; ?>; ?> آمریکا ناقض قوانین ان پی تی است - مردم سالاری آنلاين
۰
دوشنبه ۶ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۲۲:۴۵

آمریکا ناقض قوانین ان پی تی است

نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی اقدام یکجانبه اخیر آمریکا در تعویق برگزاری کنفرانس خاورمیانه عاری از تسلیحات هسته ای از ترس تحت فشار قرار گرفتن اسرائیل را محکوم کرد.
به گزارش فارس، «علی اصغر سلطانیه» نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در مصاحبه امروز دوشنبه خود با شبکه تلویزیونی «پرس تی وی» اعلام کرد که ایران تصمیم آمریکا برای لغو برگزاری کنفرانس بین المللی در زمینه ممنوعیت تسلیحات هسته ای در خاورمیانه را شدیدا سرزنش می کند و این اقدام را نقض آشکار پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای «ان پی تی» می نامد.
سلطانیه در این باره گفت: آمریکا کنفرانس منع تسیلحات هسته ای در خاورمیانه (خاورمیانه عاری از تسلیحات هسته ای) را گروگان گرفته است و این نقض آشکار پیمان ان پی تی محسوب می شود.
چنین اظهاراتی از سوی سلطانیه در حالی منتشر می شود که آمریکا در اقدامی یکجانبه اعلام کرده است که برگزاری کنفرانس خاورمیانه عاری از تسلیحات هسته ای که اساسا قرار بود در ماه دسامبر سال جاری در «هلسینکی» پایتخت کشور فنلاند برگزار شود، باید به تعویق بیفتد.
سلطانیه تاکید کرد که چنین تصمیمی از سوی آمریکا نقض تعهد پیمان هسته ای که از طریق اجماع و در جریان کنفرانس تجدید ان پی تی در سال ۲۰۱۰ میلادی در نیویورک تصویب شد، نیز است.
نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در ادامه افزود: این اقدام آمریکا نشانه روشنی است مبنی بر اینکه آمریکا به تعهد مربوط به جهانی عاری از تسلیحات هسته ای متعهد نیست و این ثابت می کند که آمریکا یک متحد نزدیک و حامی قابلیت های تسلیحات هسته ای اسرائیل و ناقض قوانین بین المللی است.
این دیپلمات ایرانی گفت که ناکامی آمریکا در متعهد باقی ماندن به پیمان ان پی تی، ضربه بزرگی به این پیمان است و نشان می دهد که جمهوری اسلامی ایران که همواره خواستار جهان و خاورمیانه ای عاری از تسلیحات هسته ای بوده است، گام های قاطع و صادقانه ای را در مسیر رسیدن به این هدف (خاورمیانه عاری از تسلیحات هسته ای) بر می دارد.
سلطانیه در ادامه مصاحبه خود اینطور اعلام کرد که: در حال حاضر آمریکا بار دیگر ثابت کرد که درگیر شدن (آمریکا) با سایر کشورهای خاورمیانه برای تامین رضایت اسرائیل حقیقت دارد.
در ادامه این خبر آمده است که برگزاری کنفرانس خاورمیانه عاری از تسلیحات هسته ای به دلیل نگرانی آمریکا از این بوده است که متحد دیرینه واشنگتن یعنی رژیم صهیونیستی در این کنفرانس به عنوان تنها دارنده تسلیحات هسته ای در خاورمیانه هدف انتقاد قرار بگیرد.
گفته می شود که اسرائیل بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ کلاهک هسته ای در اختیار دارد.
«پرس تی وی» در ادامه به اظهارات اخیر «ویکتوریا نولاند» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در رابطه با این کنفرانس و تل آویو اشاره کرده و به نقل از نولاند نوشته است که: ما از کنفرانسی که در آن هر دولت منطقه ای در معرض فشار و یا انزوا باشد، حمایت نخواهیم کرد.
کد مطلب: 14867
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *