۰
جمعه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۴۷

احزاب سیاسی و گروههای مسلح در مازندران و گلستان

کتاب احزاب سیاسی و گروههای مسلح در مازندران و گلستان در سال های ۱۳۵۷ – ۱۳۳۲  نوشته دکتر " سیف الرضا شهابی "  و با مقدمه مهندس" لطف الله میثمی " توسط انتشارات " اندیشه احسان " در ۲۶۲ صفحه و با قیمت ۷۹ هزار تومان وارد بازار کتاب شد . 
احزاب سیاسی و گروههای مسلح در مازندران و گلستان
کتاب احزاب سیاسی و گروههای مسلح در مازندران و گلستان در سال های ۱۳۵۷ – ۱۳۳۲  نوشته دکتر " سیف الرضا شهابی "  و با مقدمه مهندس" لطف الله میثمی " توسط انتشارات " اندیشه احسان " در ۲۶۲ صفحه و با قیمت ۷۹ هزار تومان وارد بازار کتاب شد . 
بعد از کودتای ۲۸ امرداد سال ۱۳۳۲ فعالیت علنی احزاب آزاد و مستقل در کشور ممنوع شد و تا سال ۱۳۳۶  احزاب حکومتی و فرمایشی هم در کشور هیچگونه فعالیتی نداشتند.  در سال ۱۳۳۶ همزمان با تاسیس " ساواک "  شاه تصمیم گرفت مملکت را بر اساس سیستم دو حزبی اداره کند. دو حزبی که وابسته به دربار و بر اساس منویات شاهانه شکل گرفته بودند  و در این سال دو حزب " ملیون " توسط  دکتر منوچهر اقبال نخست وزیر وقت و حزب " مردم " توسط امیر اسدالله علم یکی از وابستگان به شاه تاسیس شد و این دو حزب با رقابتی فرمایشی و بر اساس منافع رژیم فعالیت داشتند . بعد از مدتی و با برکناری اقبال از نخست وزیری ، فعالیت حزب ملیون کم رنگ و سپس بی رنگ شد  و جایش را حزب " ایران نوین " گرفت. در دهه چهل رقابت بین حزب مردم و ایران نوین بود تا این که شاه در اسفند ۱۳۵۳ با فرمانی و در یک سخنرانی  احزابی را که خود آن ها را مدیریت می کرد تعطیل شد و حزب رستاخیز جایگزین شد. کاری که بعضی از طرفداران رژیم آن را مقدمه بی اعتمادی عمومی به شاه و حکومتش بر می شمارند.
در این کتاب به فعالیت احزاب ملیون و مردم و ایران نوین و رستاخیز در استان های مازندران و گلستان پرداخته شد و در کنارش فعالیت "پان ایرانیست " ها که در حد محدودی فعالیت داشتند  و همچنین ماجرایی که برای فرماندار گرگان که متهم به طرفداری از مصدق رخ داد  از نظر دور نداشته است. همچنین به حزب توده که بعد از ۲۸ امرداد سال ۱۳۳۲ دچار آسیب جدی شده و در حد از هم پاشیدگی قرار گرفته بود اشاره شده است .
در دهه پنجاه شمسی ، دو سازمان مسلح در عرصه سیاسی ایران نقش پر رنگی داشتند و مبارزه مسلحانه را در مقابله با رژیم شاه برگزیده بودند به نامهای " سازمان چریک های فدائی خلق " با تفکرات چپ مارکسیستی و " سازمان مجاهدین خلق " با گرایشات اسلامی. فدائی ها در مازندران فعال بودند و تعدادی از جوانان مازندرانی در این سازمان عضو بودند ؛  بطوریکه یکی از مازندرانی ها در حد بنیانگذاران قرار داشت  و سازمان مجاهدین که در گلستان نسبتا فعال بودند تا جائی که در فرار " اشرف دهقانی " از زندان قصر در فروردین ۱۳۵۲ نقش اساسی ایفا کردند و در این کتاب به این موضوع و همچنین فرار ستوان " امیر حسین احمدیان " از زندان قصر به اتفاق محمد تقی شهرام و حسین عزتی .بطور مشروح پرداخته است. همچنین بیوگرافی آنانی که از این دو استان در احزاب فرمایشی تا حد دبیرکلی ارتقا پیدا کرده بودند یا در سازمان های فدائی و مجاهدین فعال بودند نیز نوشته شده است.
حوادثی نظیر جشن آزادی امام خمینی از زندان در سال ۱۳۴۳ در بابل و تلگرام علمای بابل به آیات اعظام خمینی و قمی و حضور آیت الله حسینعلی منتظری در مازندران در نیمه اول دهه پنجاه شمسی و فعالیت انجمن تبلیغات اسلامی شاهی (قائمشهر) از موضوعات دیگری است که در کتاب به آن توجه شده است.
کد مطلب: 150733
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *