کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

روحانی: میان ما و شما برجام قرار دارد

4 فروردين 1400 ساعت 11:55

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه در ماه های باقی مانده از دولت، کرونا و تحریم هدف مهم ماست، اظهار کرد: در این چهار ماه باقی مانده برای برداشته شدن تحریم ظالمانه یک دقیقه هم فرصت را از دست نخواهیم داد.


رئیس جمهور با تأکید بر اینکه در ماه های باقی مانده از دولت، کرونا و تحریم هدف مهم ماست، اظهار کرد: در این چهار ماه باقی مانده برای برداشته شدن تحریم ظالمانه یک دقیقه هم فرصت را از دست نخواهیم داد.
به گزارش ایسنا، حجت الاسلام والسملمین حسن روحانی صبح امروز در اولین جلسه هیأت دولت در سال ۱۴۰۰ با بیان اینکه دولت در این هفته‌های باقی مانده تا پایان کار خود حتی یک روز هم تعطیلی نخواهد داشت،‌ اظهار کرد: برداشتن تحریم یکی از اهداف مهم ما است. اگر طرف مقابل یعنی ۱+۵ همه به میدان بیایند و حاضر شوند به همه تعهدات خود عمل کنند همان طور که مقام معظم رهبری چند بار تأکید کرده‌اند که اگر روشن شود این کار آن‌ها واقعی است ما هم به همه تعهدات برجامی خود برمی‌گردیم.
وی ادامه داد: سه سال به ما ظلم شد اما به دنیا می‌گوییم که ما حاضریم اگر تعهد کامل را از طرف شما ببینیم به تمام تعهدات خود برگردیم. فعلا هم قصد نداریم موضوع خسارتی را که در این مدت دیده‌ایم مطرح کنیم. این از بحث‌های بعدی است که به جای خود مسئولین دنبال خواهند کرد.
روحانی افزود: کلام ما کاملا روشن و واضح است و سخنان مقام معظم رهبری هم بهانه را از روی دوش آن‌ها برداشته است که بگویند ممکن است ما عمل کنیم و شما عمل نکنید. بالاترین مقام این کشور صریح گفته است اگر شما واقعی و جدی به تعهدات‌تان برگردید ما هم همین کار را خواهیم کرد و حتی ایشان یک مورد را هم استثنا نکردند.
وی خطاب به طرف‌های برجام تصریح کرد:‌ میان ما و شما برجام قرار دارد. اگر شما به کل برجام برگردید ما هم به کل برجام برمی‌گردیم. به هر حال این هدف اول ما در این مدت باقی مانده است و البته بار اصلی آن به دوش وزارت خارجه خواهد بود هر چند که همه بخش‌های دولت باید در این زمینه کار کنند.
رئیس جمهور در ادامه تأکید کرد: من در اینجا به مردم قول می‌دهم که فکر نکنید چون چهار ماه فرصت برای ما باقی است ذره ای برای منافع ملی خود کندتر حرکت خواهیم کرد. ما با همان روحیه‌ای که در سال ۹۲ شروع کردیم تا ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ ادامه می‌دهیم و تلاش خواهیم کرد و در این مدت در برداشتن تحریم‌ها همه توان خود را به کار خواهیم گرفت.
وی با اشاره به اینکه کرونا اولویت دیگر دولت در این ماه‌های باقی مانده خواهد بود، عنوان کرد: در زمینه کرونا ما همه تلاش خود را انجام خواهیم داد، البته کرونا خسارت‌های زیادی در سال ۹۹ به ما وارد کرد و هنوز هم ما با خسارت‌های آن مواجهیم.
روحانی اضافه کرد: وقتی این همه اتومبیل مردم را در جاده‌ها مشاهده می‌کنیم حس می‌کنیم مسافرت از حالت طبیعی هم بیشتر شده است. امروز در دولت وزیر گردشگری به صراحت گزارش داد که تخت‌های هتل‌ها و محل‌های اقامتی ما همش ۲۵ درصد اشغال است و در ایام عید ۷۵ درصد خالی است پس هنوز کرونا در حال تأثیرگذاری است.
وی به گزارش فرمانده راهور اشاره کرد و افزود: در این گزارشی که به من ارائه شد گفته شده نسبت به سال ۹۸، ۱۶ درصد سفر کم شده است. در خود ۹۸ هم به خاطر سیل سفر کم شده بود. به هر حال سفر کم شده و البته ما به سفر توصیه نمی کنیم چون همچنان کرونا وجود دارد و مردم هر چه کمتر به سفر بروند بهتر است.
رئیس جمهور ادامه داد:‌ اگر کسانی که به سفر رفته‌اند مراعات نکنند باید تاوان سنگینی پرداخت کنیم. ان شاءالله کسانی که به سفر رفته‌اند اصول بهداشتی را مراعات می‌کنند چون ما هنوز در مخمصه و مشکلات کرونا هستیم. در عین حال تمام توان خود را به کار می‌گیریم که هم با واکسن خارجی و هم داخلی شرایطی باشد که در ماه‌های آینده شرایط بهتری از امروز داشته باشیم.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به اظهارات رهبر انقلاب اشاره کرد و یادآور شد: علاوه بر این دو هدفی که گفتم مقام معظم رهبری هدف دیگری را هم امسال تعیین کردند که موضوع تولید است. تولید برای ما خیلی اهمیت دارد و اگر اقتصاد ما بخواهد حرکت کند و اشتغال‌مان در مسیر درست قرار گیرد و در بازار ما وفور ایجاد شود و قیمت‌ها متعادل شود نیاز به تولید داریم.
روحانی اضافه کرد:‌ حتی ارزش پول ملی ما هم به تولید و تورم مرتبط است و البته بخشی هم به ارز خارجی ربط پیدا می‌کند که هر دو این ها تأثیر بسزایی دارند. البته در شرایط فعلی چون ارز خارجی در اختیارمان نیست تأثیر آن بیشتر است چرا که وقتی ارز گران می شود ارزش پول ملی هم پایین می‌آید، تولید هم همین طور است.
وی با تأکید بر اینکه به هر حال ما باید از هر نظر به مسئله تولید بسیار توجه کنیم، خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری فرمودند که هم به پشتیبانی تولید و هم به رفع موانع تولید توجه کنیم و ما این کار را از همان جلسه اقتصادی اول فروردین دولت انجام دادیم و روی همین موضوع بحث کردیم.
رئیس جمهور همچنین یادآور شد: سال ۹۹ برای ما سال بسیار سختی بود که اقتصاددان‌ها باید همه ابعاد آن را مدنظر قرار دهند. این سال، سال تحریم و جنگ شدید اقتصادی و اقدامات غیرانسانی دولت ترامپ بود که حالا بعد از او هم تغییر محسوسی نمی‌بینیم. در این مدت خیلی به مردم فشار آمد اما در عین حال افتتاح‌های زیادی هم صورت گرفت.
وی با یادآوری افتتاح‌های انجام شده در سال ۹۹ اظهار کرد: ما این افتتاح‌ها را تا پایان کار دولت هم ادامه خواهیم داد که احیای دریاچه ارومیه و یا خط لوله نفت از گوره به جاسک از جمله این افتتاح‌های مهم خواهد بود. در بخش سلامت هم ۱۱ هزار تخت آماده داریم.
روحانی در ادامه بیان کرد: ما در سالی که گذشت در تولید بسیار تلاش کردیم اما مردم باید بدانند بسیاری از افتتاح‌های ما به سرمایه‌گذاری‌هایی که در سال‌های گشایش اقتصادی یعنی ۹۴، ۹۵ و ۹۶ صورت گرفت برمی‌گردد و آثار آن را در ۹۸، ۹۹ و ۱۴۰۰ می‌بینیم، پس ما باز هم باید تلاش کنیم گشایش ایجاد کنیم چرا که در تولید حرف اول را سرمایه‌گذاری می‌زند، حرف دوم تکنولوژی است و حرف سوم تعامل سازنده با جهان.
وی اضافه کرد: برای تعامل سازنده هم شرایط سیاسی و اقتصادی وجود دارد. مثلا بانک‌ها باید بتوانند با هم راحت کار کنند. کسی که می خواهد در اینجا سرمایه‌گذاری کند اول می‌گوید پولم را چگونه باید بیاورم یا ببرم. اگر در این زمینه انسداد وجود داشته باشد سرمایه‌گذاری صورت نمی‌گیرد. ما باید انسداد را از بین ببریم که بخشی از آن مربوط به تحریم است و بخش دیگر مشکلات دیگری است مثل لایحه‌ای که داده‌ایم و چند سال است معطل است.
رئیس جمهور با تأکید بر اینکه باید کاری کنیم مردم احساس راحتی بیشتری کنند، عنوان کرد: خواهش من از وزارت صمت و کشاورزی این است که در این چهار ماه بگذارید بازار ثبات داشته باشد.
وی در ادامه اظهار کرد: مقام معظم رهبری در صحبت‌های خود به موانع تولید هم اشاره کردند. بخشی از این موانع در دست ما است و بخشی در دست قوای دیگر. بخشی از موانع به امنیت سرمایه‌گذاری برمی‌گردد. در امنیت سرمایه‌گذاری هم بخشی در دست دولت و بخشی در دست نهادهای امنیتی و قوه قضاییه است. به هر حال ما باید در این زمینه برای مردم امنیت ایجاد کنیم تا همه مردم احساس کنند شرایط امیدبخشی برای آینده وجود دارد.
روحانی با اشاره به لزوم ایجاد شرایط امیدبخش برای مردم تأکید کرد: برای این کار باید وحدت خود را حفظ کنیم و از تخریب، سیاه‌نمایی و تبلیغات سوء دست برداریم. مثلا نگوییم که اگر ما فلان حرف را نگوییم فلان ماهواره زودتر می‌گوید. بگذارید آن‌ها دروغ‌شان را بگویند اما این گونه برای شما مشتری درست نمی‌شود. اگر حرف حق را بزنیم مشتری را خدا به موقع درست می‌کند.
وی در ادامه تأکید کرد: نباید مقدمه انتخابات ۱۴۰۰ تخریب دولت باشد. هرکس که می‌خواهد در انتخابات حاضر شود بگوید می‌توانم از این دولت بهتر عمل کنم. اهلا و سهلا. اگر بهتر عمل کند ما دستش را هم می‌بوسیم. در این مدت ما هم تلاش خود را خواهیم کرد اما همه باید بدانیم که برای انتخابات نباید به دنبال تخریب برویم بلکه باید به دنبال جذب و آمدن مردم باشیم.


کد مطلب: 146819

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/146819/روحانی-میان-برجام-قرار

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir