۰
دوشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۱۴

بازار داغ شایعات مجازی در خصوص مناظرات

داده کاوی ایرنا نشان می‌دهد در روزهای اخیر شایعات زیادی در خصوص زنده نبودن مناظرات تلویزیونی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. این در حالی است که روز گذشته یک عضو کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات با رد این شائبه‌ها، بر زنده و مستقیم بودن مناظرات همانند سال های گذشته صحه گذاشت.
بازار داغ شایعات مجازی در خصوص مناظرات
داده کاوی ایرنا نشان می‌دهد در روزهای اخیر شایعات زیادی در خصوص زنده نبودن مناظرات تلویزیونی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. این در حالی است که روز گذشته یک عضو کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات با رد این شائبه‌ها، بر زنده و مستقیم بودن مناظرات همانند سال های گذشته صحه گذاشت.
به گزارش گروه داده کاوی ایرنا، فضای مجازی در هفته‌های منتهی به انتخابات به یکی از اصلی‌ ترین عرصه‌های فعالیت نامزدها، رسانه‌ها و کاربران برای اعلام نظر در خصوص انتخابات ۱۴۰۰ تبدیل شده است. کاربران در فضای مجازی به اظهار نظر در خصوص مسایلی چون مشارکت در انتخابات می پردازند و چهره‌ های مختلف جریان های سیاسی در شبکه‌ هایی نظیر توییتر و کلاب هاوس به صریح‌ ترین شکل مورد نقد و تحلیل قرار می گیرند.
گروه داده کاوی ایرنا در گزارش‌ های مستمر خود و در فاصله کمتر از یک ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری، پربازدیدترین محورهای مطرح شده در شبکه‌های اجتماعی را مورد رصد قرار می دهد. این گزارش بر اساس روش تحلیل کیفی پست‌ های تلگرامی و توییت‌ ها در بازه زمانی ۱۱ صبح یکشنبه دوم اردیبهشت تا ۱۱ صبح دوشنبه سوم خرداد ماه جمع بندی شده است.
تلگرام و موضوع مناظرات تلویزیونی
پیگیری روند بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری همچنان از اصلی ترین دغدغه رسانه ها و فعالان فضای مجازی است به طوریکه گمانه زنی ها و شایعاتی زیادی نیز در این خصوص منتشر می شود. یک کانال تلگرامی  به نقل از سخنگوی شورای نگهبان نوشت: جلسات شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت‌ها ادامه دارد و سه شنبه جلسه نهایی برگزار می‌شود. اخباری که در مورد تایید و یا رد صلاحیت ها منتشر می شود، هیچ کدام مورد تایید نیست. خواهش ما این است که دوستان و دلسوزان توجهی به این شایعات نکنند. برخی از داوطلبان مراجعه کرده و برخی دیگر هم مطالب جدیدی ارائه کرده‌اند، اگر نکته‌ای ببینیم که اگر نیاز به حضور داوطلبان باشد، از آنها دعوت می‌کنیم تا با اعضای شورای نگهبان صحبت کنند.
در روزهای اخیر شایعات زیادی هم در خصوص چگونگی برگزاری مناظرات تلویزیونی و زنده و مستقیم بودن یا نبودن آن در شبکه های اجتماعی منتشر شده است. یک کانال تلگرامی از قول سیداحسان قاضی زاده هاشمی عضو کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری در خصوص آخرین خبرها در این زمینه نوشت: طبق قانون در ارائه امکانات تبلیغاتی به نامزدها، هیچ تبعیضی نباید باشد و همه نامزدها باید از این امکانات به طور عادلانه و برابر استفاده کنند. به مردم قول می‌دهیم که امسال حجم متنوعی از برنامه‌های معرفی نامزدهای انتخاباتی را در تلویزیون، رادیو و فضای مجازی خواهیم داشت. اقدامات ترکیبی و بسترهای متنوع و گوناگونی در همه رسانه‌ها برای نامزدهای انتخابات پیش‌بینی شده است تا بتوانند افزون بر معرفی خودشان، برنامه‌ها و عملکردشان را توضیح دهند. قرعه کشی برنامه‌های انتخاباتی در صدا و سیما در فاصله ۴۸ ساعته پس از اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌ها تا آغاز تبلیغات برگزار می‌شود و بنا داریم این مراسم به طور زنده و مستقیم پخش شود. تاکنون درباره مجری مناظره‌های انتخاباتی در کمیسیون، تصمیمی گرفته نشده است. جمع بندی کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری این است که بتوانیم مناظره‌های بسیار قوی انتخاباتی داشته باشیم.
مصاحبه اختصاصی ایرنا با عباس آخوندی، بازتاب زیادی در شبکه های اجتماعی داشته است. یک کانال تلگرامی اصولگرا به نقل از این نامزد ریاست جمهوری نوشت: باید رییس جمهوری سر کار بیاید که دولت ملی تشکیل دهد و من شعار یک ملت-یک دولت را برای همین تعریف کردم. گرایش سیاسی من به سمت نیروهای تحول خواه و اصلاح طلب است. شکل‌گیری سه‌گانه رییسی، جهانگیری و لاریجانی، ادامه وضع موجود با مقداری گرایش به سمت راست یا چپ است؛ این وضع شور انتخاباتی ایجاد نمی‌کند.
یک کانال تلگرامی اصولگرا در خصوص سخنان وزیر ارتباطات درباره «عرضه بسته اینترنت رایگان یک ماهه در آستانه انتخابات» به نقل از محمدجواد آذری جهرمی آورد: با تجویز و تصویب ستاد ملی کرونا و با همکاری ⁦ دکتر نوبخت⁩، به منظور ترویج تبلیغات انتخابات در فضای مجازی بجای تجمعات خیابانی و میدانی، بسته‌های «اینترنت» یک ماهه «رایگان» به همه مردم ایران عرضه خواهد شد.
روز گذشته ۲ تن از نامزدهای ریاست جمهوری خبر انصراف خود از رقابت ها را به طور رسمی اعلام کردند. یک کانال تلگرامی در خبری با عنوان «افشار از حضور در انتخابات انصراف داد» نوشت: علیرضا افشار، رییس اندیشکده جنگ نرم دانشگاه عالی دفاع ملی و داوطلب انتخابات ریاست جمهوری، به نفع رئیسی از حضور در انتخابات انصراف داد.
یک کانال تلگرامی اصولگرا نیز با تیتر «یک نظامی دیگر هم انصراف داد» اعلام کرد: محمدحسن نامی از حضور در انتخابات ریاست جمهوری انصراف داد.
یک کانال تلگرامی در بازنشر تحلیل محمدصادق جوادی حصار عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با عنوان «جدال در انتخابات بین اصولگرا و اصولگرا است» آورد: یکی از مواردی که کاملا آشکار است، این است که جریان اصولگرایی در پناه جَوی که ایجاد کرده‌اند، بسیار به خودشان امیدوار شده‌اند. تصورم جدال بین اصولگرا و اصولگرا است و شاید این یکی از شاخصه‌های اصلی این دوره از انتخابات باشد. جوادی حصار با تاکید بر این‌که در بحث برجام اگر تکلیفش زودتر روشن و نتیجه‌اش مشخص شود تاثیری روی مشارکت عمومی دارد، عنوان کرد: ما همیشه یک مولفه تعیین‌کننده در امر انتخابات داریم و آن این است که افزایش مشارکت می‌تواند به فعال‌سازی لایه‌های خاکستری جامعه بی‌انجامد و هنگامی که چنین امری رخ دهد، سابقه نشان داده است رأی به سبد جریان اصلاح‌طلب و منتقدان سیاسی و اجتماعی جامعه ریخته می‌شود و افزایش مشارکت چشم‌گیری ایجاد می‌کند.
یک کانال تلگرامی توییت معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری را بازنشر داد: منتظر تایید یک زن در میان نامزدهای ریاست جمهوری هستیم. معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری با اشاره به ارسال نامه‌ای به شورای نگهبان درباره کاندیداتوری زنان در انتخابات ریاست جمهوری گفت: از شورای نگهبان درخواست کردم برای اولین بار یک زن را در میان نامزدها تایید کنند تا به احیای سرمایه‌های اجتماعی کشور کمک کرده باشند؛ منتظریم.
توییتر و عرضه بسته اینترنتی رایگان
محمد جواد آذری جهرمی در توییتی پربازدید نوشت: با تجویز و تصویب ستاد ملی کرونا و با همکاری @MB_Nobakht، به منظور ترویج تبلیغات انتخابات در فضای مجازی بجای تجمعات خیابانی و میدانی، بسته‌های «اینترنت» یکماهه «رایگان» به همه مردم ایران عرضه خواهد شد. جزئیات بزودی...
یک فعال سیاسی در توییتر با اشاره به سوابق انتخابات ریاست جمهوری در سال ۷۶، ۸۴ و ۹۲ بیان داشت: انتخابات ریاست‌جمهوری در ۲۵ سال گذشته تعیین کننده‌ترین ظرف تغییرات و تحولات اساسی در کشور بوده است
کد مطلب: 150966
برچسب ها: انتخابات
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *