۰
چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۰۸

صندوق ابراهیم ترامپ در آستانه ورشکستگی

رسانه‌ها اعلام کردند، صندوق مالی که دولت دونالد ترامپ برای حمایت از روند عادی سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و همسایگان عربش تاسیس کرد، قبل از این‌که یک قِرش سرمایه‌گذاری کرده باشد، با خطر ورشکستگی روبه‌رو است.
صندوق ابراهیم ترامپ در آستانه ورشکستگی
رسانه‌ها اعلام کردند، صندوق مالی که دولت دونالد ترامپ برای حمایت از روند عادی سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و همسایگان عربش تاسیس کرد، قبل از این‌که یک قِرش سرمایه‌گذاری کرده باشد، با خطر ورشکستگی روبه‌رو است.
به گزارش ایسنا، به نقل از تایمز اسرائیل، کاخ سفید در بیانیه‌ای در ۲۰ دسامبر از تاسیس این صندوق به ارزش سه میلیارد دلار در ظاهر با هدف حمایت از طرح‌های بخش خصوصی به منظور تقویت رشد اقتصادی و همکاری در خاورمیانه خبر داد.
کاخ سفید تاکید کرد، این صندوق بخشی جدایی ناپذیر از توافقنامه‌های سازش است که امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی امضا کردند و به منزله تجلی "روحیه صداقت و همکاری جدید بین سه طرف و نیز اراده مشترک برای پیشرفت منطقه است.
زمانی که سودان و مراکش بعدها با رژیم صهیونیستی سازش کرده و روابط برقرار کردند سه میلیارد دیگر به این دو کشور از پول‌های مالیات دهندگان آمریکایی اختصاص یافت.
اما بعد از کمتر از پنج ماه، آینده صندوق با روی کار آمدن جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا به خصوص در سایه استعفای أرییه لایتستون که ترامپ برای اداره صندوق گماشته بود، در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.
روزنامه تایمز اسرائیل به نقل از یک تاجر اسرائیلی مرتبط با مسؤولان سابق در سفارت آمریکا در اراضی اشغالی نوشت، دولت سابق آمریکا از این صندوق حمایت کرد البته آن موقع مشخص نبود که ترامپ در کاخ سفید نخواهد ماند و انتخابات را از دست می‌دهد اما از آن زمان انتظارها درباره ادامه کار صندوق از بین رفته است.
به نوشته این روزنامه، لایتستون که دست راست دیوید فریدمن، سفیر سابق آمریکا در اراضی اشغالی محسوب می‌شد ۲۰ ژانویه هم‌زمان با روی کار آمدن بایدن پستش را ترک کرد و همچنین آدام بوهلر، رئیس شرکت تامین اعتبار توسعه بین‌المللی آمریکا (DFC) که این صندوق را به عنوان یکی از شاخه‌های خود تشکیل داد، کناره‌گیری کرد.
دولت بایدن تاکنون اعلام نکرده جایگزینی برای این دو وجود دارد یا نامزدی برای پست سفیر آمریکا در اسرائیل به جای فریدمن در نظر گرفته است یا نه.
مسؤولان اسرائیلی احتمال دادند، دولت ترامپ سرمایه‌گذاری‌های آمریکا در خاورمیانه را کاهش داد. یکی از آنها گفت: ما از این رو پولی نداریم.
تایمز تاکید کرد، "صندوق ابراهیم" طی اکتبر تا ژانویه ۲۵۰ درخواست از امارات، مصر، اردن، بحرین و کشورهای دیگر خاورمیانه دریافت کرده و ۱۵ مورد آنها بعدا برای موافقت با درخواست‌هایشان به DFC در واشنگتن فرستاده شدند.
کارمندان DFC ارزیابی این طرح‌ها را با استناد به این مساله انجام می‌دهند که آیا این طرح‌ها در جهت خدمت به اهداف سیاست خارجه آمریکا هستند و می‌توانند درآمدی برای پرداخت کنندگان مالیات ایجاد کنند و به کشورهای میزبان کمک کنند از کشورهای دریافت کننده به کشورهای اهداکننده تبدیل شوند.
تایمز گفت، DFC، برخلاف آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا (USAID)، کمک مالی اعطا نمی‌کند، بلکه فقط وام می‌دهد. 
این روزنامه می‌افزاید، سوالات زیادی درباره میزان شفافیت صندوق مذکور و سیاسی کردن فعالیت‌هایش مطرح است.
دان کاتریواس، رئیس بخش تجارت خارجی در اتحادیه صنعت‌گران اسرائیلی به این روزنامه گفت، تلاش کرده نحوه ارائه طرح‌ها به صندوق ابراهیم را به محض اعلام آنها دریابد اما هیچ شفافیتی درباره نحوه ارائه درخواست‌ها یا معیارها وجود ندارد و مشخص نیست اولویت‌های صندوق و چیزی که در آن سرمایه‌گذاری می‌کند، چیست، به خصوص که دست‌اندرکاران صندوق هیچ سایت الکترونیکی راه‌اندازی نکرده‌ و درخواست‌های رسمی برای ارائه پرداختی‌شان منتشر نکرده‌اند.
کاتریواس گفت، به نظر او اطلاعات درباره فعالیت‌های صندوق طبق اصول شفافیت آمریکا مشخص خواهد شد و آنها معیار اخلاقی و دارند. آنها باید به کنگره پاسخگو باشند، اما در حال حاضر واقعیت این است که نحوه فعالیت و راه اندازی صندوق و نحوه سرمایه‌گذاری و اینکه روی چه معیاری باشد، مشخص نیست.
کد مطلب: 145883
برچسب ها: رژیم صهیونیستی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *