۰
پنجشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۰۴

ایران موضوع اولین دیدار آمریکا و روسیه

نخستین دیدار وزیران خارجه آمریکا و روسیه در حالی انجام شد که اظهارات دو طرف نشان دهنده وجود اختلاف نظر اما تاکید بر نقاط مشترک همکاری همچون ایران، کره و افغانستان بوده است.
ایران موضوع اولین دیدار آمریکا و روسیه
نخستین دیدار وزیران خارجه آمریکا و روسیه در حالی انجام شد که اظهارات دو طرف نشان دهنده وجود اختلاف نظر اما تاکید بر نقاط مشترک همکاری همچون ایران، کره و افغانستان بوده است.
به گزارش ایرنا، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا شامگاه چهارشنبه با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در ایسلند دیدار کرد.
این نخستین دیدار مقامات عالی‌رتبه دو کشور پس از دولت بایدن است که در میان افزایش تنش بین دو کشور انجام می‌شود.
آمریکا در مساله هکرهای "سولار ویندز"، اتهام دخالت در انتخابات آمریکا، تنش در مرزهای اوکراین و همچنین خط لوله انرژی نورد استریم۲ دچار اختلاف هستند.
وزیر خارجه آمریکا پس از احوال‌پرسی اظهار کرد: بر کسی پوشیده نیست که ما اختلافات خود را داشته باشیم.
بلینکن ادامه داد: وقتی نوبت به این اختلافات می‌رسد، همانطور که رئیس جمهوری بایدن در تماس با رئیس جمهوری پوتین اظهار کرد، اگر روسیه به افزایش تنش علیه ما، شرکایمان و متحدانمان رفتار کند؛ ما پاسخ خواهیم داد.
وی اضافه کرد: رئیس جمهوری بایدن نشان داد که هم در کلام و هم در عمل، نه به منظور تشدید  تشنج، نه به دنبال تعارض بلکه برای دفاع از منافع ما است.
وزیر خارجه آمریکا در عین حال اظهار کرد "با این اوصاف، مناطق زیادی وجود دارد که منافع ما با یکدیگر تلاقی و همپوشانی دارند" و خواستار همکاری در زمینه "تلاقی منافع " از جمله همه‌گیری کووید-۱۹ تغییر اقلیم، مقابله با برنامه های هسته‌ای در ایران، کره شمالی و افغانستان شد.
بلینکن خاطرنشان کرد:  نظر ما این است که اگر رهبران روسیه و ایالات متحده بتوانند با هم همکاری کنند،  جهان می تواند مکانی امن‌تر و ایمن‌تر باشد و این همان چیزی است که ما به دنبال آن هستیم.
ایران، کره و افغانستان موضوع همکاری مشترک
سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه هم در ابتدای این دیدار گفت: در واقع برای روابط ما مهم است. و همانطور که روسای جمهور از ما می‌خواهند، ما باید تصمیم بگیریم که در ادامه روابط خود چه کنیم.
وی افزود: وقتی صحبت از ارزیابی وضعیت بین الملل و رویکردهایمان در مورد چگونگی حل آن می شود، بسیار اختلاف نظر داریم. موضع ما مشخص است. ما آماده ایم که همه مسائل روی میز را با این درک که بحث‌های ما صادقانه، واقعی و با احترام متقابل است، بررسی کنیم. 
وزیر خارجه روسیه ادامه داد: قوانین، دیپلماسی دوجانبه را توصیه می کند به ویژه هنگامی که صحبت از واکنش به هر نوع اقدامات خصمانه می‌شود. وظیفه ما استفاده بهینه از فرصت‌های دیپلماتیک است.
لاوروف اضافه کرد: همانطور که گفتید، وضعیت روابط مسکو و واشنگتن به طور کلی بر اوضاع بین‌المللی تأثیر می‌گذارد. تا آنجا که من فهمیدم و روسای جمهوری ما هم در مکالمات تلفنی خود آن را تأیید کرده اند، آنها موافق هستند که ما باید در مورد موضوعاتی که دیدگاه های مشابهی داریم و زمانی که می توانیم به نتایج مثبت دست پیدا کنیم ، همکاری کنیم.
وی اظهار کرد: به عنوان مثال ، در حل اختلافات و سایر موارد به عنوان ثبات استراتژیک و حتی با عناوینی چون شبه جزیره کره، مساله هسته‌ای ایران، افغانستان و همه آن مباحثی که نمایندگان ما قبلاً با یکدیگر در تعامل بوده‌اند. امیدوارم امروز بتوانیم مروری بر همه این موارد داشته باشیم.
وزیر خارجه روسیه تاکید کرد: اگر ما به مسائل دیپلماتیک جهانی ادامه ندهیم، اساس دیپلماسی را که ساخت پل‌ها و بهبود روابط است، تضعیف خواهیم کرد.
کد مطلب: 150635
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *