۰
سه شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۲۹

واگذاری استقلال و پرسپولیس شدنی است

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت: واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی طبق تصمیم هیات عالی واگذاری امکان پذیر نیست و فقط با مصوبه مجلس صورت خواهد گرفت.
واگذاری استقلال و پرسپولیس شدنی است
 سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت: واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی طبق تصمیم هیات عالی واگذاری امکان پذیر نیست و فقط با مصوبه مجلس صورت خواهد گرفت.
به گزارش ایرنا، علی خضریان در توضیح نشست روز سه شنبه  کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی که با حضور وزیر ورزش و جوانان و درخصوص بررسی واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی برگزار شد به خبرنگاران، گفت: واگذاری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس بدون فراهم شدن زیرساخت‌های درآمدزایی باشگاه‌ها، نمی تواند ضامن موفقیت خصوصی سازی در ورزش حرفه ای کشور باشد و تا زمانی که بسیاری از ضوابط حقوقی و قانونی نظام باشگاه داری تدوین نشده است، موضوع واگذاری و خصوصی سازی دو باشگاه ورزشی فقط رهاسازی آنها است.
خضریان افزود: در حال حاضر در مشاغل ورزش حرفه ای، ضوابط بیمه ای و مالیاتی مشخصی وجود ندارد. از طرفی واگذاری این دو باشگاه به بخش خصوصی و استقلال آنها از حمایت های دولتی و وابسته بودن سایر باشگاه های رقیب به صنایع بزرگ دولتی، محل تأمل جدی است.
نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به فقدان زیرساخت های درآمدزا برای باشگاه ها از جمله عدم بهره مندی از حق پخش تلویزیونی گفت: باید مقدمات واگذاری باشگاه ها دیده شود که این مقدمات شامل اصلاح اساسنامه و تبدیل آنها به شرکت سهامی عام، تعیین تکلیف اموال و املاک آنها، تعیین تکلیف درآمدهای رسانه ای ناشی از پخش مسابقات ورزشی و حقوق مالکیت معنوی و طراحی سازوکار کنترلی و نظارتی برای رفع نگرانی های اجتماعی، امنیتی و اقتصای ناشی از واگذاری است.
سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با اشاره به اظهارات وزیر ورزش مبنی بر آغاز روند خصوصی سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس از اسفندماه ۹۹ افزود:  براساس بررسی های کارشناسی و طبق حکم قانونی تبصره ۲ ماده ۳  اصل ۴۴  قانون اساسی،   واگذاری ۴ فعالیت فرهنگی، سلامت، آموزش و تحقیقات با مصوبه مجلس امکانپذیر است و این رویه با تصمیم هیات عالی واگذاری امکان پذیر نیست.
وی ادامه داد: این هیات بر اساس مصوبه هیات وزیران، مصوبه سال ۱۳۹۴ نمی تواند برای دو باشگاه استقلال و پرسپولیس تعیین تکلیف کند. البته براساس مصوبه سال ۹۷ دولت، این دو شرکت در لیست واگذاری قرار دارند، اما اصل واگذاری و نحوه آن باید با مصوبه مجلس باشد.
وی افزود: براساس قانون وزارت ورزش و جوانان مکلف است با همکاری سازمان بورس حداکثر تا پایان شهریور ماه ۹۸ شرایط پذیرش دو شرکت فرهنگی ورزشی استقلال و پرسپولیس را در بازار پایه فرابورس فراهم کند و پس از پذیرش در این بازار و عرضه ۵ درصد از سهام هر یک از دو شرکت جهت کشف قیمت، ۵۱ درصد از سهام به صورت بلوکی و باقی سهام به صورت خرد عرضه می شود.
خضریان اضافه کرد:  وزارت ورزش می تواند تا پایان سال ۹۸ این دو شرکت را واگذار کند، لذا به موجب اصل ۵۲ قانون اساسی، احکام بودجه سالانه است و وزارت ورزش یا هیات واگذاری نمی تواند خارج از آن سال، احکام بودجه را اجرا کند.
سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با بیان اینکه طبق جمع بندی کمیسیون و بر اساس شرایط بورس، واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به صلاح عمومی این دو باشگاه پرطرفدار نیست و تبعات اجتماعی به همراه دارد.
وی خاطرنشان کرد: بخش دیگری از جلسه نیز موضوع انتصابات غیرقانونی افراد مشکل دار در برخی از فدراسیون ها و ادارات کل استان ها بود که وزیر کلیات موضوع را پذیرفت و مقرر شد جزئیات و گزارش های نهادهای نظارتی برای وزیر ارسال شود و در هر دو موضوع ظرف یک هفته پاسخ مکتوب به کمیسیون اصل ۹۰ ارسال شود.
کد مطلب: 150537
برچسب ها: فوتبال
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *