۰
سه شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۰۷

چرا از روی "آتش" می‌پریم؟

چهارشنبه سوری آیین باستانی ما ایرانیان است، آیینی که از عهد ایران باستان به جا آمده و با گذشت هزاران سال هنوز در میان ایرانیان جایگاه خاص خود را دارد.
چرا از روی "آتش" می‌پریم؟
 چهارشنبه سوری آیین باستانی ما ایرانیان است، آیینی که از عهد ایران باستان به جا آمده و با گذشت هزاران سال هنوز در میان ایرانیان جایگاه خاص خود را دارد.
در این آیین مرسوم است که ایرانیان در مقابل خانه یا پشت بام‌ها آتش روش می کنند و با هلهله و شادی و مراسمی مثل اسب دوانی و بساط ساز و دهل این شب را جشن می گیرند، اما یکی از رسوم این شب پریدن از روی آتش است، رسمی که بطور معمول با خواندن شعر "زردی من از تو، سرخی تو از من" همراه است.
اردشیر کشاورز محقق کرمانشاهی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه رسم چهارشنبه سوری از دوران ایران باستان به جا مانده گفت: در این جشن بطور معمول ایرانیان در مقابل خانه یا روی پشت بام‌ها آتش کوچکی روشن کرده و از روی آتش می پریدند.
وی افزود: فلسفه روشن کردن آتش در این شب، فراری دادن اهریمن است، چرا که ایرانیان باستان معتقد بودند آتش روشنایی است که با روشن کردن آن اهریمن یا همان تاریکی از بین می رود و معتقد بودند آتش پاکی می آفریند.
کشاورز گفت: این آیین با رسوم گوناگونی از جمله اسب دوانی، هلهله و شادی، بساط ساز و دهل و گرد هم آمدن دور آتش همراه بوده، اما این میان یکی از بارزترین رسوم این شب پریدن از روی آتش است.
وی افزود: ایرانیان باستان معتقد بودند پریدن از روی آتش می تواند تمام دردهای جسمی و روحی را از بین ببرد و برای همین است که افراد در حال حاضر هنگام پریدن از روی آتش می خوانند "زردی (نقاهت و بیماری) من از تو، سرخی (سلامتی) تو از من".
این محقق کرمانشاهی خاطرنشان کرد: رسم چهارشنبه سوری یکی از رسوم زیبایی است که بصورت باور ما ایرانیان درآمده، اما متاسفانه در سالهای اخیر این جشن با رسوم غلطی از جمله استفاده از مواد محترقه درآمیخته شده که آن را آسیب رسان کرده است.
وی افزود: در دوران ایران باستان این شب را جشن می گرفتند و کسی در آن صدمه و آسیب نمی دید و تنها آتش کوچکی برافروخته می‌شد، اما در سالهای اخیر شاهد هستیم که هرساله تعداد زیادی در مراسم این شب به دلیل استفاده از مواد محترقه دچار آسیب می شوند که این کار ضمن آسیب به خود این افراد و دیگران به سنت هزاران ساله ایرانیان هم آسیب می رساند و این شب جشن و شادی را به شب اضطراب و ترس تبدیل می کند.
کشاورز گفت: همه باید تلاش کنند تا این رسوم غلط از آیین چهارشنبه سوری کنار گذاشته شود تا بتوانیم یک جشن شاد و مفرح را در سالهای آتی تجربه کنیم.
کد مطلب: 146568
برچسب ها: چهارشنبه سوری
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *