۰
سه شنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۴۹

ترمیم رگ‌های خونی با یک پچ

محققان "دانشگاه صنعتی نانیانگ" سنگاپور در مطالعه اخیرشان از ارتقای یک پچ چسبی خبر داده‌اند که به صورت الکتریکی فعال شده و رگ‌های خونی را از درون بدن ترمیم می‌کند.
 
محققان "دانشگاه صنعتی نانیانگ" سنگاپور در مطالعه اخیرشان از ارتقای یک پچ چسبی خبر داده‌اند که به صورت الکتریکی فعال شده و رگ‌های خونی را از درون بدن ترمیم می‌کند.
به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ، در سال ۲۰۱۵ مطالعه‌ای در مورد چسبی که به صورت الکتریکی فعال می‌شد و می‌توانستند از آن برای  چسباندن برخی موارد در شرایط مرطوب یا حتی در زیر آب استفاده کنند، منتشر شد. دانشمندان نشان داده‌اند که می‌توان از این ماده برای ترمیم رگ‌های خونی استفاده کرد. این چسب که "Voltaglue" نامیده می‌شود در ابتدا توسط گروهی از محققان دانشگاه فناوری "نانیانگ" سنگاپور با کمک محققان ام آی تی ایجاد شده است.
این چسب به شکل هیدروژل که شامل مولکول‌های کربن معروف به "کاربن" است، در می‌آید و روی مولکول‌های پلیمری شاخه‌ای شکل به نام درخت پار پیوند می‌خورد. وقتی ژل تحت بار الکتریکی قرار می‌گیرد، کاربن‌ها به سمت هر سطح مجاور کشیده می‌شوند. درخت پارها که به همراه کاربن‌ها کشیده می‌شوند، روی آن سطوح متصل می‌شوند و یک پیوند ایجاد می‌کنند. هرچه بارالکتریکی بیشتر باشد پیوند محکم‌تر می‌شود.
در آزمایشات اخیر یک پچ کوچک با روکش چسب یاد شده به انتهای کاتتر بادکنکی انعطاف‌پذیر متصل شد، سپس محققان آن را به آئورت یک خوک وارد کردند. اگرچه رگ خونی از حیوان خارج شده بود، اما آن به یک قلب طراحی شده متصل شد و تحت جریان خون مداوم با سرعت ۱۰ میلی لیتر در دقیقه قرار گرفت.
هنگامی که پچ به پارگی سه میلی متری در آئورت رسید، بالن انتهای کاتتر متورم شد و پچ را به سمت سوراخ فشار داد. سپس سیم‌های الکتریکی در طول کاتتر مورد استفاده قرار گرفتند تا بار الکتریکی به چسب روی پچ برسد و باعث سفت و سخت شدن آن شود.
در عرض سه تا پنج دقیقه، چسب گفته شده پچ را روی سوراخ مهر و موم کرده بود. سپس کاتتر خارج شد و پج در جای خود ماند. حتی پس از ۱۰۰۰ ضربان قلب شبیه سازی شده، پچ در همان حالت چسبیده بود. این پچ و Voltaglue که زیست تجزیه‌پذیر هستند و جذب آن در بدن بی‌خطر است تنها در چند هفته طراحی شده‌اند.
این فناوری ثبت اختراع شده است و اکنون "ePATCH" به عنوان پچی که به صورت الکتریکی فعال می‌شود و "CATRE" به عنوان کاتتر سیمی در حال تجاری سازی است. علاوه بر استفاده از آن در رگ‌های خونی، می‌توان از آن در قسمت‌های دیگر بدن مانند روده و مری نیز استفاده کرد.
کد مطلب: 149349
برچسب ها: دانشی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *