۰
چهارشنبه ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۳۸

اعتراف عاملان شهادت دو محیط‌بان زنجانی

دو محیط‌بان زنجانی در حین یک تعقیب و گریز برای دستگیری شکارچیان غیرمجاز در منطقه شکارممنوع فیله‌خاصه با ضرب گلوله جنگی به شهادت رسیدند.
اعتراف عاملان شهادت دو محیط‌بان زنجانی
دو محیط‌بان زنجانی در حین یک تعقیب و گریز برای دستگیری شکارچیان غیرمجاز در منطقه شکارممنوع فیله‌خاصه با ضرب گلوله جنگی به شهادت رسیدند.
خبر بسیار صریح و واضح بود و بی‌گمان همه ارزش‌های خبری را می‌توان در آن دید اما آنچه که شاید کم‌ترین ارزش را در این خبر مشاهده کردیم، جان انسان‌هایی است که برای نجات جان موجودات زیبا، دوست‌داشتنی و کمیاب از جان خود می‌گذرند تا عبارت انقراض به آن‌ها نچسبد، غافل از اینکه هستند کسانی که برای لذت بردن از لحظه‌های بسیار کوتاه، نه تنها اصول اخلاقی را نسبت به همه موجودات زیر پا می‌گذارند، بلکه هیچ بویی از آنچه که نامش را انسانیت می‌نامند، نبرده‌اند.
واکنش رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس به شهادت دو محیط‌بان زنجانی
رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس در واکنش به شهادت دو محیط بان‌ زنجانی گفت: مسئولان پاسخگو باشند که چرا با آنکه ۱۰ ماه از تاریخ ابلاغ قانون حمایت قضایی و بیمه‌ای از محیط‌بانان می‌گذرد، هیچ گزارشی از سوی دولتمردان مبنی بر نحوه اجرای آن ارائه نشده است؟
به گزارش ایسنا، سمیه رفیعی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت:
«شهادت غریبانه دو ⁧‫محیط‌بان زنجانی‬⁩ دردیست که با چند جمله و پیام تسلیت تسکین نمی‌یابد و ما را در غمی عظیم فرو برد. مسئولان پاسخگو باشند که چرا با آنکه ۱۰ ماه از تاریخ ابلاغ قانون حمایت قضایی و بیمه‌ای از محیط‌بانان می‌گذرد، هیچ گزارشی از سوی دولتمردان مبنی بر نحوه اجرای آن ارائه نشده است؟»
به گزارش ایسنا، بنا به گفته فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط‌زیست، دوشنبه(۱۶ فروردین) دو محیط‌بان زنجانی با تیر جنگی به شهادت رسیده‌اند.
مناطق حفاظت شده زنجان با کمبود محیط‌بان مواجه است
حسین آبسالان در گفت‌وگو با ایسنا، با عرض تسلیت شهادت دو تن از محیط‌بانان زنجانی، با بیان اینکه این واقعه شوک‌آور بوده و به ‌هیچ ‌عنوان قابل قبول نیست، اظهار کرد: بعد از اعلام قطع تماس دو تن از محیط‌بانان بلافاصله نیروهای گشت وارد عمل شده و به ‌دنبال این دو محیط‌بان رفتند ولی متاسفانه تماس آن‌ها به ‌طور کامل قطع شده بود و به ‌علت تاریکی هوا، کار کمی دشوار شد.
وی در پاسخ به این سئوال که آیا خودروی محیط‌بانان به دستگاه GPS مجهز نبود، تصریح کرد: متاسفانه خودروهای مجهز به این دستگاه نیستند و تنها ردیابی ما از طریق تلفن همراه این دو شهید بود که پیکر آن‌ها نیز با استفاده از این اطلاعات پیدا شد. البته به این نکته نیز باید اشاره کرد که همه محیط‌بانان مجهز به جلیقه ضدگلوله هستند که در خودرو این دو محیط‌بان نیز وجود داشت ولی اینکه این دو محیط‌بان جلیقه به تن داشتند یا نه، مشخص نیست.
این مسئول با بیان اینکه عمق فاجعه بسیار زیاد و غیرقابل باور است، افزود: محیط‌بانان در هر شرایطی به‌ دنبال حفظ جان هستند و حتی در بدترین شرایط علی‌رغم داشتن حق تیر اقدام به این کار نمی‌کنند و همیشه سعی شده است افراد متخلف با کم‌ترین آسیب دستگیر شوند.
مدیرکل حفاظت‌محیط‌زیست استان زنجان ادامه داد: در این حادثه نیز قطعاً محیط‌بانان شهید با این دیدگاه به ‌دنبال دستگیری افراد شرور بودند ولی متاسفانه جان خودشان را از دست دادند و اینکه محیط‌بانان خارج از منطقه حفاظت شده بودند و حق تیر برای حفاظت جان خود نداشتند، صحیح نیست. 
آبسالان با بیان اینکه حمایت قانونی لازم از محیط‌بانان طی سال‌های گذشته انجام شده و این افراد حتی بیمه مسئولیت مدنی نیز دارند، گفت: بعد از اینکه یگان حفاظت به نیروهای مسلح ملحق شد بسیاری از حمایت‌ها از آن‌ها انجام می‌شود و مشکلی در این حوزه وجود ندارد و حتی سعی شده است به‌ لحاظ حقوق و مزایا از این قشر حمایت لازم انجام شود. هر چند کار محیط‌بانان با توجه به کمبودها بسیار دشوار است.
این مسئول تعداد محدود محیط‌بانان در استان را یکی از معضلات بزرگ عنوان کرد و یادآور شد: بر اساس استانداردهای جهانی به ازای هر ۱۰۰۰ هکتار یک محیط‌بان باید استخدام شود ولی متاسفانه در استان زنجان به ازای هر ۱۰ هزار هکتار یک محیط‌بان داریم که این ارقام به‌ هیچ عنوان قابل قبول نیست. در حال حاضر در استان زنجان چهار پاسگاه فعال محیط‌بانی وجود دارد که در هر شیفت دو محیط‌بان حضور دارند که این تعداد برای این وسعت از مناطق مناسب نیست.
مدیرکل حفاظت‌ محیط‌زیست استان زنجان با تاکید بر اینکه داشتن محیط‌زیست مناسب نیاز به تعداد بیشتر محیط‌بانان را بیش از پیش نشان می‌دهد، اظهار کرد: باید حمایت‌های لازم در این رابطه انجام شود تا بتوانیم محیط‌بانان بیشتری را به خدمت بگیریم.
وی با بیان اینکه خون این دو محیط‌بان پایمال نخواهد شد، خاطرنشان کرد: این افراد شرور باید به سزای اعمال خود برسند.
اعتراف عاملان شهادت دو محیط‌بان زنجانی
سردار رحیم جهانبخش صبح امروز (۱۸ فروردین‌ماه) در جمع خبرنگاران، ضمن تبریک و تسلیت شهادت دو محیط‌بان زنجانی، اظهار کرد: در تعقیب و گریز محیط‌بانان با افراد ناشناس در منطقه حفاظت شده  فیله‌خاصه در شهرستان زنجان دو نفر از محیط‌بانان بر اثر اصابت گلوله به شهادت رسیدند.
وی با بیان اینکه پس از اطلاع از این اقدام ناراحت‌کننده، عملیات شناسایی و دستگیری متهمان با محوریت پلیس آگاهی و با همکاری ماموران پلیس امنیت عمومی آغاز شد، افزود: در کمتر از ۱۲ ساعت، عاملان شهادت این دو محیط‌بان زنجانی شناسایی و در اقدامی هوشمندانه و حرفه‌ای دستگیر شدند.
این مسئول تصریح کرد: اطلاعات پلیس و تحقیقات صورت گرفته، حاکی از این است که این دو محیط‌بان علی‌رغم برتری تجهیزاتی که نسبت به شکارچیان غیرمجاز داشتند، برای پرهیز از اقدامات غیرقانونی، قانون به کارگیری سلاح را رعایت کرده و قصد دستگیری آنان را در محیط حفاظت شده داشتند ولی متاسفانه متهمان در اقدامی غافل‌گیرانه این دو محیط‌بان را که تا آخرین لحظه از کیان محیط‌زیست دفاع می‌کردند، به شهادت رساندند.
فرمانده انتظامی استان زنجان با تاکید بر اینکه متهمان در بازجویی‌های اولیه به شکار غیرمجاز و شهادت دو محیط‌بان اعتراف کردند، خاطرنشان کرد: ماموران در بازرسی از متهمان سه قبضه اسلحه شکاری به همراه ابزارآلات شکار و مقداری گوشت شکار غیرمجاز کشف کردند.
شهادت دو محیط‌بان زنجانی در منطقه فیله‌خاصه
سرپرست روابط‌عمومی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان زنجان، از شهادت دو تن از محیط‌بانان به ‌دست شکارچیان غیرمجاز خبر داد.
علی مرشدی در گفت‌وگو با ایسنا، با ابراز تاسف از شهادت دو تن از محیط‌بانان زنجانی، اظهار کرد: بامداد ۱۷ فروردین‌ماه متاسفانه طی تعقیب و گریزی که در منطقه فیله‌خاصه بین محیط‌بانان و شکارچیان غیرمجاز رخ داده، دو تن از محیط‌بانان به ‌نام‌های مهدی مجلل و میکائیل هاشمی، هدف گلوله سلاح جنگی شکارچیان غیرمجاز قرار گرفته و جان خود را از دست دادند.
وی با بیان اینکه همه مسئولان امر در محل حضور دارند تا شرایط بررسی شود، تصریح ‌کرد: متاسفانه عده‌ای از شکارچیان غیرمجاز در شرایطی اقدام به شکار می‌کنند که مجوزی دریافت نکرده‌اند و این افراد نیز جزو آن دسته بودند و با عمل ناجوانمردانه خود، دو تن از محیط‌بانان را به قتل رساندند تا بار دیگر صدای مظلومیت قشر فداکار محیط‌بان به گوش برسد.
این مسئول با تاکید بر اینکه تا حصول نتیجه، موارد پیگیری خواهد شد، خاطرنشان کرد: قطعاً خواهان شناسایی این افراد و اشد مجازات برای آن‌ها هستیم و به خانواده دو شهید نیز تسلیت عرض می‌کنیم.
جزئیات جدید از نحوه شهادت دو محیط‌بان زنجانی
بنا به گفته فرمانده یگاه حفاظت سازمان حفاظت محیط‌زیست، دو محیط‌بان زنجان با تیر جنگی به شهادت رسیده‌اند.
سرهنگ جمشید محبت‌خانی در گفت‌وگو با شبکه خبر، با اشاره به جزئیات شهادت دو محیط‌بان زنجانی گفت: روز ۱۶ فروردین‌ماه ساعت ۱۸:۳۰ دو محیط‌بان در منطقه فیله‌خاصه به سرنشینان یک دستگاه نیسان مشکوک می‌شوند که اقدام به تعقیب این افراد که در حال شکار غیرمجاز بودند، می‌کنند.
وی تصریح کرد: تعقیب و گریز ادامه داشته و سرنشینان خودروی نیسان، خودرو را به سمت جاده زنجان به قزوین هدایت می‌کنند که در این شرایط نیروهای محیط‌زیست از طریق تماس با تلفن ‌همراه و بی‌سیم مراتب را به مسئولان امر گزارش می‌دهند.
این مسئول ادامه داد: در ادامه تعقیب و گریز، خودروی شکارچیان غیرمجاز وارد مسیر فرعی شده و تعقیب یک ساعت ادامه داشته که از ساعت ۱۹:۳۰ ارتباط محیط‌بانان با مرکز قطع می‌شود که بلافاصله نیروها وارد عمل می‌شوند که با تاریک شدن هوا جست‌وجوها به نتیجه نمی‌رسد.
فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه صبح ۱۷ فروردین‌ماه و با تلاش نیروها پیکر این دو شهید در کنار خودروی خود پیدا شد که متاسفانه شکارچیان، آن‌ها را با تیر جنگی به شهادت رساندند که در این رابطه پرونده تشکیل شده و موارد در حال بررسی است.
ضرورت پیگیری قضایی عاملان شهادت دو محیط‌بان زنجانی
نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی پیام تسلیت مجمع نمایندگان استان زنجان در پی شهادت دو تن از محیط‌بانان این استان را قرائت کرد.
سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در جریان جلسه علنی مجلس ضمن قرائت پیام تسلیت مجمع نمایندگان استان زنجان در پی شهادت دو تن از محیط‌بانان این استان، بیان کرد: متاسفانه دو تن از محیط‌بانان ایثارگر به نام‌های مهدی مجلل و میکائیل هاشمی در یکی از مناطق حفاظت شده استان زنجان توسط افراد ناشناس به شهادت رسیدند.
ضمن اینکه مجمع نمایندگان استان زنجان و نمایندگان، این ضایعه اندوه‌بار را به ملت شریف ایران به ویژه مردم ولایت‌مدار این منطقه تسلیت می‌گویند، خواستار پیگیری فوری، تعقیب و مجازات عاملان این جنایت هستیم.
درخواست رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست از دستگاه قضا برای رسیدگی فوری
رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست، خواستار رسیدگی فوری دستگاه قضا به شهادت دو تن از محیط‌بانان استان زنجان شد.
در متن پیام تسلیت عیسی کلانتری آمده است: «شهادت سربازان پرافتخار عرصه حفاظت از محیط‌زیست، محیط‌بان شهید مهدی مجلل و محیط‌بان شهید میکائیل هاشمی را به خانواده مکرم این دو شهید، جامعه علاقه‌مندان و فعالان محیط‌زیست و همه محیط‌بانان کشور تبریک و تسلیت عرض می‌نمایم.
بی‌تردید یاد، خاطره و ایثارگری‌های خالصانه آن شهدای ارجمند در سطوح مختلف حفاظت از آب و خاک ایران اسلامی، الهام‌بخش همه دلدادگان به طبیعت و نسل‌های امروز و فردای این مملکت خواهد بود.
اینجانب ضمن درخواست از دستگاه محترم قضایی برای رسیدگی فوری به این جنایت و شناسایی، دستگیری و صدور رای قاطعانه برای عاملان که موجب درس عبرتی برای سایر متجاوزان به جان محیط‌بانان و عرصه‌های طبیعت شود، از خداوند متعال برآن شهدای عزیز، رفعت جایگاه و غفران الهی را مسئلت می‌جویم.
دستگیری یک مظنون در پی شهادت دو محیط‌بان زنجانی
فرمانده انتظامی استان زنجان، از دستگیری یکی از مظنونان حادثه شهادت دو محیط‌بان زنجانی خبر داد.
سردار رحیم جهانبخش در گفت‌وگو با ایسنا با تسلیت به شهادت رسیدن دو محیط‌بان زنجانی، اظهار کرد: متاسفانه بامداد ۱۷ فروردین‌ماه در پی درگیری محیط‌بانان زنجانی با شکارچیان غیرمجاز، دو تن از این افراد به شهادت رسیدند که پس از حادثه بلافاصله تیمی برای بررسی موضوع و شناسایی افراد دخیل در ماجرا وارد عمل شد.
وی تصریح‌ کرد: در این رابطه یک مظنون تاکنون بازداشت شده است و تحقیقات برای دستگیری افراد دیگر در حال انجام بوده و اطلاعات لازم در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.
این مسئول با تاکید بر اینکه اجازه نمی‌دهیم هیچ فردی امنیت جامعه را به مخاطره بیندازد، افزود: پلیس تا حصول نتیجه با جدیت موارد را بررسی می‌کند و قطعاً با متخلفان برابر قانون به ‌شدت برخورد خواهد کرد.
دستگیری مظنون دوم به شهادت رساندن دو محیط‌بان زنجانی
رئیس پلیس آگاهی استان زنجان، از دستگیری مظنون دوم در جریان به شهادت رساندن دو محیط‌بان خبر داد.
سرهنگ جعفر رحمتی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: متاسفانه صبح روز ۱۷ فروردین‌ماه پیکر دو محیط‌بان شهید زنجانی در حالی پیدا شد که در جریان تعقیب و گریز با شکارچیان غیرمجاز، ارتباط آن‌ها با مرکز قطع شده بود.
وی تصریح کرد: بعد از اعلام خبر، اکیپ کارشناسان در محل حاضر شدند و جزئیات به دقت بررسی شد و در این میان به ردپایی از دو مظنون دست یافتیم که در این رابطه اقدامات لازم انجام و در ابتدا یکی از این افراد دستگیر شد.
این مسئول با بیان اینکه پس از دستگیری مظنون اول، اقدامات برای دستگیری فرد دیگر آغاز شد و دقایقی پیش این فرد نیز دستگیر شد. هر چند احتمال اینکه افراد بیشتری در این درگیری بوده باشند، وجود دارد، افزود: در بررسی از منزل این افراد گوشت شکار و اسلحه نیز پیدا شد. البته بازجویی از این افراد هنوز آغاز نشده است.
رئیس پلیس آگاهی استان زنجان با تاکید بر اینکه اخبار تکمیلی متعاقباً اعلام خواهد شد، ادامه داد: متاسفانه این اتفاقات ناگوار در پی مدیریت نشدن شرایط از سوی افراد رخ می‌دهد که نتایج دردناکی را در پی دارد.
ظهر امروز (۱۸ فروردین) پیکر این دو شهید عزیز در مزار شهدای شهر زنجان به خاک سپرده خواهد شد.
 
کد مطلب: 147374
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *