۰
پنجشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۵۳

کمبود ۳۰۰۰ مگاواتی برق؟

سخنگوی صنعت برق کشور گفت: به دلیل کاهش بارش ها و کاهش ذخایر برق آبی ها امسال با ۳۰۰۰ مگاوات کمبود برای تامین برق کشور مواجه خواهیم بود لذا از هم اکنون نیازمند مدیریت مصرف مشترکان هستیم تا بتوانیم پیک را بدون خاموشی پشت سر بگذاریم.
کمبود ۳۰۰۰ مگاواتی برق؟
سخنگوی صنعت برق کشور گفت: به دلیل کاهش بارش ها و کاهش ذخایر برق آبی ها امسال با ۳۰۰۰ مگاوات کمبود برای تامین برق کشور مواجه خواهیم بود لذا از هم اکنون نیازمند مدیریت مصرف مشترکان هستیم تا بتوانیم پیک را بدون خاموشی پشت سر بگذاریم.

به گزارش ایسنا مصطفی رجبی مشهدی امروز در حاشیه مراسم نخستین اقدام فراگیر ۱۴۰۰ توزیع برق کشور در جمع خبرنگاران در خصوص احتمال خاموشی در تابستان ۱۴۰۰، اظهار کرد: امسال به لحاظ بارندگی ها سال کم بارشی را پشت سر گذاشتیم و وضعیت ذخایر برق آبی ها مناسب نیست و تا حدود ۳۴ درصد میزان مخازن برق آبی ها نسبت به سال گذشته کمتر است.

وی با بیان اینکه این مساله منجر به این خواهد شد که حدود ۳۰۰۰ مگاوات نسبت به سال گذشته کمبود برق داشته باشیم، گفت: برنامه های مدیریت مصرف را در نظر گرفته ایم و از این طریق سال گذشته توانستیم ۵۶۰۰ مگاوات مدیریت مصرف داشته باشیم و امسال نیز با توجه به کمبود منابع آبی و کاهش تولید نیروگاه های برق آبی می بایست ۳۰۰۰ مگاوات دیگر به این عدد اضافه کنیم.

سخنگوی صنعت برق کشور با اشاره به اقدامات پیش بینی شده برای گذر از این شرایط، گفت: دیروز مصوبه ای به تمام شرکت های آب و برق ابلاغ شد که بر اساس آن برای تابستان امسال می بایست مصرف خود را نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد کاهش دهند و برای اینکه این امر محقق شود در نظر گرفته شده که دستورات سخت گیرانه تری ر برای ادارات خودمان نسبت به سایر ادارات در نظر بگیریم تا الگویی برای سایر بخش ها شود.


افزایش ۲۰ درصدی رشد مصرف برق در فروردین ماه

رجبی مشهدی با تاکید بر اینکه وسایل سرمایشی را روی ۲۶ درجه تنظیم خواهیم کرد و از مردم تقاضا داریم که اگر ازکولرهای گازی استفاده می کنند دما را روی ۲۶ درجه تنظیم کنند و در مکان هایی که حضور ندارند حتما کولرها را خاموش کنند، گفت: در حال حاضر رشد مصرف ۲۰ درصدی در فروردین ماه را شاهد هستیم و این میزان را نمی توانیم پاسخگو باشیم و میبایست این میزان کاهش یابد.

به گفته وی، صرفه جویی در مصرف انرژی برای تمام سال امری مفید است اما برای امسال هر اقدام کاهش و یا اصلاح مصرف را اگرمشترکان در هر یک از بخش های کشاورزی، صنعت، تجاری و خانگی داشته باشند می تواند به ماندگاری ذخایر منابع آبی و استفاده از این ذخایر در تابستان به ما کمک کند لذا توصیه ما این است که از هم اکنون مشترکان به مساله مدیریت مصرف توجه داشته باشند.


هفت میلیون مشترک خانگی کم مصرف هستند

سخنگوی صنعت برق کشور با اشاره به تعداد مشترکان پر مصرف و کم مصرف در کشور، گفت: در راستای اجرای طرح برق امید که از آبان ماه سال گذشته اجرایی شد تا این لحظه حدود هفت میلیون مشترک خانگی کم مصرف هستند، حدود ۶ درصد کاهش تعداد مشترکان پرمصرف را داشتیم و حدود چهار درصد مشترکان کم مصرف اضافه شده است.

به گفته رجبی مشهدی از ابتدای خرداد ماه الگو کم مصرفی از ۸۰ کیلووات ساعتی که این روزها رقم می خورد در مناطق عادی به ۱۰۰ کیلووات ساعت خواهد رسید و این در شرایی است که عده ای می توانند با انجام برخی اقدامات ساده جز مشترکان کم مصرف شوند و طبیعتا در این شرایط صورتحساب صفر برای آن ها صادر خواهد شد.

وی ادامه داد: برای مشترکان خوش مصرف نیز تعرفه ها پلکانی است و به ازای هر ۱۰ درصد کاهش مصرف ۲۰ درصد کاهش صورت حساب لحاظ می شود و اگر نسبت به سال گذشته نیز مصرف کاهش یابد پاداش مدیریت مصرف دریافت می کنند و برای مشترکان پر مصرف نیز راهکارهایی در نظر گرفته شده است.

سخنگوی صنعت برق کشور اظهار کرد: به مشترکانی که خیلی پر مصرف هستند از هم اکنون توصیه می کنیم که حداقل از نیروگاه پشت بامی کوچک استفاده کنند و از وسایل برقی استفاده صحیح داشته باشند در غیر این صورت از ابتدای خرداد ماه مشمول ۱۶ درصد افزایش تعرفه برق می شوند.
کد مطلب: 148303
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *