کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رئیس شورای هماهنگی مدیران وزارت نیرو در فارس:

مصرف بهینه باید فرهنگ شود

17 اسفند 1399 ساعت 20:41

رئیس شورای هماهنگی مدیران وزارت نیرو در استان فارس، نقش زنان در مصرف بهینه انرژی و آب را کلیدی ارزیابی و تاکید کرد که مصرف بهینه در همه حوزه‌ها خصوصا آب و انرژی باید به یک فرهنگ تبدیل شود و بانوان در این زمینه بسیار تاثیرگذار هستند.


رئیس شورای هماهنگی مدیران وزارت نیرو در استان فارس، نقش زنان در مصرف بهینه انرژی و آب را کلیدی ارزیابی و تاکید کرد که مصرف بهینه در همه حوزه‌ها خصوصا آب و انرژی باید به یک فرهنگ تبدیل شود و بانوان در این زمینه بسیار تاثیرگذار هستند.

احمدرضا خسروی یکشنبه ۱۷ اسفند در وبینارآموزشی مدیریت مصرف آب و برق و نقش خانواده که به شکل ملی و با حضور مدیران آب، غذا و انرژی و بانوان شاغل در دوایر اجرایی کشور برگزار شد، گفت: باید توجه داشت که ابزارهای فرهنگی و آموزشی بیش از توصیه های روزمره در مصرف بهینه انرژی تاثیر گذار است.
مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان فارس با بیان اینکه آموزش مصرف بهینه ویژه طبقه و قشر خاصی نیست و همه باید از آموزش مصرف بهینه استقبال کنند، خاطرنشان کرد: ما باید این پرسش را مطرح کنیم که آیا در خانواده خودمان مصرف بهینه انرژی رعایت می شود، هرکسی باید سهم خود را در مصرف بهینه بپذیرد و برای آموزش دیدن و آموزش دادن در این عرصه تلاش کند.
خسروی با بیان اینکه مصرف بهینه انرژی و آب هم جنبه عملی و اجرایی و هم جنبه روانی دارد، افزود: بسیاری از افراد در خانواده ممکن است بر اثر وسواس و اختلالات روانی دچار پر مصرفی آب و برق باشند که لازم است در این زمینه نهادهای مسوول به میدان بیایند و موضوع را کالبد شکافی کنند. وی تصریح کرد: وسواس در مصرف بی رویه نقش و سهم بسزایی در پرمصرفی برق و آب دارد و اگر بتوان آنرا درمان یا کنترل کرد  قطعا در رسیدن به مصرف بهینه تاثیرگذار است.
مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان فارس گفت: شناسایی زنان توانمند در تولید محصولات فناورانه، ایفای نقش زنان در مدیریت بهینه مصرف آب، برق و انرژی و توسعه فناوری، شناسایی چالش­‌های پیش روی زنان در تولید صنعتی محصولات، بسترسازی برای تجاری­ سازی محصولات فناورانه و جذب مشارکت سرمایه‌گذاران، توان‌­افزایی زنان در مدیریت دارایی‌­های فکری از مهمترین دستاوردهای مورد انتظار برنامه های آموزشی است که در این وبینار دنبال شد.
وسواس، اضطراب و استرس عاملی برای پر مصرفی انرژی و آب  
مدیر کل امور دفتر امور بانوان و خانواده استانداری فارس نیز بر لزوم توسعه آموزش های تخصصی برای بانوان و خانواده و هدفمند کردن آموزش ها برای رسیدن به صرفه جویی و مصرف بهینه آب و برق در خانواده تاکید و اضافه کرد: وسواس، اضطراب و استرس نقش بسیار زیادی در مصرف بی رویه انرژی دارد، دستگاه های مسوول باید این موضوع را آسیب شناسی کنند و با ارائه خدمات مشاوره و روان درمانی در جهت کاهش و کنترل وسواس در خانواده ها که شامل زنان و مردان و همه اعضای خانواده می شود تلاش کنند.
سیده معصومه دستغیب گفت: سلامت روان موضوعی است که باید محور آموزش‌ها برای مصرف بهینه انرژی باشد، نباید آسیب های وسواس و اختلالات روانی را در این زمینه نادیده گرفت و از کنار آن به آسانی گذشت ، اختلالات روانی به طور مستقیم در مصرف بی رویه انرژی تاثیر دارد و این موضوع خاص بانوان نیست و می تواند شامل همه افراد شود اما خانواده و بانوان در این میان باید بیشتر دیده شوند و برای آن برنامه ریزی کرد.
وی با اشاره به اینکه  تاثیر روز افزون منابع انرژی در شکل گیری و رشد فرآیندهای اقتصادی و نیز ضرورت بهره برداری از این منبع باارزش غیر قابل انکار است، گفت: شناسایی و مطالعه عوامل تاثیرگذار بر مصرف انرژی هر روز در جامعه پررنگ تر می شود. در این بین، نقش بانوان در مدیریت مصرف انرژی، از اهمیت خاصی برخوردار است. چرا که این زنان هستند که می توانند نقطه شروع اصلاح مصرف انرژی باشند و با طرح الگوی مناسب برای مصارف خانگی، الگویی فراگیر را در جامعه مطرح کنند.
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری فارس، صرفه جویی و مصرف بهینه را یک ارزش در جامعه دانست و گفت: تاکید بر صرفه جویی و مصرف بهینه امر به معروف است، متاسفانه در جامعه ما دامنه امر به معروف بسیار محدود دیده شده است، حال آنکه امر به معروف باید به درستی تبیین شود، صرفه جویی در انرژی و آب برای اصلاح رفتارها است، صرفه جویی در آب و برق متاسفانه اکنون در خانواده ها به یک دغدغه تبدیل نشده، بزرگترین دغدغه زمانی‌ست که خانواده می‌خواهد قبض آن را پرداخت کند در حالی که پیش از آنکه هزینه های مصرف بی رویه به خانواده تحمیل شود باید آنها دغدغه مصرف بهینه داشته باشند.
مدیر کل امور دفتر امور بانوان و خانواده استانداری فارس اضافه کرد: مصرف اضافی برق و آب و انرژی در تخریب محیط زیست اثر می گذارد از این رو  ترویج روزافزون فرهنگ استفاده بهینه از حامل های انرژی بین قشرهای مختلف مردم و خانواده حائز اهمیت است.
به گزارش ایسنا، در این وبینار که با همکاری امور زنان و خانواده وزارت نیرو، مرکز آموزش های تخصصی صنعت آب و برق، امور بانوان و خانواده استانداری و شورای هماهنگی صنعت آب و برق استان فارس برگزار شد، شرکت کنندگان با مفاهیمی چون محورهای  سواد آبی و مفهوم چرخه آب، سرانه مصرف آب و انرژی، راهکارها و روش های مدیریت مصرف آب و برق، بررسی مصرف انرژی در ایران و مقایسه آن با جهان، تاثیر تولید انرژی الکتریکی بر محیط زیست و معرفی پویش خانه تکانی آشنا شدند.


کد مطلب: 146096

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/146096/مصرف-بهینه-باید-فرهنگ-شود

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir