۰
شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۵۷

شیخ محمد خیابانی به حق معلم ثانی بود

مسئول ستاد بزرگداشت شیخ شهید محمد خیابانی گفت: شهید شیخ محمد خیابانی به حق معلم ثانی بود.
مسئول ستاد بزرگداشت شیخ شهید محمد خیابانی گفت: شهید شیخ محمد خیابانی به حق معلم ثانی بود.
حجت الاسلام و المسلمین سید محمدرضا میرتاج الدینی شنبه ۲۳ اسفندماه، در همایش بین المللی گرامیداشت یکصدمین سالگرد شهادت شیخ محمد خیابانی در تالار وحدت دانشگاه تبریز، اظهار کرد: شهید شیخ محمد خیابانی همرزم شهیدانی چون ثقة الاسلام، ستارخان و باقرخان، میرزاکوچک خان جنگلی و آیت الله مدرس بود و به حق باید این شهید را معلم ثانی نامید.
وی ادامه داد: بعد از اینکه مجلس به توپ بسته شد و اولین شهید مجلس نیز آقا میرزا ابراهیم نمانیده تبریز بود، مردم تبریز قیام کردند و شیخ محمد خیابانی در این جمع سخنرانی کرد و قیام ۱۱ ماهه از آنجا شکل گرفت که ستارخان فرمانده قیام بود.
وی با بیان اینکه شیخ محمد خیابانی ضد استبداد، ضد بیگانگان، اهل بصیرت و صبر مقاومت بود، افزود: استاد حکیمی (صاحب کتاب مرزبانان حماسه جاوید) در کتاب «بیدارگران اقالیم قبله» فصلی را به توصیف شهید خیابانی اختصاص داده است که عنوان این فصل را عقل بیدار انتخاب کرده است و اینگونه نوشته است که «سخنان این عالم مصلح اسلامی برای صد سال بعد از خودش گفته شده است».
مسئول ستاد بزرگداشت شیخ شهید محمد خیابانی اضافه کرد: در مدت زمان کوتاهی مسائل فرهنگی و رسیدگی به محرومان در آذربایجان به اوج خود رسید.
وی به دیدار نماینده انگلیس با شهید خیابانی اشاره کرد و افزود: شیخ محمد خیابانی رفتار سردی با نماینده دولت انگلیس داشت و و وقتی که طرف انگلیسی به شیخ محمد خیابانی گفت «چرا پاسخ سلام من را با اکراه دادید؟» شیخ گفت «سلام یعنی پیام رحمت و محبت در حالیکه این سلام شما بجز فتنه بوی دیگری ندارد و حضور شما در ایران بجز معتاد کردن مردم جنوب، تشکیل پلیس در جنوب و انعقاد قرارداد ۱۹۱۹ آرمان دیگری برای ایران نداشته است».
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در پایان سخنان خود گفت: انتظار ما از صدا و سیما این است که سریال تاریخی شیخ محمد خیابانی ساخته شود و در همین راستا اهالی هنر و فرهنگ استان نیز اعلام آمادگی کردند.
به گزارش ایسنا، این همایش بین المللی با حضور رییس مجلس شورای اسلامی آغاز به کار کرد و در ادامه از برگزارکنندگان همایش یکصمین سالگرد شهادت شیخ محمد خیابانی تجلیل به عمل آمد.
کد مطلب: 146381
برچسب ها: معلم ثانی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *