۰
دوشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۲۹
دبیرکل حزب مردم‌سالاری در دیدار رایزن سیاسی سفارت ژاپن در ایران:

امیدوارم هرچه سریع‌تر پول‌های بلوکه شده ما در ژاپن به ایران برگردد

نیشی مورایا سوکو: ژاپن متعهد به حمایت از برجام و حل مشکلات بین‌المللی از مسیر دیپلماسی و گفت و‌گو است
خانم نیشی مورایا سوکو رایزن سیاسی سفارت ژاپن در ایران به همراه آقای اوتا شوری دبیر سوم این سفارتخانه  پس از هماهنگی با وزارت امور خارجه در دفتر حزب مردم‌سالاری حضور یافته و گفت‌و‌گویی در خصوص روابط دوجانبه ایران و ژاپن و آخرین تحولات سیاسی در این زمینه با دکتر مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم‌سالاری انجام داد.
امیدوارم هرچه سریع‌تر پول‌های بلوکه شده ما در ژاپن به ایران برگردد
خانم نیشی مورایا سوکو رایزن سیاسی سفارت ژاپن در ایران به همراه آقای اوتا شوری دبیر سوم این سفارتخانه  پس از هماهنگی با وزارت امور خارجه در دفتر حزب مردم‌سالاری حضور یافته و گفت‌و‌گویی در خصوص روابط دوجانبه ایران و ژاپن و آخرین تحولات سیاسی در این زمینه با دکتر مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم‌سالاری انجام داد.
به گزارش مردم‌سالاری آنلاین خانم نیشی مورایا سوکو در ابتدا گفت: به عنوان رایزن سیاسی سفارت ژاپن امروز اینجا حضور یافتم، شکی نیست که از زمان استقرار در ایران در راستای بهبود روابط ایران و ژاپن تلاش کردم و البته می‌دانیم انتخابات ریاست جمهوری ایران نزدیک است و تحولات مربوط به انتخابات ریاست‌جمهوری ایران بر روابط ایران و ژاپن نیز موثر خواهد بود.
لطفا به عنوان دبیرکل یکی از احزاب اصلاح‌طلب نظر خود را در خصوص این انتخابات بیان کنید.
دبیرکل حزب مردم‌سالاری در پاسخ ضمن خوش‌آمدگویی و تشکر از حضور اعضای سفارت ژاپن در محل دفتر مرکزی حزب مردم‌سالاری اظهار داشت: ابتدا بر ضرورت گسترش و توسعه روابط ایران و ژاپن که خوشبختانه هم‌اکنون رابطه خوبی هم است، تاکید می‌کنم و معتقدیم برای ارتقای هرچه بیشتر روابط دو کشور باید تلاش کنیم.
 

دبیرکل حزب مردم‌سالاری درخصوص انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ ادامه داد: ارزیابی بنده این است که اگر بالای 60 یا70  درصد واجدین شرایط در انتخابات شرکت کنند، جناح اصلاح‌طلب پیروز میدان خواهد بود اما اگر مشارکت زیر ۵۰ درصد باشد، اصلاح‌طلبان شانس چندان زیادی برای پیروزی نخواهند داشت. لذا همه چیز به مردم بستگی دارد مثلا در مجلس یازدهم ۴۰درصد مشارکت مردم را شاهد بودیم که جناح اصول‌گرا را به اکثریت کرسی‌های مجلس رساند.
نماینده مردم تهران در مجلس دهم افزود: البته رویکرد سیاست خارجی ایران نسبت به کشور مهم ژاپن (چه جناح اصلاح طلب قدرت را به دست گیرد و چه غیر اصلاح‌طلبان پیروز شوند) در هرحال به دلیل وجود منافع مشترک بین دو کشور تفاوت چندانی نخواهد داشت.
من سال‌ها در پارلمان در دو دوره هشتم و دهم مجلس عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بودم لذا به خوبی می‌دانم نوع نگاه دیپلماسی ایران نسبت به ژاپن همواره  رو به پیشرفت است و به دولت‌های مختلف بستگی نداشته و ندارد.
 
کواکبیان خطاب به اعضای سفارت ژاپن گفت: یکی دو نکته را یادآور می‌شوم؛ اول می‌خواهم از شما توضیحاتی درخصوص وضعیت احزاب در ژاپن و وضعیت کنونی سیاسی در توکیو داشته باشیم. شنیدم آقای "سوکا" از حزب لیبرال دموکرات در ژاپن روی کار آمده‌اند.  چه تفاوتی بین ایشان و آقای "شینزو آبه" وجود دارد و وضعیت احزاب رقیب چگونه است؟!
نکته دوم در مورد پول‌های بلوکه شده ایران در ژاپن است که برای ما بسیار اهمیت دارد. زمانی که ایران در تحریم نبود، به ژاپن نفت فروختیم و بخشی از دارایی و اموال ما هم اکنون در ژاپن قرار دارد که خواهان بازگشت سریع‌تر این پو‌ل‌ها هستیم.
کره جنوبی نیز چنین مساله‌ای با ما داشت که پذیرفت بدهی خود را در بازه زمانی مشخص به ایران پرداخت کند.
آیا ژاپن برنامه مشخصی برای اقدام مشابه در جهت بازگرداندن پول‌های بلوکه شده ایران دارد؟
نکته سوم درصدد هستیم در فرصت مناسب با اعزام هیاتی از حزب مردم‌سالاری به ژاپن با وضعیت احزاب و ساختار سیاسی ژاپن بیشتر آشنا شویم.
رایزن سیاسی ژاپن در پاسخ توضیحات مبسوطی در مورد ساختار سیاسی ژاپن و تغییرات اخیر در دولت اشاره کرده و مطالبی را بیان کرد.
وی افزود: دولت ژاپن اعلام می‌کند که همواره برای توسعه روابط دو کشور آماده است همچنین ژاپن متعهد به حمایت از برجام و حل مسایل بین‌المللی ایران از مسیر دیپلماسی و گفت‌و‌گو است.
در مورد پول‌های بلوکه شده ایران در ژاپن باید بگویم مالکیت ایران بر اموالش را به رسمیت می‌شناسیم  و اطمینان می‌دهم ژاپن برای ایجاد امکان بهره‌برداری ایران از این پول اقدامات لازم را انجام خواهد داد.
رئیس فراکسیون دیپلماسی و منافع ملی مجلس دهم مجددا پرسید: متوجه نشدیم بالاخره دقیقا چه زمانی پول ایران بازخواهد گشت؟
که خانم نیشی مورایا سوکو رایزن سیاسی سفارت ژاپن در پاسخ گفت: دقیقا نمی‌توانم زمان مشخصی را اعلام کنم اما به شما اطمینان  می‌دهم که دولت ژاپن اقدامات لازم را در این زمینه انجام می‌دهد.
دبیرکل حزب مردم‌سالاری تصریح کرد: برای ایران خصوصا در شرایط کنونی اقتصادی یک روز هم یک روز است و با توجه به اینکه این روزها حتی در خرید اقلام ضروری همچون واکسن کرونا هم با مشکلاتی مواجه هستیم، انتظار داریم دولت ژاپن هرچه سریع‌تر نسبت به بازگرداندن پول‌های بلوکه شده ایران اقدام کند.
 

خانم نیشی مورایا سوکو در ادامه گفت: می‌دانیم مشارکت مردم نقش مهمی در هر انتخابات دارد. برخی شنیده‌ها نشان می‌دهد در این دوره عده زیادی از مردم قصد مشارکت در انتخابات را ندارند. به عنوان یک چهره سیاسی اصلاح طلب به نظر شما مشارکت در این دوره انتخابات چگونه خواهد بود و برای افزایش مشارکت چه اقداماتی لازم است؟!

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه اظهار داشت: قبل از پاسخ به سوال شما مایلم بگویم همکاری‌های علمی و دانشگاهی هم برای ما مهم است زیرا من با توجه به اینکه یک دانشگاه غیردولتی را مدیریت می‌کنم و عضو هیات علمی دانشگاه دولتی و آزاد نیز هستم، مایلم همکاری‌های گسترده‌تری بین ایران و ژاپن در همه زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، صنعتی، علمی و فرهنگی وجود داشته باشد. کما اینکه در زمینه صلح نیز موزه‌ای به همین نام در ایران داریم که مایلیم مراوداتی در این زمینه نیز داشته باشیم. ضمنا بسیار متمایلیم روابط راهبردی با ژاپن داشته باشیم و گسترش این روابط می‌تواند همچون مدل توسعه روابط با چین باشد که قرارداد ۲۵ ساله اخیر نشان از عمق استراتژیک این رابطه دارد. اما در خصوص مشارکت در انتخابات و فضای سیاسی کشور باید بگویم: یک ضرب‌المثل ایرانی داریم که ملت ایران مردم دقیقه نودی هستند و ممکن است در همین مدت باقی‌مانده تا انتخابات اتفاقاتی رخ دهد که منجر به افزایش مشارکت مردم در انتخابات  شده و مردم ایران شگفتی‌ساز شوند. حتی آزاد شدن  پول‌های ایران در ژاپن نیز می‌تواند به عنوان یک عامل مثبت در مشارکت در انتخابات نقش داشته باشد که ما تاکید جدی داریم.
 
 
کد مطلب: 150942
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *