۰
يکشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۵۸

پزشکیان پدیده انتخابات ۱۴۰۰ می شود؟

مهاجری گفت: کاندیداتوری افرادی مثل آقای تاج‌زاده بیش از اینکه جدی و سیاسی باشد، جنبه سمبلیک دارد؛ وگرنه نه آقای تاج‌زاده کاندیدای ریاست جمهوری خواهد شد و نه اینکه شورای نگهبان او را تایید خواهد کرد.
پزشکیان پدیده انتخابات ۱۴۰۰ می شود؟
مهاجری گفت: کاندیداتوری افرادی مثل آقای تاج‌زاده بیش از اینکه جدی و سیاسی باشد، جنبه سمبلیک دارد؛ وگرنه نه آقای تاج‌زاده کاندیدای ریاست جمهوری خواهد شد و نه اینکه شورای نگهبان او را تایید خواهد کرد.

مهر نوشت:علی صوفی عضو جبهه اصلاحات ایران، درباره اینکه کاندیدای جریان متبوعش در انتخابات ریاست جمهوری چه زمانی تعیین می‌شود؟ گفت: در حال حاضر اگر هم مشخص شود، افرادی هستند که باید در انتخابات ثبت نام کنند از این رو گزینه اصلی فعلاً تعیین نشده و بعید بدانم به این زودی هم نهایی و اعلام شود.
«کاندیدای پنهان» نداریم

وی درپاسخ به این پرسش که سخنگوی جبهه اصلاحات ابراز امیدواری کرده بود که تا قبل از ثبت‌نام‌ها، نامزد جریان اصلاحات مشخص شود پس چرا فرآیند انتخاب گزینه اصلی به تعویق افتاد؟، اظهار داشت: به اعتقاد بنده، اصلاح طلبان باید منتظر باشند تا نتیجه بررسی صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان اعلام شود. براین اساس دوهفته مانده به انتخابات درباره گزینه خود تصمیم می‌گیرند.

عضو جبهه اصلاحات در عین حال «کاندیدای پنهان» اصلاحات در انتخابات که از سوی سخنگوی حزب کارگزاران مطرح شده است را رد می‌کند و می‌گوید: ما عضو جبهه اصلاحات هستیم و مرعشی هم در آنجا حضور دارد، در این جمع خبری از طرح «کاندیدای پنهان» نیست!

صوفی با بیان اینکه ما الان گزینه شاخص نداریم و هیچیک از آقایان که نام آنها رسانه‌ای شده، به عنوان گزینه شاخص و نهایی نیستند، تصریح کرد: عارف هم یکی از کاندیداها محسوب می‌شود اما از آنجا که هنوز نمی‌توانیم گزینه شاخص را تعیین کنیم، همه کاندیداها باید خود را عرصه انتخابات نشان دهند و بتوانند اعتماد مردم را جلب کنند. پس از آن، می‌توان تصمیم گرفت.

صوفی تصریح کرد: گزینه‌های مطرح در جریان اصلاحات که عارف، جهانگیری، پزشکیان و ظریف هستند به زحمت می‌توانند نظر مردم را برای آمدن پای صندوق‌های رای جلب کنند و کار سختی پیش رو دارند. باید منتظر ماند و دید کدامیک از آنها در آینده می‌توانند رو به جلو حرکت کنند، فعلاً نمی‌شود قضاوت کرد.
پزشکیان می‌تواند پدیده انتخابات شود

همچنین محمد مهاجری، تحلیلگر سیاسی اصولگرا درباره احتمال مشارکت پایین در انتخابات پیش‌رو و پیامدهای آن برای منتخب، چه از طیف اصلاح‌طلب باشد یا اصول‌گرا، در گفتگو با ایلنا اظهار داشت: همیشه در کشور یکی از پارامترهای قدرت و امنیت ملی را بالا بودن میزان مشارکت مردم در انتخابات می‌دانستیم اما در دو سال اخیر مقداری از این مولفه عقب‌نشینی کرده‌ایم، یا دست کم در جریان اصولگرا هیچ علاقه و امیدی به اینکه این مشارکت گسترده شود وجود ندارد

مهاجری در پاسخ به این سوال که مردم همواره منتظر روزنه‌ای از سوی حاکمیت برای حضور پای صندوق رای هستند، درباره اینکه آیا احراز صلاحیت تاجزاده یا امثال او می‌تواند آن امید از دست رفته را بازگرداند، تصریح کرد: کاندیداتوری افرادی مثل آقای تاج‌زاده بیش از اینکه جدی و سیاسی باشد، جنبه سمبلیک دارد؛ وگرنه نه آقای تاج‌زاده کاندیدای ریاست جمهوری خواهد شد و نه اینکه شورای نگهبان او را تایید خواهد کرد؛ یا حتی اگر تایید هم شود بعید می‌دانم اصلا اقبال عمومی چندانی داشته باشد. این مسئله در مورد افرادی که در گذشته اعتبار و رایی برای همرایی داشتند نیز وجود دارد

این روزنامه‌نگار اصولگرا در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه اغلب افرادی که تا امروز اعلام کاندیداتوری کرده‌اند، منتسب به جریان اصولگرایی هستند، آیا فکر می‌کنید این جریان به کاندیدای واحدی برسد، گفت: اگر اصلاح‌طلب‌ها کمی جدی‌تر به انتخابات ورود پیدا کنند، اینکه نیم‌چه وحدتی در اصولگرایان اتفاق بیفتد چیز بعیدی نیست، اما اگر اصلاح طلبان با این اسامی که مطرح است در انتخابات شرکت کنند، اصولگراها هم دست کم با چهار یا پنچ کاندیدا در انتخابات شرکت خواهند کرد.

وی درباره حضور احتمالی ابراهیم رئیسی و یا علی لاریجانی به عنوان کاندیداهای مطرح جریان اصول‌گرایی، بیان کرد: من در مورد آقای لاریجانی یا آقای رئیسی اخبار و اطلاعاتی ندارم اما برداشت من این است که آقای لاریجانی در انتخابات شرکت نخواهند کرد و آقای رئیسی نیز مشغول رصد اوضاع هستند.

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی با بیان اینکه اصلاح‌طلبان خیلی دوست دارند که آقای رئیسی در انتخابات شرکت کند، چرا که یک فضای دو قطبی جدی در کشور راه می‌افتد، تاکید کرد: اگر آقای رئیسی نباشد و دیگر کاندیداها باشند، دوقطبی شکل نخواهد گرفت، اصلاح‌طلب‌ها فقط در در یک فضای دوقطبی شدید می‌توانند کنشگری داشته باشند، به همین دلیل دوست دارند آقای رئیسی بیاید ولو اینکه در انتخابات پیروز نشوند. یعنی دو قطبی‌ را شکل دهند که در آن دو قطبی بتوانند آقای رئیسی را به چالش بکشند؛ اما باید دید تحلیل آقای رئیسی چیست؛ آیا حاضر خواهد بود که در  انتخابات مشارکت کند.

وی در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا فکر نمی‌کنید که این دو قطبی‌سازی در انتخابات ۹۶ استفاده شده و سوخته است، گفت: اصلاح طلبان اگر بخواهند وارد انتخابات شوند، هنوز کسانی را دارند که بتوانند با آنها دو قطبی سازی کنند؛ به نظرم آقای پزشکیان می‌تواند در انتخابات ۱۴۰۰ یک پدیده باشد.

 
کد مطلب: 148546
برچسب ها: پزشکیان انتخابات
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *