۰
يکشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۴۸

با مراقبت های بعد از کاشت مو بیشتر آشنا شوید

عد از جراحی کاشت مو لازم است تا مراقبت هایی انجام شود تا حداکثر نتیجه حاصل شود. این مراقبت ها شامل همه روش های کاشت مو می شود. در این صفحه تمامی توصیه هایی که باید بعد از جراحی کاشت مو انجام دهید برای شما بصورت کامل شرح داده ایم.
بعد از جراحی کاشت مو لازم است تا مراقبت هایی انجام شود تا حداکثر نتیجه حاصل شود. این مراقبت ها شامل همه روش های کاشت مو می شود. در این صفحه تمامی توصیه هایی که باید بعد از جراحی کاشت مو انجام دهید برای شما بصورت کامل شرح داده ایم.
مراقبت از منطقه پیوند خورده
در زمان جراحی، پوست سر شما کاملا از خون و دلمه های بعد از کاشت مو پاک شده است، اما بعد از عمل، دلمه ها دوباره تشکیل می شوند. باید هنگام تمیز کردن محل پیوند در طی ده روز بعد از عمل جراحی مراقبت های بعد از کاشت مو انجام شود، زیرا در این دوره، مکانیسم های ترمیمی بدن شما، گرافت ها را به طور محکمی در محلشان نگه می دارند. با این حال، مراقبت مناسب از منطقه گیرنده، پوسته پوسته شدن را کم می کند و باعث می شود محل پیوند خیلی به چشم نیاید و روند بهبودی سریع تر انجام گیرد.
روز اول بعد از کاشت مو
هنگامی که شما بعد از عمل به خانه (یا هتل خود) می رسید، دستمال روی سرتان و کلاه جراحی خود را بردارید، اما سر بندتان را نه. لطفا در رختخواب بمانید و بقیه روز را استراحت کنید، زیرا داروهایی که در طی عمل به شما داده می شود، باعث می شود احساس خستگی و خواب آلودگی کنید.
صبح بعد از کاشت مو، باندتان را باز کنید و به راحتی دوش آب گرم بگیرید.
اجازه دهید آب دوش به آرامی در محل پیوند جریان یابد. می توانید بخشی از جریان آب را با دست خود مسدود کنید تا آب به طور مستقیم و با فشار با پوست سرتان تماس پیدا نکند. موهای پشت سرتان را نیز بالا بگیرید تا آب بر روی ناحیه ی اهدا کننده نیز جریان یابد.
جديدا شامپوهاي مخصوص كاشت مو به صورت فوم در داروخانه ها موجود مي باشند.
مقدار کمی از شامپو مناسب کاشت مو را، با فشار شامپو به مقدار لازم روي سر قرار داده و سپس با كاسه يا اسفنج ويا حتي دوش دستي با فشار خيلي كم آب را به دفعات به روي ناحيه كاشت شده بريزيد. اين كار را مي توانيد تكرار كنيد. دوش گرفتن و شستشوی ملایم را سه بار مجزا در روز بعد از جراحی انجام دهید (به عنوان مثال صبح، عصر و شب).
روز دوم بعد از کاشت مو
 دو بار در روز دوش بگیرید و شامپو بزنید و این کار را به مدت 7 روز ادامه دهید. اگر پوست سر بیش از حد خشک شود، باید در روز چهارم شامپو را عوض کنید و از شامپو بچه استفاده کنید و 10 روز باقیمانده را با استفاده از شامپو بچه ادامه دهید. پس از 10 روز و یا پس از اتمام شامپویی که ما به شما داده ایم، می توانید از شامپوی نرمال خود استفاده کنید.
اگر پیوند ها بیش از حد خیس شوند، ممکن است متورم شوند و از روی سطح پوست بیرون بیایند و بلافاصله پس از دوش گرفتن به صورت برآمدگی های سفید ظاهر شوند. این مشکلی است که بیشتر احتمال دارد در چند روز اول پس از عمل با آن مواجه شوید. این امر برای گرافت ها مضر نیست، اما نشان دهنده ی این است که شما بیش از حد سرتان را خیس می کنید. به محض اینکه پوست سر خود را خشک کنید، آنها ناپدید خواهند شد.
هنگام شامپو کردن یا شستشوی منطقه پیوندشده مهم است که برای 10 روز اول بعد از جراحی، به آرامی رفتار کنید. محل را نسابید، نَکَنید، و نخارانید، زیرا این کارها ممکن است گرافت را از بین ببرد. از روز دهم به بعد با ملايمت ميتوانيد از نوك انگشت خودتان به صورت رفت و برگشت بر روی منطقه كاشت استفاده كنيد تا پوسته هاي چسبيده به سر به آرامي هنگام شستشو كنده شوند حتي از روز ١٤ ميتوانين كف دستتان را روي منطقه كاشت بكشيد و به جدا شدن پوسته ها كمك كنيد .
از یک تا چهار هفته پس از عمل شما می توانید انتظار داشته باشید که برخی از موهای پیوند شده شروع به ریختن کنند. این یک فرآیند عادی است و نباید نگران آن باشید. فولیکولهای سالم مو ده روز پس از عمل کاملا محکم هستند و نمی توانند از جا کنده شوند. اگر در این زمان هنوز هم پوسته ریزی وجود داشته باشد، می توانید در حمام آنها را لایه برداری كنید. ابتدا، پوسته ها را زیر آب مستقیم دوس بخیسانید و سپس با استفاده از شامپوی معمولی، آنها را تمیز کنید. اگر این کار هم صورت نگیرد، در نهایت، پوسته ها خودشان به طور طبیعی می ریزند.
ریزش مو بعد از کاشت مو
لطفا توجه داشته باشید که هنگامی که موها ریخته می شوند، ممکن است یک پوسته در بالا و یک پیاز در پایین داشته باشند. به یاد داشته باشید که پیاز ریشه نیست (قسمت رشد فولیکول مو). این طبیعی است که مو، پیاز و پوسته مرتبط با آن بریزد و و به معنی از بین رفتن گرافت مو نیست. اگر گرافت واقعا از بین برود (چیزی که ممکن است چند روز اول بعد از عمل رخ دهد)، خونریزی در محل پیوند از دست رفته رخ خواهد داد. بنابراین، اگر خونریزی مشاهده نمی کنید، نگران نباشید.
تا  10 روز بعد از عمل، از شامپو تار (شامپو تیره رنگ دارویی که برای پسوریازیس استفاده می شود) در ناحیه پیوند استفاده نکنید، زیرا ممکن است با رشد گرافت ها تداخل داشته باشد.
مراقبت از ناحیه اهداکننده (و قسمت های پیوندزده نشده ی پوست سر)
صبح بعد از جراحی، باند خود را بردارید و با آب گرم دوش بگیرید. با استفاده از شامپویی که ما به شما می دهیم، منطقه اهدا کننده را به آرامی با دست خود شستشو دهید. جریان آب مستقیم حمام می تواند به ناحیه پشت سر شما ضربه بزند. اگر این برای شما ناراحت کننده است، فشار آب را کم کنید و یا بخشی از مسیر آب را با دست خود مسدود کنید.
هدف این است که پوسته ها از ناحیه اهدا کننده خیس بخورند تا این ناحیه به خوبی التیام یابد، و پوسته ریزی در ناحیه پیوند زده نشده از بین برود. این کار ممکن است در حمام 15 دقیقه یا بیشتر طول بکشد. شما با استفاده از جریان مستقیم آب یا با مالیدن یا شستن آرام ناحیه به آن آسیب نمی رسانید.
بعد از حمام، ناحیه را به آرامی خشک کنید. یک لایه نازک ژل پترولاتوم (وازلین) را به آهستگی روی کل ناحیه اهدا کننده بمالید. شما باید یک جعبه ی  44 x  از پدهای Telfa و یک رول نوار کاغذی خریداری کنید. پترولاتوم باید در طول روز چندین بار به ناحیه اهدا کننده اعمال شود تا ناحیه چرب بماند و از خشک شدن آن جلوگیری شود. شما باید استفاده از پترولاتوم را 7 روز ادامه دهید. پس از استفاده از آن، استفاده از پماد لازم نیست.
در هنگام خواب، پس از اعمال پماد، پدهای تلفا را روی ناحیه اهدا کننده قرار دهید و لبه ها را با نوار کاغذی سفت کنید. لازم نیست دقیقا روی محل قرار داده شود. هدف این است که پماد روی بالش مالیده نشود. ممکن است بخواهید از نوار استفاده کنید تا قبل از قرار دادن پدها روی پوستتان، آنها را به هم متصل کنید تا شکل یک نواربلند به خود بگیرند.
اگر در هر زمانی خونریزی در هر منطقه ای وجود داشت، نگران نباشید. با یک پارچه خشک و تمیز فشار مستقیم وارد کنید تا خونریزی متوقف شود. این اتفاق ممکن است چند دقیقه طول بکشد. اگر هرگونه مشکل یا سوالی داشتید، لطفا با ما تماس بگیرید. شماره های تماس ما : 02154503 - 02188664370 و 09122252731 می باشد.
شما می توانید موهای خود را با سشوار موی گرم (نه داغ) خشک کنید. برای هفته اول نباید از اسپری مو استفاده شود.

داروهای بعد از کاشت مو که ممکن است نیاز داشته باشید
داروهای خواب: ممکن است به شما قرص های Valium 5mg  (به طور کلی به عنوان دیازپام شناخته می شود) یا Xanax 0.5mg (آلپرازولام) داده شود که به خوابتان کمک می کند. اگر قرص ها خیلی قوی هستند و روز بعد خیلی خسته می شوید، می توانید نصف قرص ها را مصرف کنید. اگر آنها برایتان خواب آور نیستند، می توانید هنگام خواب دوعدد از آنها را مصرف کنید.
پس از مصرف Valium یا Xanax رانندگی نکنید. در صورت مصرف داروهای خواب آور، مسکن یا درمان سکسه، الکل مصرف نکنید.
قرصهای مسکن: اگر بعد از عمل خود احساس ناراحتی داشته باشید، می توانید از داروهایی نظیر استامينوفن كدئین، ژلوفن و حتی در موارد شدید تر از شياف ديكلوفناك استفاده کنید.
کورتیزون: ممکن است به شما کورتیزون خوراکی برای کم کردن تورم پس از پیوند مو داده شود. این دارو نباید توسط بیماران دیابتی مصرف شود. یک عارضه نادر ازبین رفتن (نکروز آسپتیک) مفصل ران از مصرف کورتیکواستروئیدها گزارش شده است.
درمان سکسکه بعد از کاشت مو
نوشیدنی های گازدار (مانند آبجو، کوکا، پپسی یا هر نوع سودا) را همان روز و روز بعد از عمل خود مصرف نکنید، زیرا این امر باعث افزایش بروز سکسکه در دوره بهبود می شود. اگر سکسکه رخ دهد و به سرعت حل نشود، با تلفن یک داروخانه محلی تماس بگیرید تا برایتان کلروپرمازین 25 میلی گرم (تورازین) تجویز کند. وقتی دارو را گرفتید، دو کلروپرمازین مصرف کنید و سپس تا زمانی که سکسکه متوقف شود هر چهار ساعت یک قرص مصرف کنید. والیوم و تورازین را در یک زمان مصرف نکنید و رانندگی نکنید، زیرا ممکن است شما را خواب آلود کند.
 
منبع : www.whcl.ir
کد مطلب: 146433
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *