۰
سه شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۳۷

دستگیری فعال سرشناس محیط زیست

بنیان‌گذار یک گروه مشهور زیست محیطی که در سال‌های اخیر چندین تظاهرات اعتراضی و فلج‌کننده در انگلیس برگزار کرده، صبح امروز (سه‌شنبه) به اتهام خسارت علیه موسسات مالی و اعتباری در لندن دستگیر شد.
دستگیری فعال سرشناس محیط زیست
بنیان‌گذار یک گروه مشهور زیست محیطی که در سال‌های اخیر چندین تظاهرات اعتراضی و فلج‌کننده در انگلیس برگزار کرده، صبح امروز (سه‌شنبه) به اتهام خسارت علیه موسسات مالی و اعتباری در لندن دستگیر شد.
به گزارش ایرنا، گروه قیام علیه انقراض امروز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد دکتر «گایل بردبروک» که یکی از بنیان‌گذاران اصلی گروه محسوب می‌شود ساعت ۵ و ۳۰ دقیقه صبح توسط پلیس متروپلیتین دستگیر و به پاسگاه منتقل شد.
او به همراه سایر فعالان محیط زیست دو هفته پیش مقابل مقر بانک اچ‌اس‌بی‌سی تجمع کرد و شیشه‌های آن‌ را به دلیل حمایت مالی بانک از پروژه‌هایی که به گرمایش زمین دامن می‌زند، شکستند. آن‌ها در بیانیه‌ای تاکید کردند: به رغم وعده بانک برای اینکه رد پایش در تولید ضایعات کربنی را به صفر برساند اما برنامه اقلیمی آن‌ هنوز اجازه می‌دهد که از پروژه‌های ذغال سنگ حمایت کرده و هیچ مبنایی دیده نمی‌شود که بخواهند مشتری‌های مرتبط با انرژی‌های فسیلی را منصرف کنند.
اعضای گروه قیام علیه انقراض چندی بعد مقابل مقر «لویدز» لندن تجمع کردند و علیه حمایت این غول بیمه انگلیسی از فعالیت‌های مرتبط با تولید سوخت‌های فسیلی شعار دادند.در این حرکت اعتراضی شرکت کنندگان یک کامیون ذغال سنگ مصنوعی مقابل ورودی بانک خالی کرده و شعار نوشته‌هایی را در آن قرار دادند که نوشته بود «جنایتکاران اقلیمی» و «سوخت‌های فسیلی مساوی مرگ». آن‌ها همچنین شعار نوشته‌ای را حمل می‌کردند که با خط درشت روی آن نوشته بود: بیمه پروژه‌های مرتبط با تولید سوخت های فسیلی مساوی فاجعه آب و هوایی است.
«بردبروک» که دارای دکترای زیست شناسی است می‌گوید انگلیس و سایر کشورهای غربی برای جلوگیری از فاجعه تغییرات آب و هوایی به کندی عمل می‌کنند. این در حالیست که به گفته او، موسسات مالی هم با حمایت از پروژه های مرتبط با تولید سوخت‌های فسیلی به تشدید گرمایش زمین کمک می‌کنند.
اعضای گروه قیام علیه انقراض که خواهان رسیدگی فوری به وضع محیط زیست هستند پیشتر در اقداماتی مانند بستن خیابان منتهی به پارلمان، چسباندن خود به قطارهای شهری و امثال آن، در رفت و آمد شهری اختلال ایجاد کردند. حتی برخی از آنان خود را به نرده منزل رهبر سابق حزب کارگر قفل و زنجیر زدند.
این گروه علاوه بر اعلام رسمی وضع اضطراری، خواستار آن هستند که دولت از طریق تصویب قوانین الزام‌آور، افزایش روزافزون دی‌اکسید کربن را تا سال ۲۰۲۵میلادی به صفر برساند؛ کاری که بعید است دولت پس از چراغ سبز نشان دادن به شرکت‌های نفتی برای حفاری نفت 'شل' موسوم به 'فرکینگ' بتواند با آن موافقت کند.
براساس اعلام پلیس، دو سال پیش بالغ بر یک هزار و ۷۰۰ هوادار محیط زیست در جریان تظاهرات ۱۰ روزه پایتخت دستگیر شدند که این عملیات نزدیک به شش میلیون پوند هزینه روی دست پلیس گذاشت. این درحالیست که اثرات استفاده از انرژی‌های فسیلی، جنگل‌زدایی، جنگل‌سوزی‌، آلودگی اقیانوس‌ها و ستیز انسان با طبیعت نمایان‌تر از همیشه شده است.
آب شدن یخ‌های قطبی، بالا آمدن سطح دریاها، تابستان‌های بسیار گرم و طولانی که منجر به آتش‌سوزی جنگل‌ها از استرالیا تا آمریکای جنوبی می‌شود، خشکسالی‌ها و سیلاب‌های شدید و شتاب روزافزون از بین رفتن گونه‌های مختلف جانوری تنها بخش کوچکی از تبعات گرمایش زمین است.
بانک جهانی هشدار داده در صورتی که تا سال ۲۰۵۰ چاره‌ای برای تغییرات اقلیمی حاصل از گرمایش زمین نشود، ۱۵۰ میلیون انسان مجبور به ترک سرزمین خود خواهند شد. نکته مهم اینکه سال ۱۹۹۰ میلادی میزان تولید سالانه دی‌اکسید کربن جهان حدود ۲۰.۵ میلیارد تن بود و طی سه دهه گذشته این رقم ۶۶ درصد رشد داشته است.
پنج سال پیش جامعه جهانی بعد از توقف طولانی، نهایتا به توافقی دست یافت که بر اساس آن کشورها به کاهش گازهای گلخانه‌ای متعهد شدند که مهم‌ترین عامل گرمایش زمین است؛ با این چشم‌انداز که جلوی گرم‌تر شدن بیش از ۲ درجه‌ای زمین نسبت به دوران پیشاصنعتی را تا پایان قرن حاضر بگیرند. در همین پیوند، انگلیس نوامبر امسال میزبان اجلاس بین‌المللی تغییرات آب و هوایی موسوم به کاپ۲۶ خواهد بود.
کد مطلب: 150001
برچسب ها: محیط زیست
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *