۰
شنبه ۱۴ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۱۱
علی اکبر صالحی:

بن‌بست برجام در حال شکسته شدن است

علی اکبر صالحی دیشب در نشستی در کلاب هاوس با عنوان "انرژی هسته‌ای و ایران" درباره نشست سه‌شنبه آینده در وین گفت.
بن‌بست برجام در حال شکسته شدن است
علی اکبر صالحی دیشب در نشستی در کلاب هاوس با عنوان "انرژی هسته‌ای و ایران" درباره نشست سه‌شنبه آینده در وین گفت.
به گزارش ایسنا، رییس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: بحثی که قرار است طی هفته آینده در وین و درباره برجام صورت گیرد، فنی خواهد بود. 
 صالحی تاکید کرد: مسائل فنی بحث محوری برجام، در بستر مسائل حقوقی و سیاسی است.
وی همچنین درباره نشست امروز جمعه هم گفت: جلسه امروز، باعث شد تا بستر سیاسی و حقوقی مرور شود و فعلا چند قدمی جلو رفتیم. ظاهرا بن بست اولیه شکسته شده و نوید بخش است. وقتی وارد مرحله فنی می‌شویم، یعنی مسئله دارد به گونه‌ای مدیریت می‌شود که آن بحث اول تو، اول تو، دور زده می‌شود.
رییس سازمان انرژی اتمی در ادامه با بیان اینکه "بحث هسته‌ای سیاسی شده و متاسفانه همه به آن از دریچه سیاسی نگاه می‌کنند"، عنوان داشت: عده‌ای در کشور معتقدند که اساسا هسته‌ای برای چه می‌خواهیم و عده‌ای نیز می‌گویند باید هسته‌ای شویم. اگر به قبل از انقلاب برگردیم، اندیشکده SRI در سال ۵۳ توصیه کرده بود که ایران باید در عرض ۲۰ سال، ۲۰ نیروگاه مثل نیروگاه بوشهر داشته باشد. این توصیه براساس توجیهات اقتصادی و سبد انرژی انجام گرفته بود.
صالحی ادامه داد: در دنیا، ۴۰۰ راکتور در حال فعالیت است که ۳۹۰ گیگابایت برق تولید می‌کند و برای ساخت ۱۰۹ راکتور دیگر برنامه ریزی شده است. ۳۲۹ نیروگاه دیگر نیز پیشنهاد شده که از این رو جهان نیز به همان سمت پیش می‌رود. چین ۴۷ نیروگاه دارد و در حال ساخت ده‌ها راکتور دیگر است. کانادا عنوان داشته که باید تا سال ۲۰۵۰ بر تولیدات انرژی هسته‌ای‌شان اضافه شود.
وی افزود: کل بودجه هزینه شده در صنعت هسته‌ای، در ۳۰ سال گذشته، ۷ میلیارد دلار شده است که می‌شود سالی به طور متوسط ۲۳۰ میلیون دلار که در دل این ۲۳۰ میلیون دلار، یک نیروگاه بوشهر است که پنج میلیارد دلار ارزش دارد.
کد مطلب: 147092
برچسب ها: علی اکبر صالحی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *