۰
سه شنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۰۸

تیشه به ریشه حیات

مدتی است که عرصه‌های طبیعی و فضای سبز در قوچان با اره و تبر در حال جدال هستند.
تیشه به ریشه حیات
مدتی است که عرصه‌های طبیعی و فضای سبز در قوچان با اره و تبر در حال جدال هستند.
عامل قطع درختان گاه شهرداری و شورای شهر است به بهانه تعریض خیابان‌ها، گاه مالکان به بهانه سرمایه‌گذاری هستند و گاه چپاولگران به طمع سودآوری بیشتر با اره به جان این موجودات زنده می‌افتند و دست به نابودی ریه‌های زمین می‌زنند.
هر مسافری که از مسیر جاده‌ای قوچان به سمت مشهد گذر کرده است حتماً مسیر سبز ورودی شهرستان قوچان با ۱۱ خط سبز را به خاطر می‌آورد اما این مسیر سبز با اقدامی غیر منطقی و غیرمسئولانه به بهانه جذب و اسکان مسافر در سال‌های اخیر نابود شد و آن مسیر سبز به یک خاطره برای قوچانی‌ها مبدل شد.
در ابتدای سال جاری تصاویری در فضای مجازی منتشر شد که از قطع تعداد بی‌شماری از درختان کهنسال بید در منطقه نمونه گردشگری شاهرگ خبر می‌داد و بلافاصله با واکنش بسیار زیادی از طرف مردم مواجه شد اما این واکنش‌ها و حساسیت‌ها منجر به قطع این رویه نشد.
و اما در روزهای اخیر باز هم شنیده‌هایی تکراری مبنی بر قطع درختان به گوش می‌رسد، این بار اما در مکانی دولتی و زیر نظر مدیریت آموزش‌ و پرورش شهرستان قوچان.
این قلع و قمع درختان همزمان با سرمای زمستانی بهمن‌ماه و تعطیلی مدارس و اردوهای دانش‌آموزی اتفاق افتاد و در هیاهوی تغییرات مدیریتی گم شد و تا کنون مسکوت مانده بود.
چند هفته پیش بود که خبری مبنی بر کاشت ۱۲۹ اصله نهال به یاد شهدای دانش‌آموز شهرستان قوچان منتشر شد اما حالا خبر می‌رسد دامنه فعالیت تخریب گران محیط‌زیست به اردوگاه دانش‌آموزی قوچان نیز رسیده است.
اردوگاه ۱۵ هکتاری اُحُد، واقع در جاده سد تبارک به سمت روستای بادخور، در فاصله ۱۷ کیلومتری از شهر قوچان قرار دارد و سال‌های سال پذیرای اردوهای دانش‌آموزی و خانواده فرهنگیان بوده است تا ساعاتی را به‌ دور از هیاهوی شهری به آرامش سپری کنند.
قطع درختان بدون مجوز بوده است
در این رابطه سراغ مدیریت آموزش و پرورش شهرستان قوچان رفتیم تا با او درباره این اتفاق تلخ صحبت کنیم؛ علی اسماعیلی در گفت‌وگو با ایسنا، با تائید خبر قطع درختان در اردوگاه دانش‌آموزی احد این شهرستان، عنوان کرد: این موضوع در بهمن‌ ماه سال گذشته به وقوع پیوسته و مراجع حقوقی و قضایی و حوزه اداری از این ماجرا مطلع هستند و اقدامات لازم برای برخورد با متخطی انجام‌ گرفته است.
وی اضافه کرد: تعدادی از درختان هرس شده و تعدادی هم به‌ صورت کامل قطع‌ شده‌اند و درختان قطع‌ شده از نوع سپیدار بودند که برخی از آن‌ها به دلیل طول عمر باید قطع می‌شدند اما چون برای این موضوع مجوز صادر نشده و مسئولان اداری هیچ اطلاعی نداشته‌اند پیگیری قضایی و قانونی انجام‌ گرفته است.
وی با رد خبر قطع ۲۰۰ اصله درخت در این اردوگاه که در یکی از رسانه‌ها منتشر شده است، گفت: تعداد درختان قطع‌ شده بررسی نشده و به‌ صورت قطعی مشخص نیست.
بنا به گفته حسین ولیدخت دادستان و عمومی و انقلاب شهرستان قوچان، این پرونده به بازپرسی ارجاع شده و در حال رسیدگی است و تا کنون یک نفر برای رسیدگی به این موضوع احضار شده است.
متأسفانه این روزها و به دلیل گران شدن قیمت چوب شاهد افزایش قطع درختان و قاچاق چوب در سراسر کشور هستیم به‌ گونه‌ای که در مقابل چشمان نهادهای مسئول این امر به یک منبع درآمد برای سودجویان تبدیل‌ شده است.
حذف درختان با قطع یا خشکاندن جرمی است که جنبه عمومی دارد و خطرات و آسیب‌های آن متوجه همه مردم است بنابراین برخورد با این اقدام ناپسند عزم جدی می‌طلبد.
کد مطلب: 149371
برچسب ها: شهرداری
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *