۰
پنجشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۱۹

نشست کتابخوان تخصصی در همدان

نشست کتابخوان تخصصی «زمین مادری مهربان» به مناسبت روز جهانی زمین پاک در فرمانداری شهرستان بهار برگزار شد.
نشست کتابخوان تخصصی در همدان
نشست کتابخوان تخصصی «زمین مادری مهربان» به مناسبت روز جهانی زمین پاک در فرمانداری شهرستان بهار برگزار شد.
فرماندار شهرستان بهار با بیان اینکه در آیه ۵۷ و ۵۸ سوره اعراف خداوند به «زمین پاک» اشاره کرده است، افزود: اشاره قرآن به زمین پاک نشانه این است که ما مأموریت داریم در ارتباط با حفاظت از زمین پاک، جهد و کوشش کنیم.
احسان قنبری با تأکید بر اینکه خیلی وقت‌ها به زمین ظلم می‌کنیم، تصریح کرد: «زمین، مادری‌مهربان» شعاری پرمفهوم است و چنان خود را حفظ می‌کند که بیش از این دچار ظلم نشده و به یغما نرود.
وی با اشاره به اینکه گاهی از اتفاق‌هایی که روزی زمین رخ می‌دهد شرمنده می‌شویم، ادامه داد: ساخت‌وسازهای بی‌رویه، تغییر کاربری‌های بی رویه، افزایش زباله‌ها نشانه‌هایی از نامهربانی با زمین است.
فرماندار شهرستان بهار با بیان اینکه اقدامات غیر کارشناسانه را اصلاح و یا متوقف کنیم تا به زمین بیش از این آسیب وارد نشود، خاطرنشان کرد: سند آمایش استان سال‌ها است که مطرح شده و قرار است از سال ۱۴۰۰ عملیاتی شود و امیدواریم که در حوزه زمین پاک و حفاظت محیط زیست ما را کمک کند.
وی با بیان اینکه بافت سنتی را باید حفظ کنیم، گفت: بخش مشخصی از شهرها را باید به  بلندمرتبه سازی اختصاص داد که به سیما و منظر شهری آسیب وارد نشود.
قنبری اظهار کرد: امید است که رضایتمندی زمین را ایجاد کنیم و این مادر مهربان از دست فرزندانش گله‌مند نشود.
کتابخانه‌های عمومی در راستای آموزش کاربران برای حفظ زمین تلاش می‌کند
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان نیز در این نشست بیان کرد: بسیار پیشنهاد دادیم که در جلسات اداری نیز جلسات نقد و معرفی کتاب را برگزار کنیم و شهرستان بهار یکی از شهرستان‌های پیشرو در این حوزه است.
عاطفه زارعی با بیان اینکه ما مأموریت داریم که در بحث حفاظت، نگهداری، احیا و انتقال سال زمین به نسل‌های آینده تلاش کنیم، خاطرنشان کرد: همه دستگاه‌ها به ویژه ادارات و سازمان‌هایی که ماهیت فرهنگی دارند گام‎‌های در راستای ترویج رفتارهای مناسب در نسل جدید برای حفاظت از زمین ایجاد کنیم.
وی با اشاره به اینکه باید بتوانیم سناریوهای آینده را با توجه به اثرات زیست محیطی ترسیم کنیم و آیندگان را در این حوزه روشن کنیم گفت: در لایه‌های مختلف جامعه باید سناریوها را ترسیم کنیم.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان گفت: این مجموعه در راستای کارکردهای اجتماعی خود به آموزش کاربران در حوزه حفاظت از محیط زیست و زمین توجه می‌کنند و سعی می‌کنیم آموزش‌های مختلف را ارائه می‌کنیم تا سطح سواد جامعه ارتقا می‌یابد.
کتاب نقش موثری در حفظ زمین پاک دارد
مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان همدان با بیان اینکه فرهنگسازی یکی از ابزارهای مهم محیط زیست است، افزود: مهمترین آسیبی که در محیط زیست وجود دارد، به دلیل نبود فرهنگسازی لازم است و یکی از روش‌هایی که می‌تواند این فرهنگ را تقویت کند، بحث کتاب و کتابخوانی است.
محسن جعفری‌نژاد بسطامی با اشاره به اینکه هرچه در ترویج فرهنگ مطالعه بیشتر تلاش کنیم، در حوزه توسعه پایدار و حفظ محیط زیست ومنابع طبیعی موفق‌تر خواهیم بود، تصریح کرد: مهمترین کتابی که می‌تواند معرفی شود، قرآن کریم است که در این جلسه به آن اشاره شد.
وی با بیان اینکه انسان باید از منابعی که خداوند در اختیار آن قرار داده، به خوبی از آن استفاده کند، ادامه داد: زیبنده نیست زمین کشور ما با مشکلاتی چون سموم و آفات درگیر باشد.
مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان همدان با تأکید بر اینکه انسان بخشی از زنجیره حیات است، نه مالک آن، خاطرنشان کرد: آنجا دچار مشکل شدیم که خود را خارج از این زنجیره دیدیم و به آن دستور دادیم.
وی با اشاره به اینکه با توجه به ظرفیتی که در کتابخانه‌های عمومی استان همدان وجود دارد برنامه‌های فرهنگی مرتبط می‌تواند تأثیر گذار باشد، گفت: ما اگر جامعه و نسل آینده را آگاه کنیم می‌توانیم موفق باشیم.
جعفری‌نژاد بسطامی اظهار کرد: روز «زمین پاک» یک نماد برای یادآوری این مهم است و باید هر روز به زمین و محیط زیست فکر کنیم و در هفته محیط زیست با کتابخانه‌های عمومی برنامه‌های بیشتری برگزار کنیم.
کد مطلب: 148324
برچسب ها: کتابخوانی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *