۰
دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۳۳

ظرفیت تخت‌های کرونایی بیمارستان‌ها؛ تکمیل

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا وضعیت فعلی بیماری در کشور را فوق بحرانی خواند و با اعلام پر بودن تخت‌های بیمارستانی به دلیل مراجعات بالای بیماران، شیوه جدید پذیرش بیماران را تشریح کرد.
عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا وضعیت فعلی بیماری در کشور را فوق بحرانی خواند و با اعلام پر بودن تخت‌های بیمارستانی به دلیل مراجعات بالای بیماران، شیوه جدید پذیرش بیماران را تشریح کرد.
دکتر مسعود مردانی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به روند رو به افزایش بیماری کرونا در کشور، گفت: این روند کاملا مشهود است و متاسفانه مرگ و میرها هم بر اساس پیش‌بینی‌های قبلی ما در حال افزایش است.
وی با تاکید بر پر بودن تخت‌های بیمارستانی، بیان کرد: از این رو مراکز مراقبت‌های حاد تنفسی و مراکز سرپایی درمان کرونا در مجتمع‌های بیمارستانی ایجاد شده است که بیمار مبتلا به کرونا به دلیل پر بودن تخت‌های بستری به آنجا مراجعه کرده و داروهای حیاتی همچون رمدسیویر به بیمار تزریق می‌شود و بیمار را به خانه می‌فرستند؛ چون دیگر بیمارستان‌ها جایی برای پذیرش بیمار ندارند.
وی افزود: این مراکز در بیمارستان‌های تهران ایجاد شده و بر اساس بخشنامه، بیمارستاهای شهرستان‌ها هم می‌توانند این کار را انجام دهند. در این شیوه تمام داروهای درجه یک با دفترچه بیمه و قیمت مناسب به بیمار ارائه می‌شود تا دارو را از بازار آزاد تهیه نکنند؛ چون ممکن است سلامت این داروها در بازار آزاد زیر سوال باشد. اکنون دیگر وقت انتخاب بیمارستان و دکتر خاص نیست، انتخاب شاید امکان پذیر نباشد و باید به نزدیک‌ترین مرکز درمانی مراجعه کنند.
این متخصص بیماری‌های عفونی ادامه داد: کلیه افرادی که نیاز به درمان بستری دارند ولی جایی برای بستری شدن آنها وجود ندارد در این مراکز پذیرش و بستری می‌شوند، آزمایش یا عکس‌های لازم از او گرفته می‌شود و در صورت نیاز درمان‌های بیمارستانی را برایشان انجام می‌دهیم‌. اگر در منزل امکانات اکسیژن و تزریق وجود داشته باشد مابقی داروها را در خانه به او می‌دهیم و اگر این امکان وجود نداشته باشد می‌تواند روز بعد مجددا به مرکز درمانی مراجعه کرده و دارو دریافت کرده و برود. با این کار حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر در روز که نیاز به بستری دارند را به شکل سرپایی مدیریت می‌کنیم. تخت‌های بیمارستانی کاملا پر هستند و اگر مثلا فرزند خود من بیمار شود جایی برای او نیست‌.
وی افزود: عمدتا چون مراکز درمانی پذیرای بیماران بستری نیستند مطمئنا بیماران کرونایی که به ما مراجعه می‌کنند پیشرفته‌تر از قبل هستند. الان عمدتا بیمارانی را می‌بینم که در خانه درمان کردند و به بیمارستان نیامدند؛ به شکلی که در برخی حتی بیش از ۵۰ درصد از سطح ریه درگیر شده است. این افراد همان‌هایی هستند که در ICU یا بخش معمولی بستری می‌کردیم و چون جایی برای بستری نبوده مراجعه نداشتند و به این شکل باید درمان شوند.
وی در پاسخ به اینکه ادامه روند درمان در منزل و عدم بستری در بیمارستان چه تاثیری بر روند درمان بیماران خواهد داشت؟ اظهار کرد: مسلما شرایط ایده‌آلِ بیمارستان در منزل وجود ندارد ولی وضعیت فعلی ما باید با زمان جنگ مقایسه شود. الان وضعیت بیماری در کشور بحرانی و حتی فوق بحرانی است. از طرفی ما تجربه نقاهتگاه‌های کرونا را هم داریم اما مردم از این نقاهتگاه‌ها استقبالی نکردند. رفتن به منزل برای بیمارانی که علائم کمی دارند خوب است اما مشکل بعدی ما این است که این افراد در خانه سایر افراد را هم بیمار می‌کنند. الان یک بیمار مبتلا به کرونای انگلیسی می‌تواند ۷ نفر دیگر را در آن واحد بیمار کند.
وی درباره شرایط بیماری در روزهای آتی، تصریح کرد: مطمئنا تعداد مرگ و میر از رقم فعلی بالاتر خواهد رفت و اگر تعطیلات پیش رو جدی گرفته نشود مطمئنا روند افزایشی بیماری در کشور ادامه خواهد یافت تا خود اپیدمی فروکش کرده یا خداوند کمک‌مان کند.
عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه اکنون در حال مشاهده تاثیر سفرهای نوروزی بر افزایش بار بیماری در کشور هستیم، گفت: متاسفانه بر اساس اعلام وزارت بهداشت میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی حدود ۵۸ درصد است. زدن ماسک به تنهایی کفایت نمی‌کند و حفظ فاصله اجتماعی از اهمیت بالایی برخوردار است. الان با اینکه اعلام شده باید دورکاری ادارات برقرار باشد، ببینید در بانک‌ها، اداره دارایی، دادگستری و... چه خبر است. اکنون بهترین کار تعطیلی چنین مراکزی است‌. 
کد مطلب: 148057
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *