۰
سه شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۴۱
سخنگوی سازمان غذا و دارو:

موردی از خروج واکسن به بازار آزاد نداشتیم

سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: تاکنون هیچ موردی از نشت یا خروج واکسن کرونا از سیستم وزارت بهداشت به بازار آزاد مشاهده و گزارش نشده است.
موردی از خروج واکسن به بازار آزاد نداشتیم
سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: تاکنون هیچ موردی از نشت یا خروج واکسن کرونا از سیستم وزارت بهداشت به بازار آزاد مشاهده و گزارش نشده است.
کیانوش جهانپور روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: نشت واکسن از شبکه بهداشت و مراکز واکسیناسیون به بازار آزاد با توجه به جمع آوری پوکه ها و مشخص بودن اینکه هر کد ملی دریافت کننده کدام واحد واکسن بوده امکانپذیر نیست. تمام واکسن ها دارای کد اختصاصی هستند که در سامانه تیتک سازمان غذا و دارو و سامانه سیب معاونت بهداشت ثبت می شوند و مشخص است که هر واکسن به چه شخصی با چه کد ملی تزریق شده است.
وی ادامه داد: تاکنون هیچ گزارش مستندی مبنی بر خروج واکسن کرونا از شبکه رسمی به بازار آزاد نداشته ایم و چنین موردی در کشور نبوده است. مورد احتمالی هم اگر باشد به راحتی قابل رهگیری و موارد تخلف قابل شناسایی است.
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: داشبوردهای مدیریت توزیع واکسن کرونا در سطوح مختلف دانشگاهی، استانی و کشوری در اختیار وزارت بهداشت است و از ستاد وزارت بهداشت وضعیت توزیع واکسن تا دورترین مناطق کشور قابل مشاهده و رصد است و ناظران در اداره کل بازرسی و حراست وزارت بهداشت نیز بر آن نظارت دقیق دارند.
جهانپور افزود: اوایل واکسیناسیون کرونا در موارد بسیار محدود و انگشت شمار تخلفاتی بود و در مواردی در چند شهر از جمله آبادان برای افرادی که مشمول واکسیناسیون نبودند، واکسن تزریق شده بود، همه این موارد شناسایی شده و با افراد متخلف نیز برخورد شده است.
سخنگوی سازمان غذا و دارو تاکید کرد: تاکنون هیچ مورد نشت واکسن کرونا کرونا به بازار آزاد نداشته ایم فقط افرادی به بهانه های مختلف جایگزین افراد مشمول واکسیناسیون شده بودند که با متخلفان برخورد شده است.
وی گفت: در مورد واکسن های کرونا که در بازار آزاد است. اصل بر جعلی و تقلبی بودن آنهاست. ممکن است از برخی کشورهای اطراف واکسن هایی از مجاری غیر رسمی وارد شده باشد که سلامت، رعایت زنجیره سرد و حتی اصالت آنها زیر سوال است. ورود واکسن های تقلبی و قاچاق به بازار آزاد موضوع دیگری است و همان طور که از گذشته در مورد دارو هم بازار سیاه را داشته ایم. ممکن است برای واکسن هم وجود داشته باشد و جعلی بودن، تقلبی بودن واکسن کرونا در بازار آزاد مساله دیگری است.
جهانپور افزود: در هر صورت مراجع قانونی و نظارتی و نیز سیستم بازرسی و حراست وزارت بهداشت بر سامانه های توزیع واکسن کرونا نظارت دارند و اگر نیاز باشد اطلاعات توزیع واکسن در اختیار نهادهای نظارتی قرار می گیرد اما انتشار عمومی اطلاعات افراد مشمول واکسن امکانپذیر نیست و در هیچ جای دنیا انجام نمی شود زیرا بر خلاف اصول اخلاق پزشکی است و اطلاعات پزشکی و بیماری های افراد جزو اطلاعات شخصی و محرمانه است و قابل انتشار نیست.
 به گزارش ایرنا، اجرای واکسیناسیون کرونا بر اساس جمعیت کشور سن، جنس و بیماری زمینه‌ای که افراد دارند تعیین‌ شده است و تزریق واکسیناسیون در چهار فاز انجام می‌شود.
فاز اول واکسیناسیون در زمستان ۱۳۹۹، برای کارکنان بهداشت و درمان خط اول مواجه با بیماری کرونا و بعدازآن افراد بسیار پرخطر شامل سالمندان در مراکز نگهداری، مراکز معلولان جسمی و حرکتی، جانبازان انجام شده و فاز دوم در بهار و تیر ۱۴۰۰، شامل حال افراد مسن بالای ۶۵ سال به ترتیب گروه‌های پنج سال از بالا به پایین بوده و همچنین افراد ۶۴-۱۶ ساله دارای حداقل یک بیماری زمینه‌ای انجام می‌شود، اطلاع‌رسانی در خصوص مراقبت‌های بعد از تزریق این واکسن بسیار ضروری به نظر می‌رسد.
 تاکنون بیش از  ۶۵۲ هزار و  ۹۰۳ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۱۷۱ هزار و ۲۱۰ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به بیش از  ۸۲۴ هزار و ۱۱۳ دوز رسید و حدود دو میلیون دوز واکسن کرونا از تولید کنندگان مختلف شامل اسپوتنیک روسیه، سینوفارم چین، کوواکسین هند و آسترازنکای تولید کره جنوبی وارد کشور شده است.
کد مطلب: 150476
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *