۰
دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۵۲

هماهنگی مسئولان در زمینه مبارزه با موادمخدر

رییس دفتر رئیس جمهوری گفت: همجواری ایران با مرکز تولید و توزیع می‌تواند موضوع بسیار مهمی باشد و بی‌جهت نیست که برای این امر بسیار مهم همه مسئولین کشور و دستگاه‌ها متفق القول و هم نظرند که باید در این راه مبارزه کرد.
رییس دفتر رئیس جمهوری گفت: همجواری ایران با مرکز تولید و توزیع می‌تواند موضوع بسیار مهمی باشد و بی‌جهت نیست که برای این امر بسیار مهم همه مسئولین کشور و دستگاه‌ها متفق القول و هم نظرند که باید در این راه مبارزه کرد.
به گزارش ایسنا، واعظی در نشست تخصصی اقدامات و دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در عرصه همکاری‌های بین المللی مبارزه با مواد مخدر بیان کرد: کارهای بزرگی در این مسئله شده است. ممکن است در کشورهای دیگر هم موضوع مبارزه با مواد مخدر باشد اما همجواری ایران با مرکز تولید و توزیع می‌تواند موضوع بسیار مهمی باشد و بی‌جهت نیست که برای این امر بسیار مهم همه مسئولین کشور و دستگاه‌ها متفق القول و هم نظرند که باید در این راه مبارزه کرد. برنامه‌های بسیار خوبی هم طراحی شده است.
وی در ادامه با بیان اینکه کار بسیار مهم است و نیاز به برنامه‌ریزی گسترده دارد، در این راستا به چهار محور اشاره کرد و گفت: محور اول موضوع تولید، توزیع، تجارت و ترانزیت است و کاری که انجام می‌شود. به دلیل اینکه در این کار سود بسیار بالا و درآمد بسیار بالایی است، می‌بینیم که ترکیبی از مسائل تروریستی، اقتصاد قاچاق و گروه‌هایی که از هر وسیله‌ای برای رسیدن به هدف استفاده می‌کنند. در این بخش یک اقتصاد بسیار بزرگ نهفته است و هرجا که اقتصاد بزرگ و درآمد بدون زحمت وجود دارد، عواملی اجیر می‌شوند و از طرف دیگر برای رسیدن به هدف هر اقدامی انجام می‌شود. طبیعی است که در اینجا چاره‌ای جز این نیست که باید با اقدامات قهری مواجه شویم به طوری که جلوی ورود آن را بگیریم.
واعظی با بیان اینکه موضوع دیگر در ارتباط با مصرف است، گفت: اگر برای چیزی بازار نباشد، تولید عملا کاهش می‌یابد، چرا که هم قیمت گران می‌شود و و هم انواع و اقسام افراد دست اندکار می‌شوند برای اینکه کالایی را به بازار برسانند، برای اینکه مصرف‌کننده است. این موضوع بسیار مهم است که یکی از کارهای ستاد این است که بتواند تا جایی که می تواند مصرف را کاهش دهد. البته این نیست که اگر مصرف را در ایران کاهش دهیم این کار تعطیل می‌شود؛ مصرف باید در دنیا کاهش پیدا کند. در این خصوص اقدامات بسیار مهمی چه از نظر فرهنگی و چه از نظر مسائل آموزشی و اجتماعی شده است و کارهای بسیار بزرگی در ایران انجام شده که به نظر یکی از مهم‌ترین طرح‌ها طرح یاریگر زندگی است و توانسته فراگیر کار کند.
وی افزود: ابتکاراتی که این ستاد داشته این بوده که از هر فرصتی به خوبی استفاده کرده است.
رییس دفتر رئیس جمهور در بخش دیگری با بیان اینکه کار بسیار خوب دیگر این است که بسیار علمی با مسئله برخورد می‌شود، درباره نمایشگاه ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در نمایشگاه دیدم که از بسیاری از تزهای کارشناسی ارشد و دکترا حمایت شده است برای اینکه بتوانند ریشه‌یابی کنند. نگاه علمی به این مقوله بسیار پیچیده بسیار می‌تواند کمک کند.
وی افزود: به هر حال امروز تولیدکنندگان اگر از فناوری‌های جدید برای جلب بیشتر مخاطبین خود استفاده می‌کنند، طبیعی است که کسی هم که مقابله می‌کند باید حتما از ابزارهای علمی و جدید استفاده کند. اینکه می بینیم ستاد ارتباط نزدیکی با دانشگاه‌ها، شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌ها دارد، این است که بتواند از فناوری‌های جدید برای مبارزه استفاده کند.
وی در ادامه عرصه سوم را پیامدها عنوان کرد و با بیان اینکه عرصه سوم پیامدها است گفت: اگر پیامدها را خوب متوجه شویم میفهمیم که در کجا کار می‌کنیم و چقدر کارمان باارزش است؛ زمانی که فردی در خانواده در جامعه معتاد می‌شود این نیست که فقط خودش را نابود می‌کند؛ خانواده‌اش را نابود می‌کند.
وی افزود: زمانی که چنین اتفاقی در خانواده می‌افتد خانواده و اجتماع نابود میشود. آثار بهداشتی دارد زیرا انواع و اقسام بیماریها را به همراه خود دارد. آثار اجتماعی دارد زیرا انواع بزه ها و جرائم مختلفی را دارد و می‌تواند سبک زندگی افراد را تغییر دهد.
وی گفت: لازم است که اگر می خواهیم جامعه پاک داشته باشیم یکی از موضوعاتی که باید به آن بپردازیم این موضوع است.
واعظی در ادامه با اشاره به موضوع چهارم گفت: موضوع چهارم مسئله مبارزه و پیشگیری است، مسئله مبارزه و پیشگیری بسیار مهم است اما آیا می شود این کار را هر کشوری به تنهایی انجام دهد. اگر بخواهیم شبیه سازی کنیم این موضوع شبیه به پاندمی کروناست. اگر برخی از کشورها فقط کشور خود را پاک کنند آیا تمام می شود یا در اینجا مسئله مسئولیت مشترک مطرح است.
وی ادامه داد: امروز می‌بینیم که who می‌گوید واکسن باید بتواند در همه کشورها توزیع شود. اگر دارویی برای کرونا ایجاد می‌شود می‌گویند این دارو در دسترس همه کشورهای قرار گیرد اگر تجربیاتی برای مقابله با بیماری کووید 19 ایجاد می‌شود این وظیفه سازمان بهداشت جهانی است که آن را توزیع کند و آموزش دهد، زیرا این پاندمی اینطور نیست که اگر فقط در کشور و شهر خود پاک شدی، خیالت راحت باشد که دوباره سرایت نمی‌کند.
وی با بیان اینکه مسئله مواد مخدر و اعتیاد مسئولیت مشترک است، گفت: یعنی زمانی میتوان به بشریت خدمت کرد که همه با هم تلاش و کار کنیم. زمانی که کشوری مانند ایران در همسایگی مرکز کشت و تولید مانند افغانستان قرار می‌گیرد کارش بسیار سخت‌تر است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: اگر که هر کسی بخواهد فکر فعالیت کشور و منطقه خود را کند، مانند پاندمی کروناست که دیر یا زود آنها نیز با آن مواجه می‌شوند.
رییس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه ما در جمهوری اسلامی ایران از ابتدای انقلاب به دلیل اعتقادات دینی که داریم این نیست که همه چیز را فقط برای مسلمان‌ها یا برای ملت خود بدانیم، گفت: ما اعتقاد داریم که یکی از وظایف خودمان این است که هرچیزی که به دیگران آسیب می رساند ما باید سهیم باشیم تا آن را برطرف کنیم.
رییس دفتر رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه هیچوقت ایران مقصد نهایی نبوده و ایران همیشه معبر بوده است، اظهار کرد: اما بیشترین هزینه را از نظر مادی و از نظر نیروی انسانی ما می‌پردازیم. در شرایط خاصی که ایران اکنون دارد؛ با پاندمی کرونا گرفتاریم و مانند بقیه کشورهای دیگر مبارزه سخت‌تر می‌شود، اما در گزارش دیدیم که حدود 41 درصد فعالیت، کشفیات و مبارزه‌مان نسبت به سال گذشته بیشتر بوده است.
کد مطلب: 146137
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *