۰
پنجشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۳۷

تولید استیک با گوشت آزمایشگاهی

پژوهشگران ژاپنی سعی دارند با استفاده از گوشت تولید شده در آزمایشگاه، استیک‌هایی شبیه به نمونه واقعی ارائه دهند.
تولید استیک با گوشت آزمایشگاهی
پژوهشگران ژاپنی سعی دارند با استفاده از گوشت تولید شده در آزمایشگاه، استیک‌هایی شبیه به نمونه واقعی ارائه دهند.
به گزارش ایسنا و به نقل از نیوساینتیست، پژوهشگران یک گام به تولید استیک مصنوعی نزدیک‌تر شده‌اند. آنها نمونه کوچکی از گوشت کشت‌شده را ارائه داده‌اند که به عضله واقعی شباهت دارد و همین موضوع، در ایجاد تکه‌های بزرگ گوشت با ساختار شبه واقعی، اهمیت زیادی دارد.
بسیاری از پژوهشگران سعی دارند گوشت پرورش یافته در آزمایشگاه را تولید کنند تا اثرات زیست‌محیطی تولید گوشت و نگرانی‌های اخلاقی مربوط به دام‌ها را از بین ببرند. در حالی که برخی سعی دارند مواد گیاهی را جایگزین کنند تا محصولی شبیه به گوشت ارائه دهند، هدف برخی دیگر، پرورش سلول‌های حیوانی است تا گوشت مصنوعی شبیه به نمونه واقعی را ارائه دهند.
این نمونه از گوشت مصنوعی تاکنون با ساختار گوشت واقعی مطابقت نداشته است زیرا لایه‌های پیچیده عضله و چربی را ندارد. نتیجه، گوشت چرخ شده‌ای است که می‌توان از آن برای تولید همبرگر استفاده کرد. نمونه مشهوری از این نوع همبرگر، در سال ۲۰۱۳ در یک کنفرانس مطبوعاتی پخته شد. پژوهشگران اکنون سعی دارند نمونه‌ای شبیه به استیک یا گوشت تکه تکه شده ارائه دهند.
گروهی از پژوهشگران "دانشگاه توکیو"(UTokyo) به سرپرستی "شوجی تاکئوچی"(Shoji Takeuchi)، پژوهشگر این دانشگاه، روش جدیدی برای پرورش سلول‌های عضلانی گاو یافته‌اند. سلول‌ها خود را به صورت رشته‌های بلندی درمی‌آورند که به رشته‌های عضلانی واقعی شباهت دارند.
تاکئوچی گفت: ما گوشت استیک با فیبرهای عضلانی تولید کرده‌ایم که در یک جهت مرتب شده‌اند.
هنگامی که سلول‌های کشت‌شده با الکتریسیته تحریک می‌شوند، از روش منقبض شدن فیبرهای عضلانی تقلید می‌کنند. بدین ترتیب، بافت گوشت تولید شده، بیشتر به گوشت گاو شباهت پیدا می‌کند و امید است که مردم، تمایل بیشتری به خوردن آن داشته باشند.
مرحله بعدی، پرورش تکه‌های بزرگتر است. قطعاتی که تاکنون تولید شده‌اند، چند گرم وزن دارند و تاکئوچی می‌خواهد این مقدار را به ۱۰۰ گرم برساند. وی افزود: ما برای واقعی‌تر شدن گوشت، بافت‌های دیگری مانند چربی و رگ‌های خونی را به آن اضافه خواهیم کرد.
هیچ‌کس تاکنون سعی نکرده است که گوشت کشت‌شده جدید را بخورد. تاکئوچی گفت: ما در روند مشورت با کمیته اخلاق دانشگاه هستیم تا در مورد خوردن و ارزیابی این محصولات تصمیم‌گیری کنیم.
این آزمایشگاه با شرکت ژاپنی نیسین فودز(Nissin Foods) همکاری می‌کند تا گوشت کشت‌شده به بازار عرضه شود.
این پژوهش، در مجله "Science of Food" به چاپ رسید.
کد مطلب: 145926
برچسب ها: استیک
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *