۰
يکشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۱۷

تقلای ضدبرجامی تندروهای آمریکا

چند سناتور جمهوریخواه کنگره آمریکا در نامه‌ای به جو بایدن خواسته‌اند مذاکرات برای احیای برجام را متوقف کند اما وزیر خارجه این کشور گفته است مذاکرات در وین در جریان است تا ببینیم که می‌توانیم پایبندی دوجانبه به برجام بازگردیم یا نه و این مذاکرات ادامه خواهد یافت.
تقلای ضدبرجامی تندروهای آمریکا
چند سناتور جمهوریخواه کنگره آمریکا در نامه‌ای به جو بایدن خواسته‌اند مذاکرات برای احیای برجام را متوقف کند اما وزیر خارجه این کشور گفته است مذاکرات در وین در جریان است تا ببینیم که می‌توانیم پایبندی دوجانبه به برجام بازگردیم یا نه و این مذاکرات ادامه خواهد یافت.
به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، بر اساس اخبار و گزارش‌های منتشر شده، مذاکرات وین برای احیای برجام تا کنون با موفقیت همراه بوده است همین امر  منجر به افزایش تحرکات مخالفان برجام شده است. تجاوزات رژیم صهیونیستی و درگیری‌های آنها با گروه‌های مقاومت در غزه بهانه‌ای شده تا مخالفان همیشگی توافق هسته‌ای با ایران بار دیگر فعال شوند. جدیترین مخالفان لابی صهیونیست‌ها و حامیان رژیم صهیونیستی هستند که با شکست ترامپ عملا بسیاری از برنامه‌ریزی‌ها و هزینه‌کردهای خود در مخالفت با تهران را بر باد رفته می‌بینند.
مخالفت‌های کنونی با مذاکرات وین برای احیای برجام یادآور مخالفت‌های زمان انعقاد توافق هسته ای است. در آن زمان هم برخی از سناتورهای آمریکایی که مخالف مذاکره با ایران بودند، سعی در تضعیف مذاکرات داشتند و درباره تبعات توافق هسته‌ای با ایران هشدار می‌دادند. این جریانات از همان زمان انقعاد برجام شروع به کارشکنی کردند و اکنون با شروع مذاکرات در کمیسیون مشترک برجام دستگاه مخالفت مخالفان بار دیگر تجهیز شده و استدلال‌های مشابهی را مطرح می‌کنند.
۴۴ سناتور جمهوریخواه کنگره آمریکا در نامه‌ای به جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا از او خواسته‌اند به دلیل حمایت ایران از گروه‌های فلسطینی مانند حماس، مذاکرات درباره احیای توافق هسته‌ای (برجام) را متوقف کند.
در این نامه سناتورهای جمهوریخواه مدعی شده‌اند که بودجه گروه های مقاومت فلسطینی توسط ایران تامین می‌شود. این سناتورهای حامی رژیم اشغالگر فلسطین که نام مارکو روبیو، تدکروز، تام کاتن و میت رامنی نیز در بین آنها به چشم می‌خورد، در این نامه نوشته‌اند، این مسئله نگران کننده است زیرا اعضای دولت شما در حال حاضر در وین هستند و با ایران در حال مذاکره هستند.
اشاره این نمایندگان جمهوریخواه به مذاکرات احیای برجام است که در وین پایتخت اتریش در حال برگزاری است. دور چهارم مذاکرات ایران با قدرت‌های جهانی که هنوز عضو توافق برجام هستند یعنی روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان از روز ۱۷ اردیبهشت در یکی از هتل‌های شهر وین آغاز شده است. هیئت نمایندگی دولت آمریکا نیز در هتل دیگری در همان خیابان مستقر است.
مخالفان برجام توجه ندارند که برجام در نتیجه مذاکراتی فشرده و طولانی مدت به دست آمده است. اگر هدف مخالفان برجام در نهادهایی، چون «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» تغییر رژیم در ایران است باید به آنها یادآور شد که تلاش‌های آمریکای ترامپ و متحدانش برای تغییر رژیم‌ در ایران که در قالب سیاست فشار حداکثری و تحریم همه جانبه تهران اجرا شد، عملا شکست خورد و اکنون هم مقامات آمریکا اذعان دارند که این سیاست دستاوردی به همراه نداشته است. اگر هدف مخالفان توافق، کاهش مخاطرات و تنش در خاورمیانه است باید این پرسش را مطرح کرد که آیا کنار گذاشتن برجام باعث صلح بیش‌تر در خاورمیانه شد یا دامنه منازعه و درگیری را افزایش داد.
با این حال سرو صدای مخالفان برجام اکنون دیگر طرفداری ندارد. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا بر تداوم مذاکرات وین درخصوص احیای توافق هسته‌ای با ایران تاکید کرد و گفت: من نمی‌توانم چیز خاصی در خصوص دخالت ایران در شرایط غزه بگویم. بلینکن در واکنش به درخواست جمهوری‌خواهان برای پایان دادن به مذاکرات وین بیان کرد: مذاکرات در وین در جریان است تا ببینیم که می‌توانیم پایبندی دوجانبه به برجام بازگردیم یا نه و این مذاکرات ادامه خواهند یافت.
ناگفته مشخص است که بایدن با فشار زیادی از سوی جمهوری خواهان تندرو برای لغو تحریم‌ها مواجه است. این در حالی است که دموکرات‌ها خواهان برخورد با اسراییل و نتانیاهو هستند و معتقدند که  نتانیاهو احساسات ملی گرایانه علیه اعراب را ملتهب می‌کند و به دنبال سیاست گسترش شهرک‌سازی یهودیان در محله‌های فلسطین در بیت‌المقدس و کرانه باختری است و همزمان در حال دامن زدن به اتهامات بی اساس علیه ایران نیز است.
خبرهای منتشر شده از مذاکرات وین در این روزها از روند به رو جلو و موفقیت آمیز گفت وگوها حکایت می‌کند. هر چند جزییاتی از نتایج به دست آمده در جریان مذاکرات رسانه‌ای نشده اما به نظر می‌رسد اعضای کمیسیون مشترک برجام موفق شده اند تا راهی برای بازگشت آمریکا به توافق و لغو تحریم‌ها پیدا کنند.
سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رییس هیات مذاکره کننده ایران گفته است که مذاکرات به مرحله‌ای رسیده است که طرف‌ها می‌توانند برای نوشتن یک متن مشترک شروع به کار کنند. حسن روحانی، رئیس جمهوری کشورمان نیز در دیدار جمعی از فعالان سیاسی گفت که مذاکرات حدود ۶۰، ۷۰ درصد پیشرفت داشته است و اگر آمریکایی‌ها در چارچوب صداقت حرکت کنند در زمان کوتاهی به نتیجه خواهیم رسید.
همین پیشرفت‌های قابل ملاحظه در جریان مذاکرات، نگرانی تندروها را در داخل و خارج از کشور را به دنبال داشته تا علیه برجام و گفت وگوهای وین همصدا شوند.
بسیاری از تحلیلگران معتقدند موضع‌گیری تندروهای آمریکایی به نوعی هواداری از رژیم صهیونیستی است که با تمام توان در صدد به شکست کشاندن مذاکرات است.
کد مطلب: 150355
برچسب ها: برجام
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *