۰
دوشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۵۲
دبیرکل حزب مردم‌سالاری در گفت‌وگوی چالشی با برنامه «رئیس‌جمهور شو» تلویزیون اینترنتی روستا تی‌وی؛

رابطه ایران و آمریکا هم باید همانند رابطه ایران و روسیه و یا ایران و چین اصالت داشته باشد

مصطفی کواکبیان متولد ۱۳۴۱ در سمنان و فارغ التحصیل دکتری علوم سیاسی از دانشگاه تربیت مدرس است. نمایندگی مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و نمایندگی مردم سمنان و مهدی‌شهر در هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی از جمله سوابق این کاندید ریاست جمهوری به شمار می‌رود.
رابطه ایران و آمریکا هم باید همانند رابطه ایران و روسیه و یا ایران و چین اصالت داشته باشد
مصطفی کواکبیان متولد ۱۳۴۱ در سمنان و فارغ التحصیل دکتری علوم سیاسی از دانشگاه تربیت مدرس است. نمایندگی مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و نمایندگی مردم سمنان و مهدی‌شهر در هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی از جمله سوابق این کاندید ریاست جمهوری به شمار می‌رود.
در کارنامه کاری کواکبیان می‌توان به دبیرکلی حزب مردم‌سالاری و عضو فراکسیون خط امام در مجلس هشتم اشاره کرد.
وی عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی و مدیرمسئول روزنامه‌های مردم‌سالاری و پیام استان سمنان است.
وی در جریان انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری از حامیان جدی میرحسین موسوی بود و در همین راستا ریاست ائتلاف مردمی حامیان میرحسین موسوی را به عهده گرفت.
در ادامه بخشی از مهمترین محورهای گفت‌وگوی مصطفی کواکبیان بخوانید:
در سال‌های 84، 92 و 96 کاندیدای ریاست جمهوری شدم اما در هر دوره طبق نظر شورای نگهبان رد صلاحیت شدم.
در این دوره از انتخابات نظر تشکیلات حزبی بر این است که کاندیدای ویژه‌ای داشته باشیم و باتوجه به این که تابع نظر حزب هستم و احساس تکلیف می‌کنم در انتخابات اعلام حضور می‌کنم.
از 16 سالگی کار حزبی کردم و احساس وظیفه می‌کنم که در صحنه حضور پیدا کنم.
پس از گذشت 40 سال از انقلاب، قانون اساسی ما نیاز به بازنگری دارد و در 30 مورد از مواد قانون اساسی باید تغییراتی انجام دهیم که در صورت پیروزی در انتخابات، اصلاح این موارد از اولویت کاری‌ام است.
بن‌بست‌هایی را در قانون اساسی کشور داریم که اگر هر چه سریعتر اصلاح نشود به ایده‌آل واقعی نمی‌رسیم. یکی از این مسائل رجل سیاسی است که در قانون هنوز تعریف آن مشخص نیست که آیا زن‌ها هم مجاز به حضور در انتخابات هستند یا خیر.
در انتخابات سال 92 و با توجه به رد صلاحیت شدن کاندیدای اصلاحات و همچنین مرحوم آیت‌الله ‌هاشمی رفسنجانی با وجود اینکه آقای روحانی را اصلاح طلب نمی‌دانستیم اما چاره دیگری جز حمایت از وی نداشتیم.
اگر ملاک نیروی ارزشی بودن این است که راه و اندیشه امام را برویم باید بگویم که خیلی از اصلاحاتی‌ها هم در همین مسیر هستند و حتی در خانواده ما چند شهید تقدیم انقلاب شده است.
کمترین مشکلات را پس از انقلاب در دوران ریاست جمهوری خاتمی داشتیم. به طوریکه قیمت دلار در دوران خاتمی کمترین رشد را تجربه کرد در حالیکه در دوران ریاست جمهوری‌های دیگر با افزایش‌های چند برابری قیمت دلار روبرو بودیم.
از لحاظ توسعه اقتصادی، اجتماعی، سیاست خارجی و ... در دوره خاتمی بسیاری از شاخص‌ها نسبت به سایر دولت‌ها برتری داشتند.
همینطور که در مورد حصر خانگی آقایان میر حسین موسوی و کروبی هیچ دادگاهی برگزار نشد و تنها به تصویب شورای عالی امنیت ملی این اتفاق افتاد الان هم می‌توان این حصر خانگی را برداشت.
در وقایع آبان 98 یکی از تاریخی‌ترین نطق‌ها را بنده در مجلس کردم اما به خاطر قطعی اینترنت و سانسور صدا وسیما بازتاب خیلی خوبی در جامعه نداشت.
افزایش خودسرانه بنزین و به دور از تأیید مجلس را صددرصد اشتباه می‌دانم اما صدای نمایندگان هیچ وقت به جایی نرسید.
 در مورد بحث مذاکرات وین و گشایش اقتصادی می‌بینیم که تأثیر خودش را در مورد سکه و دلار نشان می‌دهد و ریزش قیمت‌ها را در بازار شاهد هستیم. این وضعیت اگر به همین منوال پیش رود و در اقتصاد مردم رشدی اتفاق بیفتد می‌توان امیدوار بود که میزان مشارکت مردم در انتخابات بالا رود.
وقتی اسم رابطه ایران و آمریکا می‌آید انگار تابویی است که خیلی‌ها به آن واکنش نشان می‌دهند اما باید گفت چه اشکال دارد همانطور که با روس‌ها و چینی‌ها ارتباط داریم با آمریکایی‌ها هم ارتباط برقرار کنیم و برای آن اصالت قائل باشیم.
در سند چشم‌انداز 1404 گفتیم که ایران اولین در منطقه و در دنیا دهمین کشور از نظر قدرت اقتصادی  می‌شود اما باید گفت با وجود این شرایط سیاسی و تحریم‌ها چطور می‌توان به این امر دست پیدا کرد.
مشروح گفتگو را در ویدیوی زیر ببنید:

دانلود
کد مطلب: 149883
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *