۰
يکشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۵۴

وجود قوانین دست و پا گیر برای برخورد با قاچاق

عضو انجمن واردکنندگان لوازم خانگی اظهار کرد: متاسفانه برخی قوانین دست و پای نیروی انتظامی را گرفته است، زیرا قانونا نمی‌توانند با کوله‌برها و قاچاق ته‌لنجی برخورد کنند.
وجود قوانین دست و پا گیر برای برخورد با قاچاق
عضو انجمن واردکنندگان لوازم خانگی اظهار کرد: متاسفانه برخی قوانین دست و پای نیروی انتظامی را گرفته است، زیرا قانونا نمی‌توانند با کوله‌برها و قاچاق ته‌لنجی برخورد کنند.

به گزارش ایسنا، حمیدرضا منصفی - عضو انجمن واردکنندگان لوازم خانگی - در برنامه رادیو گفت‌وگو با موضوع قاچاق لوازم خانگی با تصریح بر اینکه نیروی انتظامی و مرزبانان در تمام مرزهای کشور برای مقابله با قاچاق هوشیارانه عمل می‌کنند، گفت: به علت امتیازاتی که به پیله وری و کوله وری و همچنین ته لنجی های مرزنشین در نظر گرفته شده است مورد سوء استفاده قرار می گیرند و در نتیجه شاهد ورود حجم زیادی کالای قاچاق هستیم.

وی افزود: لنجی که برای ملوانی مجوز گرفته است به اندازه یک تریلی کالای لوازم خانگی قاچاق بار می‌زند و بندر گناوه تخلیه می‌کند. در غرب کشور نیز به صورت کوله وری و خرده کالای قاچاق وارد کشور می شود.

عضو انجمن واردکنندگان لوازم خانگی از دست تنها بودن نیروی انتظامی گفت و اظهار کرد: متاسفانه حتی برخی قوانین نیز جلوی دست و پای نیروی انتظامی را گرفته است زیرا قانونا نمی‌توانند با کوله برها و قاچاق ته لنجی برخورد کنند، در حالی که این افراد از امتیازاتی که قانون به آن ها داده است سوء استفاده کرده و کالای قاچاق به شکل انبوه وارد می کنند.

همچنین اکبر پازوکی - رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی - با بیان اینکه فروش کالای قاچاق در واحدهای صنفی رسمی مجوز دار در حوزه لوازم خانگی صورت نمی گیرد، گفت: مبارزه یکباره و در کوتاه مدت با قاچاق امکان پذیر نیست. به عنوان نمونه برخی اعلام کردند که ممنوعیت واردات لوازم خانگی سبب قاچاق می‌شود در حالی که تا پیش از آن که این محصولات ممنوع نبودند نیز قاچاق آن ها صورت می گرفت.

ضرورت فرهنگ سازی برای استفاده از کالاهای داخلی برای استقبال از لوازم خانگی داخلی
 

وی درباره راه‌های جلوگیری از قاچاق لوازم خانگی توضیح داد و اظهار کرد: سال ۱۳۹۶ سامانه جامع تجارت راه‌اندازی شد. یکی از ابزارهایی که برای جلوگیری از کالای قاچاق می توانستیم از آن استفاده کنیم همین سامانه بود اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد.

ریاست اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی بیان کرد: سوال اساسی این است که چگونه یک یخچال که طول آن دو متر و عرض آن بیش از یک متر است چند هزار کیلومتر از مرز به سمت شهرهای دیگر قاچاق می‌شود اما کسی متوجه آن نمی‌ شود. قطعاً اتحادیه لوازم خانگی نمی تواند به این سوال پاسخ دهد.

وی در حوزه فروش لوازم خانگی مسئولیت مقابله با قاچاق را پذیرفت و گفت: از سال ۱۳۹۶ تاکنون حداقل ۵۰ درصد واردات کالای قاچاق در حوزه لوازم خانگی کاهش یافته است و از سوی دیگر تولیدات لوازم خانگی افزایش داشته است، اما متاسفانه چون قبل از آن فرهنگ سازی برای استفاده از کالاهای داخلی نکرده‌ ایم متاسفانه استقبال از لوازم خانگی داخلی چشمگیر نبوده است.
 

راه اندازی مجدد کارخانه ارج

وی با اشاره به راه اندازی مجدد کارخانه ارج تاکید کرد: این کارخانه برای آنکه بتواند بازار خود را پیدا کند نباید مجدداً همان کالاهای قدیمی را استفاده کند، بلکه باید به سمت فناوری و تولید فناورانه حرکت کند.
کد مطلب: 149188
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *