۰
شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۴۶
حناچی:

اقدامات موثر در شهر توسط کارگران صورت می‌گیرد

شهردار تهران گفت: ۷۰ درصد اقدامات موثری که در شهر انجام می شود به خدمات کارگران در شهر بستگی دارد مانند خدمات آنها در فضای سبز، میادین و آرامستان ها و باید تلاش کنیم که در این شرایط سخت این امر را صرفا به پیمانکاران نسپاریم.
اقدامات موثر در شهر توسط کارگران صورت می‌گیرد
شهردار تهران گفت: ۷۰ درصد اقدامات موثری که در شهر انجام می شود به خدمات کارگران در شهر بستگی دارد مانند خدمات آنها در فضای سبز، میادین و آرامستان ها و باید تلاش کنیم که در این شرایط سخت این امر را صرفا به پیمانکاران نسپاریم.
به گزارش ایرنا، "پیروز حناچی" روز شنبه در مراسم بزرگداشت روز کارگر به تشریح چگونگی نامگذاری روز کارگر پرداخت و افزود: در اول ماه مِی ۱۸۸۶ در شیکاگو کارگران معترض تجمع می کنند و خواستار کاهش ساعت کار از ۱۴ به ۸ ساعت می شوند و این مساله منجر به درگیری پلیس و کارگر می شود و دستگیری تعداد زیادی از کارگران می شود که طی آن پنج نفر از کارگران محکوم به اعدام می شوند و یک نفر قبل از اعدام خودکشی می کند.
وی یادآورشد: این روند و اعتراض سال ها بعد نیز در کشورهای مختلف ادامه پیدا می کند و در کشور ما نیز در سال ۱۳۲۵ در کرمانشاه در اعتراض کارگران ۱۴ کشته و آمار ۱۲۰ زخمی ثبت شد و این روز به عنوان نماد احقاق حقوق کارگران به یادگار ماند.
حناچی با بیان اینکه خانواده شهرداری تهران با موضوع کارگر اغلب از طرف پیمانکاران مرتبط است، اظهارداشت: ثروتمند شدن شهر منوط به فضای سرمایه گذاری و فضای رونق اقتصادی است که امیدواریم در کشور حادث شود.
شهردار تهران گفت: در حوزه مربوط به کارگران در شهرداری، بخشی از تلاش برای سختی کار برای آتش نشانان در دولت تصویب و ابلاغ شد و در حال پیگیری بقیه موارد درباره کارگران هستیم و همچنین رسمی شدن کارکنانی که سال هاست در شهرداری کار می کنند در دست پیگیری است.
تامین معیشت نقطه مبدا مطالبات کارگران است
"محسن هاشمی" رییس شورای اسلامی شهر تهران نیز در ادامه این مراسم با بیان اینکه تامین معیشت، نقطه مبدا مطالبات کارگران است ابراز امیدواری کرد که سال ۱۴۰۰، سال شنیده شدن صدای کارگران و آغاز تحقق مطالباتشان باشد.
وی با اشاره به همزمانی این روز با شب ضربت خوردن امیرمومنان علی(ع) اظهار داشت: مصادف شدن این ۲ مناسبت ایجاب می کند که توجه مضاعفی به اهمیت جایگاه کارگر در اسلام و نگاه اهل بیت به این قشر داشته باشیم.
هاشمی با بیان اینکه حضرت علی (ع)، خود کارگر بود و بر اساس توانایی جسمی، تلاش سخت و تحمل زحمات، توانست آبادانی زیادی را رقم بزند، یادآور شد: در قرآن نیز در اشاره به انبیا، به پیشه کارگری برخی از آنان اشاره شده است.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: نخستین و پیش پاافتاده ترین مساله در مورد کارگران، تامین معیشت و حداقل ها برای زندگی آنان است که متاسفانه با شرایط فعلی جامعه ما در یک دهه اخیر که تورم بر رشد درآمد پیشی گرفته است، حتی این موضوع پیش پا افتاده نیز در مورد کارگران تامین نمی شود و هر سال با توجه به مقایسه نرخ تورم رسمی توسط بانک مرکزی و افزایش حقوق کارگران، شاهد این هستیم که سفره کارگران کوچک و کوچکتر می شود.
وی با اشاره به اینکه حقوق کارگران، نسبت به سال گذشته حدود نصف تورم رسمی افزایش یافته است، افزود: براین اساس سفره و زندگی آنان ۲۰ درصد کوچکتر شده است؛ در تنها دوره ای که با وجود تورم، قدرت خرید و دستمزدهای کارگران بیش از تورم افزایش یافت و کارگران به یک ثبات رسیدند دوره سازندگی بود که متوسط تورم هشت سال سازندگی حدود ۲۰ درصد بود اما متوسط افزایش حقوق کارگران ۲۳ درصد، یعنی در مجموع هشت سال سازندگی، سفره کارگران نه تنها کوچک نشد بلکه ۲۰ درصد بزرگتر شد.
هاشمی تاکید کرد: تامین معیشت، نقطه مبدا مطالبات کارگران است و آنها به امنیت شغلی، جایگاه اجتماعی و ارتقا مهارت و منزلت نیاز دارند، موضوعی که باید همه دستگاه ها مرتبط در آن مشارکت کنند اما این موضوعات در سایه کمبودهای معیشتی به حاشیه رفته است، در حالیکه در کشورهای توسعه یافته، از روش های مختلف مانند صندوق توسعه ملی، شریک کردن کارگران در درآمدها و نظام تامین اجتماعی، توانسته اند که این سه مطالبه کارگران، یعنی ثبات شغلی، جایگاه اجتماعی و ارتقای مهارت و منزلت را تامین کنند.
رئیس شورای اسلامی تهران اعلام کرد: ما نیاز داریم صدا و سیما، وزارت ارشاد و سایر نهادهای فرهنگی از دادن شعارهای مناسبتی و یک روزه در مورد کارگران به سوی نهادینه کردن منزلت و جایگاه کارگر حرکت کنند و دستگاه های امنیتی و نظارتی نیز اتحادیه کارگری و تشکل های صنفی را در جهت تحقق مطالبات و نیازهای کارگران حمایت کنند نه آنکه آنان را تهدید بدانند.
وی خاطر نشان کرد: اگر ما نتوانیم انتظارات حداقلی کارگران را تامین کنیم و صدای آنان در فضای رسمی کشور شنیده نشود، طبیعی است اعتراضات کارگری، از یک حرکت مدنی به سوی بی نظمی پیش می رود و برخوردهای سلبی آن را تشدید می کند.
هاشمی با بیان اینکه امیداوریم در مقطع فعلی که در آستانه انتخابات ۱۴۰۰ که شاید سردترین فضای انتخاباتی نیز باشد؛ کاندیداهای ریاست جمهوری فقط به دادن وعده ها و گفتاردرمانی نسبت به کارگران اکتفا نکنند و برنامه ای جدی و اجرایی برای بهبود وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کارگران ارائه کنند تا این قشر بزرگ از جامعه، بجای دلخوری و قهر با صندوقها، ترغیب به مشارکت و نقش آفرینی شود.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران به یکی از شعارهای جدی انقلاب اسلامی که همان توجه به مستضعفان و قشر کارگر بود اشاره و اضافه کرد: اما متاسفانه از این شعار فاصله زیادی گرفتیم و در حوادث دی ماه ۱۳۹۶ و آبان ۱۳۹۸، دیدیم که بخش قابل توجهی از معترضان قشرکارگر و محرومان بودند که احساس می کردند صدایشان توسط مسئولان شنیده نمی شود، امیدواریم سال ۱۴۰۰، سال شنیده شدن صدای کارگران و آغاز تحقق مطالباتشان باشد.
کد مطلب: 149105
برچسب ها: شهرداری
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *