۰
يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۰۲

برگزاری نخستین جشنواره‌ی نی‌انبان در کیش

یک پژوهشگر و نوازنده حوزه موسیقی نواحی ایران از طراحی و اجرای برگزاری اولین جشنواره موسیقی نی‌انبان در جزیره‌ی کیش خبر داد.
برگزاری نخستین جشنواره‌ی نی‌انبان در کیش
یک پژوهشگر و نوازنده حوزه موسیقی نواحی ایران از طراحی و اجرای برگزاری اولین جشنواره موسیقی نی‌انبان در جزیره‌ی کیش خبر داد.
به گزارش  روابط عمومی نخستین جشنواره‌ی بین‌المللی نی‌انبان، فواد توحیدی پژوهشگر و نوازنده‌ی موسیقی نواحی ایران که دبیری برگزاری اولین جشنواره بین‌المللی نی‌انبان را نیز بر دوش دارد، با اشاره به برگزاری این رویداد در جزیره‌ی کیش گفت: نزدیک‌به  ۲ سال از مهاجرت من به جزیره کیش می‌گذرد و از همان لحظه به فکر طراحی جشنواره‌ای فراملی متناسب با حال و هوای جزیره بودم و بالاخره به این باور رسیدم که نی‌انبان بهترین گزینه در این رابطه است. این ساز سال‌های سال است که در رپرتوار موسیقی جزیره حضوری پررنگ دارد. در کنار این مساله بر این باورم که نی‌انبان جذاب‌ترین سونوریته را در میان سازهای نواحی ایران دارد که هم‌زمان چندین حس را در شنونده برمی‌انگیزد به‌گونه‌ای که مخاطب دقیقا نمی‌داند از شنیدن صدای آن شاد است یا غمگین. دچار وهم است یا حماسه. این ویژگی در سازهای دیگر دیده نمی‌شود. در نهایت طرح خود را در معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد مطرح کردم و خوشبختانه مورد استقبال واقع شد.
وی ادامه داد: آرمان  اصلی جشنواره‌ی نی‌انبان کیش دعوت از بهترین نوازندگان نی‌انبان برای حضور در این رویداد است. برای همین انتخاب هدفمند گروه‌ها بهترین گزینه‌ی پیش روی ما بود.  تا این لحظه استقبال خوبی هم در بخش فراخوان و انتخاب داشته‌ایم و از بیشتر  نقاط ایران به دبیرخانه آثاری فرستاده شده است.
این پژوهشگر موسیقی بومی با بیان اینکه کوشیده‌ایم بهترین نوازندگان نی‌انبان کشور و شماری از نوازندگان خارجی این ساز در جشنواره‌ حضور داشته باشند، اظهار کرد: بیشتر گروه‌های برتر نی‌انبان کشور برای حضور اعلام آمادگی کرده‌اند و در بخش فراخوان هم به دیگر  هنرمندان فرصت شرکت از  راه فرستادن اثر داده شده است که هنرمندان این بخش تاز سوی هیات علمی جشنواره انتخاب و دعوت می‌شوند. از شماری  از پیشکسوتان ساز نی‌انبان در چهار منطقه ثبت شده نی‌انبان؛ خوزستان، بوشهر، کرمان و هرمزگان هم برای تجلیل در جشنواره دعوت شده است. بخش بین‌الملل جشنواره هم از سوی هنرمند ارزنده‌ی نی‌انبان محسن شریفیان مدیریت می‌شود و نی‌انبان‌نوازان دارای نامی هم در این بخش حضور خواهند داشت.
وی در معرفی شورای علمی جشنواره هم گفت: شورای علمی جشنواره از صادق چراغی، بابک شهرکی، محمدعلی مرآتی و محسن شریفیان تشکیل شده است. این در حالی است که شرکت‌کنندگان در مناطقی از جزیره‌ی کیش اجرای برنامه دارند و آیین پایانی جشنواره هم در سالن همایش‌های خلیخ فارس برگزار خواهد شد. بی‌گمان اجراهای عمومی اصلی‌ترین بخش جشنواره است، همچنین نشست‌های تخصصی با حضور پژوهشگران و نوازندگان ایران و دیگر کشورهای شرکت کننده در محوریت ساز نی‌انبان برگزار خواهد شد. بخش تجلیل از پیشکسوتان و همچنین ثبت و ضبط آثار شرکت‌کنندگان هم از دیگر بخش‌های جشنواره است. مشخصات و سابقه فعالیت هنرمندان هم در کتاب جشنواره منتشر خواهد شد.
توحیدی درباره‌ی برگزاری جشنواره‌های موسیقی با موضوعیت دیگر سازهای نواحی گفت: هم‌اکنون محوریت با ساز نی‌انبان است و هنرمندان در قالب تک‌نوازی و آنسامبل به اجرای برنامه می‌پردازند. سازهای همراه با توجه به رپرتوار هر منطقه در جشنواره حضور دارند. البته شاید در آینده موضوعی جداگانه مربوط به سازهای همراه و همچنین آداب و رسومی که با همراهی نی‌انبان برگزار می‌شود به همراه بحث ساخت نی‌انبان، بخش مقالات علمی و فیلم‌های مستند در جشنواره نیز مطرح شود.
این آهنگساز در خاتمه با اشاره به جایگاه جشنواره بین‌المللی نی‌انبان اظهارکرد: من بر این باورم که این جشنواره به زودی یکی از جذاب‌ترین و مهم‌ترین جشنواره‌های موسیقی در کشور خواهد شد به طوری که گردشگران و علاقمندان بسیاری برای استفاده از برنامه‌های جشنواره به جزیره کیش خواهند آمد. این نکته را هم بیفزایم  اگرچه نی انبان حضور دیرینه‌ای در چهار استان ثبت شده در میراث ناملموس فرهنگی کشور دارد ولی دوست‌داران و نوازندگان بسیاری در دیگر جاهای  کشور نیز دارد. این جشنواره می‌تواند تاثیر زیادی در ایجاد رقابت و در نتیجه بالارفتن سطح کیفی نوازندگان داشته باشد.
نخستین جشنواره‌ی بین‌المللی نی‌انبان توسط معاونت گردشگری و معاونت فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه‌ی آزاد کیش و به ریاست خسرو نشان از ۲۰ تا ۲۲ اسفند در کیش برگزار خواهد شد و فواد توحیدی دبیری جشنواره و محسن شریفیان دبیری بخش بین‌الملل را بردوش دارند.
کد مطلب: 145710
برچسب ها: نی‌انبان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *