به قتل خاشقچی منتشر شد. ما این شفافیت را درباره نقش ولیعهد سعودی انجام دادیم که خود گزارش به تنهایی گویای آن است.
وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: علاوه بر برخورد نسبت به گذشته، نگاهی به آینده برای جلوگیری از موارد مشابه بود. از این رو وزارت خزانه داری احمد العسیری معاون سابق سرویس اطلاعاتی سعودی را به خاطر نقش مستقیم وی در قتل جمال خاشقچی تحریم کرد.
بلینکن یادآور شد: همچنین نیروی واکنش سریع سعودی را تحت تحریم قرار دادیم و تحت مقررات «ممنوعیت خاشقچی»، محدودیت روادید بر ۷۶ شخص حقیقی سعودی اعمال کردیم.
وی همچنین تهدید کرد آزار و اذیت روزنامه‌نگاران یا خانواده‌های خواه در عربستان سعودی باشد یا هر جای دیگر، پذیرفتنی نیست و ما علیه آن اقدام می‌کنیم.
وزیر خارجه آمریکا اظهار کرد: روابط ما با عربستان سعودی مهم است، ما منافع مشترک داریم و در دفاع از آن متعهد هستیم. اما روابط ما باید بازتابی از ارزش‌ها و منافع ما باشد. از این رو، اقدامی که انجام دادیم نه برای گسست روابط بلکه برای تنظیم آن بود تا بیشتر در خط منافع و ارزش‌های ما قرار گیرد.
بلینکن یادآور شد: در نتیجه این ارزیابی مجدد، امیدواریم با مشارکت سعودی به پایان جنگ یمن برسیم، ما در حال بازنگری انتقال تسلیحات به آنجا و بازگشت به مقررات مصوب کنگره در این باره هستیم.  ما در حال مرور کلی روابطمان هستیم تا اطمینان یابیم در مسیری حرکت می‌کند که بازتاب بهتری از منافع و ارزش‌های ما داشته باشد.
وی اظهار کرد: ما متعهد هستیم که به عملیات تهاجمی در یمن وارد نشویم و از آن حمایت نکنیم و در عین حال، سعودی حق مشروع دفاع از خود را دارد. ارزیابی تسلیحاتی ما نسبت به سعودی هم بر این مبنا است که آنچه که ما فراهم می‌کنیم برای توانایی دفاعی سعودی و نه برای مصارف تهاجمی باشد.
وزیر خارجه آمریکا یادآور شد: ما در این زمینه در رایزنی کامل با کنگره اقدام می‌کنیم در حالیکه در گذشته از این مسیر دور شده بودیم. ما می خواهیم به نظم نه فقط در قبال سعودی بلکه در قبال هر کشوری بازگردیم.
بلینکن در عین حال اظهار کرد: روابط سعودی با ما فراتر از افراد است، رئیس جمهوری با شاه سلمان و من هم با همتای خود و وزیر دفاع هم با محمد بن سلمان در ارتباط است.
وی درباره حمله هوایی به سوریه هم مدعی شد: ما در ۱۰ روز گذشته حملاتی را به افراد، اماکن و منافعمان شاهد بودیم. از این رو ما هم به این دو حمله و هم به تهدیدهای پیش رو پاسخ دادیم.
وزیر خارجه آمریکا ادعا کرد: همچنین تذکری به ایران بود که اقدام علیه افراد، شرکا و منافع ما بدون مجازات نخواهد ماند و فکر می‌کنم این پیام به روشنی دریافت شد.
سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اما «حملات غیر قانونی و تجاوز گرانه نیروهای آمریکایی به مناطقی در شرق سوریه که نقض آشکار حقوق بشر و تجاوز نسبت به حقوق و قوانین بین‌المللی است» را به شدت محکوم کرد.
کد مطلب: 145594
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *