۰
شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۲۴

تامین آب کشاورزی یزد توسط قنات‌ها

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی یزد با اشاره به وجود ۱۱۲ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی در استان گفت: آب ۳۰ هزار هکتار از این میزان توسط ۲ هزار و ۶۳۰ رشته قنات جاری تامین می‌شود.
تامین آب کشاورزی یزد توسط قنات‌ها
 معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی یزد با اشاره به وجود ۱۱۲ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی در استان گفت: آب ۳۰ هزار هکتار از این میزان توسط ۲ هزار و ۶۳۰ رشته قنات جاری تامین می‌شود.
محمدحسین ملانوری عصر روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه متوسط آبدهی هر رشته قنات ۲ لیتر در ثانیه است افزود: در مجموع ۲۰ درصد نیاز آبی اراضی و باغی سطح زیر کشت از قنات ها تامین می شود.
وی بابیان اینکه سالانه ۱۶۶ میلیون متر مکعب آب از قنات های این استان  استحصال می شود اظهار کرد: تداوم ۲۵ سال خشکسالی و کاهش آب سفره های زیر زمینی ، آبدهی قنات ها را به شدت کاهش داده است .
ملانوری تاکید کرد: کمبود بارش، لایروبی و مرمت نشدن به موقع قنات ها از طریق بهره‌برداران و حفر چاه‌های غیرمجاز در حریم این قنات ها ، از جمله دلایل کاهش آبدهی و خشک شدن تعداد زیادی از قنات ها است.
وی با اشاره به نقش حیاتی قنات در تامین آب مورد نیاز مردم در بخش های مختلف اظهار کرد: دولت درسال گذشته برای حفظ آب موجود قنات های این استان با کمک های بلاعوض، کشاورزان را یاری کرده است .
معاون سازمان جهاد کشاورزی یزد با اشاره به نقش حیاتی قنات ها در تامین آب بخش کشاورزی خاطر نشان کرد: دولت در سال ۱۳۹۹ مبلغ ۱۴۰ میلیارد ریال به صورت بلاعوض برای مرمت قنات ها یزد کمک کرده است که این مبلغ صرف مرمت و لایروبی ۳۰ کیلومتر در مناطق مختلف استان شد.
ملانوری با بیان این‌که هشت درصد قنات های ایران در یزد قرار دارد از یزد به عنوان یکی از مناطق مهم دارای قنات‌ در کشور یاد کرد و گفت:  این استان همواره به‌ مهد این سازه آبی معروف  است و از آن با عنوان شهر قنات ، قنوت  و قناعت  یاد می شود.
معاون تولیدات گیاهی استان یزد تصریح کرد: بیشترین میزان آبدهی قنات های استان مربوط به حسن آباد یزد و تاج آباد هرات شهرستان خاتم با آبدهی هر کدام ۱۲۰ لیتر بر ثانیه است.
معاون سازمان جهاد کشاورزی یزد یادآور شد: ۷۲ درصد آب کشاورزی روستاهای شهرستان‌ های تفت و مهریز از چشمه‌ها و قنات‌های موجود منطقه تأمین می‌شود که آبدهی این منابع در گرو بارش آسمانی است و به همین جهت مرمت و حفظ قنات‌ها در اولویت کار این سازمان قرار دارد.
وی تعداد بهره ‎‎برداران مستقیم قنات های استان را ۳۰ هزار و ۶۶۲ نفر ذکر کرد و یادآور شد: قنات زارچ و حسن آباد مشیر از جمله طولانی ترین قنات های استان است و ثبت جهانی شده است.
این مسوول ادامه داد: هم اکنون ۲ هزار و ۳۰۰ حلقه چاه مجاز کشاورزی در استان فعال است و باتوجه کاهش نزولات جوی و تداوم خشکسالی دراین زمینه ضرورت دارد کشاورزان با روش آبیاری نوین برداشت آب را مدیریت کنند.
از ۱۱۲ هزار هکتار اراضی قابل کشت یزد، ۳۲ هزار و ۳۵۴ هکتار (معادل ۲۹ درصد) زراعی و  ۷۹ هزار و ۶۴۶هکتار (معادل ۷۱ درصد) به کشت محصولات باغی و گلخانه ای اختصاص دارد و بخش عمده درآمد کشاورزان مربوط به باغبانی و کشت محصولاتی مانند پسته، انار، زردآلو ، زعفران و گیاهان دارویی است.
کد مطلب: 149103
برچسب ها: یزد
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *