۰
يکشنبه ۵ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱۷:۱۴

مجسمه علی اف دردسرساز شد

جمهوری آذربایجان در اعتراض به تصمیمات مکزیک برای برداشتن مجسمه حیدر علی اف رئیس جمهوری سابق خود از میدانی در مکزیکوسیتی آمادگی خود را برای قطع رابطه سیاسی با آن اعلام کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر، سایت ای بی سی آذربایجان می نویسد: جنگ فرهنگی و دیپلماتیک بسیار واقعی و جدی به خاطر مجسمه حیدر علی اف که در ماه اوت سال جاری در شهر مزیکوسیتی نصب شد به وقوع پیوسته است.
نزاع بر سر این مجسمه از آنجا آغاز شد که "کمیسیون منتقدین هنری" تحت مدیریت شورای شهر مکزیکو سیتی خواستار برداشته شدن این مجسمه از میدان "پاسئو دی لا رفرما" شد.
این مجسمه به ابتکار سفارت آذربایجان در مکزیک در این میدان نصب شده بود.
دلایلی که رسانه ها برای برداشته شدن این مجسمه عنوان کرده اند متفاوت است؛ برخی اعلام کردند که نحوه قرار گرفتن این مجسمه توهین به شهروندان مکزیکی است و برخی دیگر به مسائل معماری در این باره اشاره کرده اند، زیرا که بسیاری از آثار تاریخی دیگر در این میدان وجود دارد.
مارسلو لوئیس ابرارد کاسائوبن، رئیس حکومت محلی ایالات متحده مکزیک پیشتر وعده داده بود تا به دقت یافته های کمیسیون منتقدین هنری را مورد مطالعه قرار دهد اما از پاسخ دادن به این پرسش که سرانجام این مجسمه چه خواهد شد خودداری کرده بود.
الگار مختاراف سفیر آذربایجان در مکزیک به شدت به تصمیم شورای منتقدین برای برداشته شدن این مجسمه اعتراض کرده و ارامنه این کشور را متهم می کند که در پس این تصمیم هستند.
مختاراف گفت : اگر این مجسمه برداشته شود بدون شک این اقدام منجر به پایان مناسبات بین آذربایجان و مکزیک خواهد شد که از جمله آنها بسته شدن سرمایه گذاری های دو طرف و در عین حال سفارت ها خواهد بود.
کد مطلب: 14709
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *