۰
چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۲۶

یک عقاب طلایی در سنندج نجات یافت

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سنندج گفت: در پی مشاهده یک بهله عقاب در پادگان لشکر ۲۸ پیاده ارتش کردستان؛ توسط ۲ نفر از افسران این پادگان زنده‌گیری و به اداره حفاظت محیط زیست این شهرستان تحویل داده شد.
یک عقاب طلایی در سنندج نجات یافت
رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سنندج گفت: در پی مشاهده یک بهله عقاب در پادگان لشکر ۲۸ پیاده ارتش کردستان؛ توسط ۲ نفر از افسران این پادگان زنده‌گیری و به اداره حفاظت محیط زیست این شهرستان تحویل داده شد.
 فؤاد مصطفی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا نژاد اظهار داشت: سرگرد سورنی و ستوان سراب یاسینی این پرنده شکاری را مشاهده کرده که دارای ضعف جسمی بوده و توان پرواز ندارد؛ آنها پرنده را  زنده‌گیری کرده و به این اداره انتقال دادند.
 وی افزود: عقاب طلایی مدت کوتاهی در اداره نگهداری شد و پس بررسی ها و انجام معاینات پزشکی و حصول اطمینان از سلامت جسمی در زیستگاه های مناسب شهرستان سنندج رها سازی شد.
رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سنندج افزود: از آنجاییکه برای نگهداری پرندگان شکاری فضای آزاد و تغذیه مناسب لازم است وحتی امکان حمله آنها نیز به انسان وجود دارد از هموطنان عزیز درخواست می شود در صورت برخورد با چنین مواردی از نگهداری آنها بپرهیزند و سریعا با اداره حفاظت محیط زیست شهرستان یا با سامانه ۱۵۴۰ تماس گرفته تا در صورت امکان پس از بهبودی به دامان طبیعت بازگردانده شوند و یا در مراکز مجاز با شرایط مناسب نگهداری شوند.
عقاب طلایی (golden eagle) با نام علمی Aquila chrysaetos، از خانواده Accipitrida  است و یکی از باشکوه ترین پرندگان شکاری در دنیا به شمار می رود و از گونه های تحت حمایت سازمان حفاظت محیط زیست است که جریمه شکار یا نگهداری غیرمجاز آن مشمول مجازات کیفری است. اندازه طول بدن این پرنده ۷۵ تا ۸۳ سانتیمتر و پهنای دو بال آن بین ۱۹۰ تا ۲۳۰ سانتیمتر است.
زیستگاه این نوع پرنده کوهسارهای کم گیاه و خشک و گاهی جنگل های کوهستانی، صخره های ساحلی و دشتها است و روی لبه پرتگاه ها و گاهی روی درخت آشیانه می سازد و از جمله پرندگان در معرض انقراض است و بیشتر از خرگوش، سنجاب زمینی و حتی پستانداران بزرگ مانند روباه یا گربه وحشی و در بعضی مواقع از خزندگان تغذیه می کند. 
تلف شدن تعدادی از کپورماهیان در سد سیازاخ دیواندره
رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دیواندره هم از تلف شدن تعدادی از کپورماهیان در سد سیازاخ  خبر داد و اظهار داشت: در گشت و کنترل و پایش سد سیازاخ توسط ماموران یگان حفاظت و کارشناسان تعدادی ماهی کپور که به دلایل نامشخصی تلف شده بودند را مشاهده کردند.
مسعود عسکری افزود: در مرحله اولیه بازدید و پایش میدانی تلفات کپورماهیان در بخش هایی از سد محرز شده و  کارشناسان این اداره ضمن جمع آوری ، از لاشه های تلف شده نمونه تهیه کرده و برای بررسی به شبکه دامپزشکی شهرستان ارسال کرده اند.
وی یادآور شد: بررسی میدانی حاشیه سد ادامه دارد و تلفات بعدی و علت آن در حال تحقیق و بررسی است و به محض مشخص علت، اطلاع رسانی خواهد شد. 
کد مطلب: 150082
برچسب ها: محیط زیست
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *