کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بحران وقت نشناس!

11 اسفند 1399 ساعت 13:29

قیمت جهانی مواد غذایی بالا رفته است آن هم در شرایطی که اقتصادها و اقشار ضعیف همچنان با پیامدهای شیوع ویروس کرونا دست و پنجه نرم می کنند.


قیمت جهانی مواد غذایی بالا رفته است آن هم در شرایطی که اقتصادها و اقشار ضعیف همچنان با پیامدهای شیوع ویروس کرونا دست و پنجه نرم می کنند.
به گزارش ایسنا، در اندونزی توفو ۳۰ درصد گرانتر از دسامبر شده است. در برزیل قیمت لوبیای سیاه ۵۴ درصد در مقایسه با ژانویه سال گذشته افزایش پیدا کرده است و در روسیه، مصرف کنندگان برای خرید شکر در مقایسه با سال گذشته ۶۱ درصد پول بیشتری پرداخت می کنند.
بازارهای نوظهور با فشار افزایش قیمت مواد خام روبرو شده اند. قیمت کالاها از نفت خام گرفته تا  مس و غلات، به دلیل انتظار برای احیای اقتصادی پساکرونایی و سیاستهای پولی فوق تسهیلی، افزایش پیدا کرده اند.
مصرف کنندگان در آمریکا، کانادا و اروپا هم از این افزایش قیمتها بی نصیب نمانده اند و از اختلالات ناشی از پاندمی و افزایش هزینه های حمل و نقل و بسته بندی، تحت فشار قرار گرفته اند.
اگرچه تورم مواد غذایی هرگز خوشایند نبوده اما دور جدید تورم مواد غذایی دشواری خاصی خواهد داشت. شیوع پاندمی به اقتصاد جهانی آسیب زده و نگرانیهای جدیدی را نسبت به گرسنگی و سوءتغذیه حتی در ثروتمندترین کشورهای جهان به وجود آورده است. تراسل تراست که بزرگترین گروه هماهنگ کننده بانکهای غذایی در انگلیس است، در شش ماه نخست پاندمی روزانه ۱۶۰۰ بسته غذایی عرضه کرد. طبق گزارش سازمان فیدینگ امریکا، در آمریکا هم بحران کووید ۱۹ حدود ۱۳.۲ میلیون نفر را دچار ناامنی غذایی کرد که ۳۵ درصد در مقایسه با سال ۲۰۱۸ افزایش داشت.
بنا بر آمار شرکت نیلسن، قیمتها در آمریکا در سال منتهی به دوم ژانویه سه درصد رشد کرد. این رشد اندک اوضاع را برای خانواده های آسیب پذیر بدتر کرده است. طبق آمار وزارت کشاورزی آمریکا، شهروندان فقیر پیش از این ۳۶ درصد از درآمدشان را صرف خرید غذا می کردند و اخراجهای گسترده کارگران کم درآمد مانند کارکنان خرده فروشی و حمل و نقل بودجه خانوارها را در مضیقه بیشتری قرار داده است.
بر اساس گزارش بلومبرگ، در این بین، قیمت اقلامی نظیر غلات، دانه های روغنی، سویا و شکر افزایش یافته و قیمتهای جهانی مواد غذایی را در ژانویه به بالاترین حد در شش سال اخیر رساند. این قیمتها به دلیل شرایط جوی نامساعد، تقاضای فزاینده و مختل شدن زنجیره تامین جهانی تحت تاثیر شیوع پاندمی، بعید است به این زودی کاهش پیدا کنند.


کد مطلب: 145747

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/145747/بحران-وقت-نشناس

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir