۰
چهارشنبه ۸ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۵۵

خانه تکانی اوباما در کابینه جدید

به گفته کارشناسان و بر اساس مشاهدات، باراک اوباما رئیس جمهور دوباره انتخاب شده آمریکا برای دوره دوم ریاست جمهوری خود ترجیح می دهد از تیم سال ۲۰۰۸ خود استفاده نکند و دست به خانه تکانی گسترده برای کابینه ۲۰۱۲ بزند.
به گزارش خبرگزاری مهر، باراک اوباما پس از پایان سفر آسیایی چند روز پیش خود و گذراندن تعطیلات کوتاه مدت جشن شکرگزاری، اکنون بیشتر به فکر تغییرات در کابینه کنونی و تشکیل کابینه جدید خود برای دور دوم تصدی پست ریاست جمهوری آمریکا است. رئیس جمهور دموکرات آمریکا در بیست و یکم ژانویه ۲۰۱۳ مصادف با دوم بهمن ماه سال جاری برای دومین بار جهت به عهده گرفتن پست ریاست جمهوری آمریکا قسم یاد خواهد کرد و به مدت چهار سال دیگر رئیس جمهور آمریکا خواهد بود.
اوباما صفحه شطرنج کابینه خود را به هم می ریزد
در حالی که به نظر می رسد اوباما قصد دارد برای بهبود شرایط دولت خود در بیشتر وزارت خانه ها تغییراتی اساسی در سطح ریاست به انجام برساند در این میان پیدا کردن جایگزین مناسبی برای تصدی پست وزارت امور خارجه آمریکا و وزارت خزانه داری آمریکا از اولویت های اصلی اوباما است.
وزارت امور خارجه:
هیلاری کلینتون ← سوزان رایس یا جان کری

مطرح ترین گزینه ها برای جایگزینی هیلاری کلینتون به عنوان وزیر امور خارجه در کابینه اوباما، سوزان رایس و جان کری هستند.
جان کری نامزد سابق ریاست جمهوری آمریکا و سناتور کنونی ماساچوست، از اولین حامیان باراک اوباما در رقابت درون حزبی برای تعیین رقیب جان مک کین در سال ۲۰۰۸ بوده است و رابطه نزدیکی با اوباما دارد. دموکرات ها تا حدی در مورد تصدی پست وزارت امور خارجه آمریکا توسط جان کری نگران هستند زیرا در صورت حضور کری در وزارت امور خارجه آمریکا، کرسی او در مجلس سنای آمریکا با تهدید جایگزینی یک جمهوری خواه مواجه خواهد شد.
بر اساس شواهد، سوزان رایس سفیر کنونی آمریکا در سازمان ملل گزینه محتمل تری برای تصدی وزارت امور خارجه آمریکا به نظر می رسد. گرچه اظهارت جنجال برانگیز وی در مورد حمله به سفارت آمریکا در لیبی وی را به یک هدف در تیررس برای جمهوری خواهان تبدیل کرده است اما دفاع تمام قد اوباما از رایس در کنفرانس مطبوعاتی چند روز پیش می تواند حاکی از عزم راسخ اوباما برای انتخاب رایس به عنوان وزیر امور خارجه دوره دوم دولت اوباما باشد.
وزارت خزانه داری:
تیموتی گایتنر← جک لو
تیم گایتنر که در بسیاری از تصمیم گیری ها اقتصادی اوباما از جمله بیل اوت کردن (کمک مالی دولتی به شرکت های خصوصی در بحران اقتصادی سال ۲۰۰۹) شرکت های ورشکسته از مشاوران اصلی اوباما بوده است اعلام کرده با آغاز دوره دوم ریاست جمهوری آمریکا، وزارت خزانه داری را ترک خواهد کرد. از جک لو معتمد کاخ سفید نشین اوباما و رئیس دفتر کاخ سفید به عنوان شانس اصلی جانشینی گایتنر نام برده می شود. از دیگر شانس های تصدی وزارت خزانه داری آمریکا می توان به بیزنسمن های مانند راجر آلتمن سرمایه گذار، ریچارد پارسونز رئیس سابق غول رسانه ای تایم/وارنر، و شریل سندبرگ مدیر کنونی امور اجرایی فیسبوک، اشاره کرد.
وزارت دفاع:
لئون پانه تا ← جان کری یا میشل فلارنی یا توماس دانیلن
گفته می شود در پایان دوره نخست ریاست جمهوری اوباما، لئون پانه تا وزارت دفاع را ترک خواهد کرد و این احتمال وجود دارد که پانه تا به عنوان رئیس دفتر در کاخ سفید مشغول به کار شود. از جان کری به عنوان یکی از جانشینان پانه تا در وزارت دفاع آمریکا نام برده می شود گرچه خود کری اعلام کرده که حضور به عنوان وزیر امور خارجه در کابینه اوباما را ترجیح می دهد. میشل فلارنی از مقامات ارشد وزارت دفاع و توماس دانیلن از مشاوران امنیت ملی دولت اوباما از شانس های احتمالی جانشینی پانه تا هستند.
سی آی اِی
دیوید پترائوس ← جان برِنن
رسوایی دیوید پترائوس، رئیس سی آی ای، جدایی وی از آژانس اطلاعات مرکزی امریکا حتمی ساخته است. از میان شانس های احتمالی برای جایگزینی پترائوس، جان برنن مشاور ضدتروریسم دولت اوباما که در طی چهار سال گذشته رابطه نزدیکی با باراک اوباما داشته است به عنوان یکی از اصلی ترین گزینه ها برای ریاست بر سی آی ای مطرح است.
دادستانی کل:
اریک هولدر ← جانت ناپولیتانو
گفته می شود اریک هولدر بنا به خواست باراک اوباما در سال اول دوره دوم ریاست جمهوری اوباما به کار خود به عنوان دادستان کل آمریکا ادامه خواهد. به گفته فاکس نیوز اوباما از هولدر خواسته تا برای خالی نشدن یک باره کابینه در آغاز دوره دوم ریاست جمهوری اوباما، هولدر به همکاری خود در دادستانی کل آمریکا ادامه بدهد.
جانت ناپولیتانو، وزیر امنیت داخلی کنونی آمریکا که کارنامه پرباری در زمینه امنیتی و قانون گذاری دارد یکی از گزینه های اصلی جانشینی اریک هولدر است. ناپولیتانو در زمینه تحقیقات تروریسم داخلی فعالیت های مهمی داشته است. او همچنین به عنوان دادستان کل آریزونا در تصویب قوانین ضد قاچاق انسان نقش به سزایی ایفا کرده است.
روزنامه یو اس ای تودی، مجله نشنال ژورنال، و رادیو ملی عمومی از ناپولیتانو به عنوان شانس اول جانشینی هولدر در دادستانی کل آمریکا یاد کرده اند.
بر اساس پیش بینی ها به احتمال فراوان کابینه ۲۰۱۲ اوباما نسبت کابینه ۲۰۰۸ وی تغییرات چشمگیری خواهد داشت و در بیشتر وزارت خانه ها تغییراتی در بالاترین سطح مدیریت صورت خواهد گرفت. شبکه تلویزیونی فاکس نیوز "خروجی بزرگ" را در کابینه باراک اوباما بیش بینی کرده است که این پیش بینی چندان دور از ذهن به نظر نمی رسد.
اوباما علاوه بر وزارت خانه های بحث شده، به دنبال یافتن جایگزین برای اداره وزارت بازرگانی، بهداشت، کشور، و کار و اشتغال نیز هست، البته الویت های اصلی اوباما وزارت خارجه و وزارت خزانه داری و سپس وزارت دفاع و سی آی ای هستند.
کد مطلب: 14999
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *