۰
شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۵۱

چرایی آغاز درگیری با فلسطینیها

"سی جی تی ان" تلویزیون انگلیسی زبان چین در گزاشی تحلیلی به دلایل پشت پرده دور جدید درگیری ها بین رژیم صهیونیستی و فلسطین پرداخت و نوشت: سرپوش گذاشتن بر ناکامی های نتانیاهو در انتخابات های گذشته، خرید زمان برای محمود عباس و دخالت های آمریکا سه عامل اصلی این درگیری ها است.
چرایی آغاز درگیری با فلسطینیها
 "سی جی تی ان" تلویزیون انگلیسی زبان چین در گزاشی تحلیلی به دلایل پشت پرده دور جدید درگیری ها بین رژیم صهیونیستی و فلسطین پرداخت و نوشت: سرپوش گذاشتن بر ناکامی های نتانیاهو در انتخابات های گذشته، خرید زمان برای محمود عباس و دخالت های آمریکا سه عامل اصلی این درگیری ها است.
به گزارش ایرنا سی جی تی ان روز شنبه با بیان اینکه درگیری ها بین اسرائیل و فلسطین وارد پنجمین روز شده است نوشت: از روز دوشنبه تا کنون ارتش اسرائیل افزون بر ۶۰۰ توپ و حماس نیز ۱۷۵۰ موشک به یکدیگر شلیک کرده اند است که باعث کشته شدن بیش از ۱۰۰ نفر از جمله ۲۷ کودک و بیش از ۵۸۰ زخمی شده است.
گزارش می افزاید: به عنوان یک مناقشه پیچیده و طولانی مدت سرزمینی و مذهبی که به تأسیس اسرائیل در سال ۱۹۴۸ باز می گردد، درگیری بین دو طرف هراز چندگاهی روی داده است اما خسارات سنگین و طولانی مدت این نبرد، آن را به شدیدترین درگیری از ۲۰۱۴ تبدیل کرده است که به گفته کارشناسان، دلایل این امر هم در عوامل داخلی و هم در عوامل بین المللی نهفته است.
نویسنده به دلایل داخلی این درگیری پرداخته و نوشته است: اگرچه این درگیری به دلیل ناآرامی های آخر هفته میان فلسطین و اسرائیل در محوطه مسجد الاقصی در بیت المقدس، مکانی مقدس برای مسلمانان و یهودیان، آغاز شد اما ریشه های عمیق این امر به عصبانیت طولانی مدت فلسطینیان نسبت به سیاست تخلیه خانواده های فلسطینی و موضع گیری سختگیرانه اسرائیل در نوار غزه مرتبط است.
انتخابات در تلاویو 
گزارش می افزاید که در بعد داخلی،  اسرائیل پس از آنکه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم برای چهارمین بار در تشکیل دولت ائتلافی ناکام ماند دچار یک بحران سیاسی است. این رژیم در یک بن بست سیاسی دو ساله قرار داشته است و نتانیاهو را در بحران قرار داده است زیرا حزب مخالف، درصدد برکناری وی هستند.
در ادامه تحلیل "سی جی تی ان" آمده است: از سوی دیگر، نتایج انتخابات ماه مارس که کرسی های بیشتری را به حزب راست افراطی اسرائیل اختصاص داد، همچنین ائتلاف با فرا ملی گرایان یهودی را در صورت تمایل به تشکیل دولت اکثریت، تنها گزینه ممکن می کند. ظهور حزب راست افراطی، با نگاه افراطی نسبت به کشورهای عربی، به موضع سخت این کشور در غزه دامن می زند و انتظار می رود که در صورت موفقیت ائتلاف، این گرایش شدیدتر شود. به گفته تحلیلگران، این احتمال وجود دارد که حزب راستگرایان از این فرصت استفاده کرده و ملی گرایان را در این زمینه تحریک کنند تا در بین مردم محبوبیت پیدا کرده و ائتلاف را کامل کنند.
وضعیت مشابه محمود عباس
گزارش می افزاید: وضعیت مشابهی در فلسطین نیز دیده می شود جایی که محمود عباس رئیس ۸۵ ساله تشکیلات خودگردان فلسطین در میان اختلافات بر سر رای گیری در قدس شرقی و اختلافات در حزب خود یعنی فتح، انتخابات پارلمانی ۲۲ مه و انتخابات ریاست جمهوری ۳۱ ژوئیه را به تأخیر انداخت.
به تعویق انداختن این انتخابات زمانی اعلام شد که فتح از کاهش محبوبیت در حالی رنج می برد که رقیب آن، گروه مبارز حماس، به دلیل مواضع سختگیرانه در کرانه باختری اشغال شده توسط اسرائیل، محبوبیت پیدا می کرد.
نویسنده می گوید: اگرچه عباس علت این تاخیر را عدم قطعیت مشارکت مردم در بیت المقدس شرقی دانست، اما بسیاری معتقدند که هدف اصلی این تصمیم خرید زمان بیشتر برای جلوگیری از شکست است. بنابراین، ممکن است که با توجه به انتخابات، هر دو طرف، به ویژه حماس، باید موضع سخت خود را در مورد این مسئله نشان دهند.
نفش ایالات متحده؛  
تحلیلگر "سی جی تی ان" در ادامه می نویسد: در سطح بین المللی، اولویت سیاست ایالات متحده در مورد این موضوع، تا حدی، درگیری را تشدید می کند به طوری که «تام فاودی»  نویسنده و تحلیلگر سیاست و روابط بین الملل از انگلیس با تمرکز اصلی در شرق آسیا، معتقد است که رضایت ایالات متحده، فلسطینیان را خشمگین می کند در حالی که به اسرائیلی ها جسارت می دهد تا سیاست های استقرار خود در قدس شرقی را ادامه دهند.
از لغو کمک های مالی برای فلسطینیان تا به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل توسط ایالات متحده، حمایت ایالات متحده از اسرائیل، تحت دولت دونالد ترامپ، تمایل آشکاری به طرفداری از اسرائیل نشان داده است سیاست کلی آمریکا در دولت جو بایدن علی رغم از سرگیری کمک برای اقدامات صلح بین اسرائیل و فلسطین بدون تغییر باقی مانده است.
کد مطلب: 150278
برچسب ها: فلسطين
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *