۰
سه شنبه ۴ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۰۴

تغذیه سالمندان قبل و بعد از تزریق واکسن

رئیس ‌دانشکده تغذیه ‌دانشگاه علوم پزشکی ‌اصفهان، گفت: اهمیت توجه ‌به تغذیه افراد و بالا بودن سیستم ایمنی بدن قبل از تزریق واکسن کرونا و خوردن مایعات به خصوص آب و دمنوش های گیاهی بعد از تزریق آن لازم است و مصرف میوه های آبدار فصل تابستان برای تغذیه بهتر گروه سالمندان ‌توصیه می شود.
تغذیه سالمندان قبل و بعد از تزریق واکسن
رئیس ‌دانشکده تغذیه ‌دانشگاه علوم پزشکی ‌اصفهان، گفت: اهمیت توجه ‌به تغذیه افراد و بالا بودن سیستم ایمنی بدن قبل از تزریق واکسن کرونا و خوردن مایعات به خصوص آب و دمنوش های گیاهی بعد از تزریق آن لازم است و مصرف میوه های آبدار فصل تابستان برای تغذیه بهتر گروه سالمندان ‌توصیه می شود.
محمدحسن انتظاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص اهمیت توجه به تغذیه افراد و بالا بودن سیستم ایمنی بدن قبل از تزریق واکسن کرونا، اظهار کرد: برای افزایش سطح ایمنی بدن قبل از تزریق واکسن کرونا لازم است پروتئین کافی مصرف کنند، اگر می‌توانند گوشت ماهی، تخم مرغ در برنامه غذایی روزانه داشته باشند، لبنیات را روزانه دو مرتبه و سبزیجات هم تا اندازه مقدور استفاده کنند.
وی افزود: قبل از اینکه فردی اقدام به زدن واکسن کرونا کند باید بدن او به اندازه کافی آب داشته باشد و مایعات کافی خورده باشد تا بدن او بتواند بعد از تزریق واکسن کرونا تب بدن را تحمل کند و نیازی به رعایت و داشتن برنامه غذایی ویژه بعد از تزریق واکسن ندارند و بالا بودن سطح ایمنی بدن قبل از تزریق کافی است و بیشتر برای پیشگیری از ابتلای بیماری کرونا توصیه می‌شود که افراد رژیم غذایی اصولی داشته باشند.
رئیس دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، تصریح کرد: قبل از تزریق واکسن کرونا میوه‌ها و غذاهای حاوی رنگ طبیعی مانند زردچوبه و زنجبیل را بیشتر بخورند و منابع ویتامین سی و سبزیجات، فراوان در برنامه غذایی روزانه استفاده شود و این مواد غذایی سیستم ایمنی بدن را قبل از تزریق واکسن کرونا افزایش می‌دهد.
انتظاری خاطرنشان کرد: افرادی که واکسن کرونا را تزریق می‌کنند دو روز اول علائمی مثل تب، درد ماهیچه، سرگیجه دارند که این موارد غیر طبیعی نیستند و بهتر است در همان روزهای اول بعد از تزریق واکسن کرونا آب به اندازه کافی مصرف کنند و خوردن میوه‌های رنگی فصل در اولویت باشد، در طول روز هم اگر بعد از تزریق واکسن تب داشتند آب کافی مصرف کنند، در کل علائم بعد از تزریق واکسن نهایت یک یا دو روز طول می‌کشد و آنچنان طولانی نیست که منجر به کمبودهای غذایی بدن شود.
تغذیه افراد سالمند بعد از تزریق واکسن کرونا
وی درباره تغذیه افراد سالمند بعد از تزریق واکسن کرونا، گفت: بعد از تزریق علاوه بر نوشیدن آب در صورتی که سالمندان چاق نیستند می‌توانند همه میوه‌ها و آبمیوه‌ها را استفاده کنند، سالمندانی که چاق هستند بهتر است از میوه‌های آبدار تازه فصل تابستان مثل خربزه، هندوانه، طالبی، گیلاس و زردآلو استفاده کنند.
رئیس دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، تاکید کرد: در حال حاضر میوه‌هایی مثل سیب و پرتقال که میوه‌های فصل زمستان هستند خاصیتی ندارند، این میوه‌ها ارزش غذایی بالایی ندارند و میوه فصل نیستند، ویتامین سی آنها هم تا حد زیادی از بین رفته است.
انتظاری اضافه کرد: بعد از تزریق واکسن، خوردن مایعات در روزهای اول توصیه می‌شود علاوه بر خوردن آب، مصرف دمنوش‌های طبیعی توصیه می‌شود، دمنوش‌هایی که با گیاهان دارویی خشک شده طبیعی مثل نعنا، آویشن و بهار نارنج است که افراد خودشان خشک کرده یا به صورت خشک شده آن را خریداری کرده باشند در اولویت قرار داده و با قند کم و یا عسل مخلوط کرده و استفاده کنند.
وی با تاکید بر پرهیز از خوردن دمنوش‌های بسته بندی شده، گفت: خوردن دمنوش‌های بسته بندی شده حاوی رنگ و طعم دهنده (تی‌بگ‌ها) در اولویت برنامه تغذیه‌ای افراد تزریق کننده واکسن کرونا نباشد، دمنوش‌ها بسته بندی شده به صورت تی بگ است و نمی‌توان این دمنوش‌ها را متهم کرد، از سوی دیگر نمی‌توان سالم بودن کامل آنها را تضمین کرد، این دمنوش‌های بسته بندی شده حاوی طعم دهنده و رنگ و مواد نگهدارنده هستند، نباید مصرف شوند.
رئیس دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، تصریح کرد: علائم تب بعد از تزریق واکسن در بین افراد متفاوت است، احتمال دارد از روز اول تزریق واکسن شروع شده و تا دو روز ادامه داشته باشد، معمولاً علائم تب، درد ماهیچه، استخوان درد و سرگیجه بعد از تزریق واکسن کرونا خطرناک نیستند و اگر علائم بسیار جدی شدند باید افراد با مرکز بهداشتی که واکسن کرونا را به آنها تزریق کردند تماس بگیرند تا راهنمایی شوند.
وی خاطرنشان کرد: قبل و بعد از تزریق واکسن کرونا قوی بودن سیستم ایمنی بدن برای فرد بهتر است و سیستم ایمنی قوی‌تر آنتی بادی بیشتری تولید کرده و مصونیت بیشتری برای فرد در برابر پیشگیری از از ابتلا به ویروس کرونا ایجاد می‌کند، اگر فردی واکسن کرونا را تزریق کند و سیستم ایمنی بدن ضعیف بوده و پروتئین کافی نداشته باشد نمی‌تواند به اندازه کافی آنتی بادی تولید کند و مصونیت لازم را در برابر بیماری ندارد.
کد مطلب: 151059
برچسب ها: سالمندان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *