۰
شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۵۳

نرخ تورم سال گذشته چقدر افزایش یافت؟

براساس آخرین داده‌های مرکز آمار نرخ تورم کل کشور در سال ۹۹ نسبت به سال قبل از آن ۱.۶ درصد افزایش داشته و این شاخص برای گروه خوراکی‌ها ۳۹ درصد و برای غیرخوراکی ۳۵.۲ درصد بود.
نرخ تورم سال گذشته چقدر افزایش یافت؟
براساس آخرین داده‌های مرکز آمار نرخ تورم کل کشور در سال ۹۹ نسبت به سال قبل از آن ۱.۶ درصد افزایش داشته و این شاخص برای گروه خوراکی‌ها ۳۹ درصد و برای غیرخوراکی ۳۵.۲ درصد بود.

به گزارش ایرنا، تورم به معنای عام، افزایش مداوم سطح قیمت‏‌ها در جامعه است. با توجه به تحولات اقتصادی، تحریم‌های ظالمانه و شیوع بیماری کرونا برای بسیاری این سوال مطرح می‌شود که نرخ تورم سال گذشته چه میزان افزایش یافت؟

مرکز آمار گزارشی از جزئیات نرخ تورم در سال ۹۹ را منتشر کرد. براساس جداول آماری منتشر شده، سال گذشته نرخ تورم روند افزایشی داشته است.

شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی در دوره مذکور برای کل کشور، مناطق شهری و مناطق روستایی به ترتیب عدد ۲۵۲.۶، ٢٥٠.٦ و ٢٦٣.٥ را نشان می‌دهد که نسبت به سال قبل (نرخ تورم) برای کل کشور ٣٦.٤ درصد، مناطق شهری ٣٦.٢ درصد و مناطق روستایی ٣٧.٧ درصد افزایش نشان می­‌دهد.

براساس این گزارش نرخ تورم نسبت به سال گذشته برای کل کشور، مناطق شهری و مناطق روستایی به ترتیب  ١.٦ ، ١.٨ و ٠.٤ واحد درصد افزایش یافته است.

 نرخ تورم گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» در سال ١٣٩٩ برای کل کشور ٣٩ درصد، مناطق شهری ٣٨.٧ درصد و مناطق روستایی ٣٩.٩ درصد بوده است.

نرخ تورم «خوراکی­ ها، آشامیدنی­ ها و دخانیات» نسبت به سال گذشته برای کل کشور، مناطق شهری و مناطق روستایی به ترتیب ٣.٦، ٤ و ٢.٣ واحد درصد کاهش یافته است.

نرخ تورم گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» در سال ١٣٩٩ برای کل کشور ۳۵.۲ درصد، مناطق شهری ٣٥.١ درصد و  مناطق روستایی ٣٥.٨ درصد بوده است.

نرخ تورم «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» نسبت به سال گذشته برای کل کشور، مناطق شهری و مناطق روستایی به ترتیب ٣.٨، ٤.٠ و ٢.٣ واحد درصد افزایش یافته است.

تیرماه بالاترین نرخ تورم ماهانه در سال ۹۹ را ثبت کرد

بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور در سال گذشته مربوط به ماه‌های مهر (۷ درصد)، تیر (۶.۴ درصد) و آبان (۵.۲ درصد) و کمترین نرخ تورم ماهانه در ماه‌های اسفند و دی (۱.۸ درصد) و خرداد (۲ درصد) است.

بررسی سری زمانی تورم سالانه در سال ۹۹ نشان می‌دهد نرخ تورم تا مردادماه روند کاهشی داشته است و سپس تا پایان سال روند افزایشی به خود گرفته است به طوری که نرخ تورم در اسفند ماه بالاتر از فروردین همین سال بود.

همچنین نرخ تورم نقطه به نقطه نیز در طول سال ۹۹ به غیر از یک دوره کاهشی در آذرماه روند افزایشی داشته است به طوری که از عدد ۱۹.۸ درصد در ابتدای سال ۹۹ به عدد ۴۸.۷ درصد در اسفندماه همین سال افزایش پیدا کرده است.

کرمانشاه بالاترین نرخ تورم در سال۹۹ را داشت

برابر این گزارش سال گذشته بیشترین نرخ تورم خانوارهای کشور مربوط به استان کرمانشاه با ۴۰.۱ درصد و کمترین نرخ تورم مربوط به استان مرکزی با ۳۳.۳ درصد است.

شکاف نرخ تورم بین استان‌های مختلف در سال گذشته، ۶.۸ درصد است که نسبت به سال قبل ۴.۵ واحد درصد کاهش یافته است.
کد مطلب: 149097
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *