۰
دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۱۱

پرواز تاریخی بالگرد "نبوغ" در مریخ

بالگرد مریخی "نبوغ" ناسا امروز توانست بر فراز سیاره سرخ به پرواز درآید. "نبوغ" اولین وسیله‌ای است که در سیاره‌ی دیگری پرواز کرده و به همین دلیل ناسا آن را به لحظه‌ی پرواز برادران رایت در زمین تشبیه کرده است.
پرواز تاریخی بالگرد "نبوغ" در مریخ
بالگرد مریخی "نبوغ" ناسا امروز توانست بر فراز سیاره سرخ به پرواز درآید. "نبوغ" اولین وسیله‌ای است که در سیاره‌ی دیگری پرواز کرده و به همین دلیل ناسا آن را به لحظه‌ی پرواز برادران رایت در زمین تشبیه کرده است.
به گزارش ایسنا، پرواز تاریخی چند ثانیه‌ای بالگرد نبوغ انجام شد و اجزای این بالگرد سالم است. ماموریت بالگرد "نبوغ" یک نمایش فناورانه و انجام پروازهای آزمایشی در جو نازک مریخ بوده است. این بالگرد هیچ ابزار علمی را حمل نمی‌کند. وزن تقریبی بالگرد نبوغ ۱.۸ کیلوگرم است و پرواز موفقیت آمیز این بالگرد کوچک، درهای منافع علمی و تجاری جدیدی را در مریخ باز می‌کند. در حالی که مریخ‌نورد "استقامت" مملو از ابزار علمی است، بالگرد "نبوغ" به عنوان یک آزمایش جداگانه و خودمختار طراحی شده است.
نبوغ" برای پرواز در جو بسیار نازک مریخ که ۹۹ درصد نازک‌تر از جو زمین است، بسیار سبک وزن طراحی شده است. این بالگرد کوچک دارای چهار تیغه بزرگ ساخته شده از فیبر کربن است که ۱.۲ متر طول دارند. هنگامی که تلاش برای پرواز آغاز شد، بال‌ها در جهت مخالف هم تقریباً با سرعت ۲۴۰۰ دور در دقیقه چرخیدند که بسیار سریع‌تر از سرعت چرخش بال بالگردهای زمینی است.
هوا در منطقه دهانه "جیزرو"؛ جایی که استقامت در آن فرود آمده، سرد است و دمایی حدود منفی ۹۰ درجه سانتی‌گراد دارد. به همین دلیل، مقدار زیادی از قدرت "نبوغ" مستقیماً به وسایل گرمایشی منتقل شد تا تجهیزات را از توقف بر اثر سرمای فوق‌العاده حفظ کند.
"نبوغ" همچنین دوربین خاص خود را دارد. با توجه به قابلیت پیگیری کردن لحظه‌ای این ماموریت توسط ناسا، کسانی که از زمین به صورت زنده آن را تماشا می‌کنند، علاوه بر مشاهده پرواز "نبوغ" از دید مریخ نورد "استقامت"، می‌توانند عکس‌های هوایی که توسط بالگرد منتشر می‌شود را نیز مشاهده کنند.
این بالگرد کوچک از صفحات خورشیدی برای شارژ باتری لیتیوم-یون خود و برای پرواز خود استفاده کرد. این بالگرد سفر ۲۳۹ میلیون مایلی(۳۸۴ میلیون کیلومتر) خود به مریخ را در شکم استقامت گذراند و در تاریخ چهار آوریل از آن جدا شد. ناسا روز بعد(۵ آوریل) اعلام کرد که این بالگرد ۸۵ میلیون دلاری توانسته جدا از استقامت اولین شب را در مریخ بگذراند و آژانس فضایی آمریکا را یک قدم به اهداف پروازشان نزدیک‌تر کرد. حال این بالگرد توانست در وسط پروازگاه ۳۳ در ۳۳ فوت (۱۰ در ۱۰ متر) مریخ  قرار گیرد. این بالگرد در اولین پروازش تنها ۱۰ فوت (۳ متر) از سطح مریخ فاصله گرفت.
در ابتدا قرار بود پرواز تاریخی این بالگرد در تاریخ هشت آوریل انجام شود اما این عملیات آن روز انجام نشد و به روز ۱۱ آوریل موکول شد که مجددا به تعویق افتاد. چند روز پیش هم ناسا اعلام کرد انجام اولین پرواز بالگرد مریخی "نبوغ" به ۱۴ آوریل موکول شده است که باز هم این بالگرد آماده پرواز نبود و بار دیگر پرواز بالگرد نبوغ به تعویق افتاد.
در این ویدیو می‌توانیم جزییات این بالگرد را که چندی پیش ناسا فیلم آن را منتشر کرد، مشاهده کنیم.
کد مطلب: 148079
برچسب ها: بالگرد نبوغ
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *