۰
يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۱۴

۹۶ سال واکسن سازی در انستیتو رازی

جزییات ساخت واکسن رازی کووپارس (پروتئین نوترکیب) اعلام و عملیات تست بالینی آن با تزریق بر دو داوطلب، از امروز آغاز شد.
جزییات ساخت واکسن رازی کووپارس (پروتئین نوترکیب) اعلام و عملیات تست بالینی آن با تزریق بر دو داوطلب، از امروز آغاز شد.
به گزارش ایسنا، دکتر علی اسحاقی_ رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، در مراسم آغاز کارآزمایی بالینی واکسن رازی کووپارس «پروتئین نوترکیب» که امروز ۱۰ اسفند در بیمارستان رسول اکرم (ص) برگزار شد، گفت: انستیتو واکسن سازی رازی ۹۶ سال است که واکسن می‌سازد و مردم نباید نگران باشند؛ زیرا تمام نکات فنی و علمی در ساخت واکسن لحاظ شده است. واکسن‌های مهمی توسط ما تولید می‌شود و واکسن کووید۱۹ هم به سبد واکسن‌های ما اضافه خواهد شد.
وی افزود: درمورد این واکسن از اسفندماه مطالعات اولیه را انجام دادیم و مراحل مختلفی را طی کرد. طراحی اولیه صورت گرفت و در فروردین ماه فرمولاسیون این واکسن انجام شد و در اردیبهشت و خرداد ماه تزریق به میمون را انجام دادیم و مطالعات گسترده در فاز پیش بالینی صورت گرفت. از اواخر مرداد ماه مدارک مختلفی به وزارت بهداشت ارائه شد و ۲۷ دی ماه مجوز انجام کارآزمایی بالینی واکسن را دریافت کردیم. هفته گذشته نیر مجوز cta اخذ شد و امروز هم اولین تزریق‌ها انجام می‌شود.
وی افزود: قرار است ۱۳۳ نفر در فاز اول کارآزمایی بالینی واکسن و واکسن نما دریافت کنند که ۱۳ نفر پیش‌قراول هستند. از ۱۳ نفر فرد پیش قراول امروز ۱۰ اسفندماه در روز اول کارآزمایی بالینی دو نفر واکسن یا واکسن‌نما دریافت می‌کنند.
اسحاقی افزود: ۱۳نفر ابتدایی قرار است طی ۸ روز تزریق واکسن را تجربه کنند. امروز دو نفر و سپس معمولا یک روز درمیان تزریق واکسن را تا اتمام ۱۳ نفر خواهیم داشت. سپس ۱۲۰ نفر دیگر وارد مطالعه می‌شوند و پس از ۲۳ روز باید تزریق واکسن فاز یک به اتمام برسد. مجوزهای فاز دوم مطالعه را هم اخذ کرده‌ایم اما باید نتایج فار یک را ارائه داده و سپس فاز دوم را آغاز کنیم.
وی  تاکید کرد: کسانی که امروز ( روز صفر) واکسن دریافت می‌کنند، ۲۱ روز بعد دوز دوم ( عضلانی) و ۵۱ روز بعد دوز سوم واکسن که استنشاقی است را دریافت می‌کنند.
رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی درباره این دو نفری که امروز واکسن دریافت میکنند، تصریح کرد: این دو نفر از طریق ثبت‌نام در سایت داوطلبان کارآزمایی بالینی انتخاب شدند.
به گزارش ایسنا، دکتر علی اسحاقی_ رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، در مراسم آغاز کارآزمایی بالینی واکسن رازی کووپارس «پروتئین نو ترکیب» که روز ۱۰ اسفند در بیمارستان رسول اکرم (ص) برگزار شد، با تشکر از تیم موسسه تحقیقات واکسن سازی رازی، گفت: دانشگاه علوم پزشکی ایران مفتخر است که در این مطالعه بالینی فعال است و سهم خود را در بیمارستان حضرت رسول (ص) انجام می‌دهد. خوشبختانه تیم موسسه رازی در ماه‌های اخیر توانستند بخشی از نشانه‌های خودکفایی در کشور را نشان دهند.
وی با تشکر از زحمات دانشمندان سهیم در ساخت واکسن، افزود: اعلام آمادگی می‌کنیم تا کارآزمایی بالینی واکسن را به درستی پیش بریم و چند ماه آینده امیدواریم واکسنی ارزشمند در سطح ملی و بین‌المللی تولید شود و بتواند بشر را از معضل کرونا رهایی دهد. دانشگاه محلی برای این بستر است و امیدواریم این تجربه را به خوبی پیش بریم.
کد مطلب: 145676
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *