۰
سه شنبه ۴ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۴۲

مخالفت نوری المالکی با تشکیل

در ادامه مخالفت های سیاسی با ایده تاخیر یا برگزار نشدن انتخابات پارلمانی در دهم اکتبر ۲۰۲۱ (۱۸ مهرماه ۱۴۰۰) در عراق، نخست وزیر پیشین و رهبر ائتلاف دولت قانون امروز سه شنبه با طرح تشکیل «دولت فوق العاده» به بهانه عدم برپایی انتخابات، به شدت مخالفت کرد.
مخالفت نوری المالکی با تشکیل
 در ادامه مخالفت های سیاسی با ایده تاخیر یا برگزار نشدن انتخابات پارلمانی در دهم اکتبر ۲۰۲۱ (۱۸ مهرماه ۱۴۰۰) در عراق، نخست وزیر پیشین و رهبر ائتلاف دولت قانون امروز سه شنبه با طرح تشکیل «دولت فوق العاده» به بهانه عدم برپایی انتخابات، به شدت مخالفت کرد.
به گزارش ایرنا، «نوری المالکی» دبیرکل حزب الدعوه اسلامی عراق با انتشار بیانیه ای که در رسانه های این کشور بازتاب گسترده ای داشته اعلام کرد: انتخابات حسب نظر رسمی دولت، در موعد مقرر برگزار می شود و هیچ انگیزه ای برای تاخیر آن وجود ندارد.
این رهبر سیاسی عراق تاکید کرده است که به شدت مخالف تشکیل دولت فوق العاده است و آن را نوعی سرکشی از دمکراسی و انتقال قدرت از طریق ساز و کار پارلمانی می داند.
به گفته وی، این امر به معنی اهانت و نادیده گرفتن اراده ملت عراق است که عزم را بر مشارکت گسترده در انتخابات آتی جزم کرده است.
نخست وزیر دو دوره تشکیل دولت در عراق (از ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۴) گفته است: عدم برگزاری انتخابات به معنی از بین بردن تمامی تلاش هایی است که کمیسیون عالی مستقل انتخابات تاکنون انجام داده به ویژه اینکه این کمیسیون گام بزرگی را در آماده سازی و پشت سرگذاشتن مشکلات و چالش های برداشته است.
المالکی از تمامی احزاب و جریان های سیاسی و اجتماعی در کشورش خواسته است که با ایده تاخیر انتخابات به شدت مخالفت کرده و بر برپایی آن در موعد مقرر اصرار کنند.
وی همچنین از دولت عراق خواسته است که با برنامه ریزی و تلاش جدی، بستر امنیتی مناسب را برای حمایت از نامزدها و افراد واجد شرایط و ممانعت از تقلب انتخاباتی فراهم کند.
برخی از کشورهای غربی مانند سفیر انگلیس در بغداد و پژوهشکده های آمریکایی مانند «اندیشکده صلح» اخیرا ایده تاخیر یا عدم برگزاری انتخابات به بهانه فراهم نبودن شرایط لازم در عراق را مطرح و برخی از جریان ها و شخصیت های عراقی مرتبط با اعتراضات موسوم به «اکتبر ۲۰۱۹» از این ایده استقبال کرده اند.
از این رو به دعوت برخی از این جریان های مرتبط با اعتراضات اکتبر ۲۰۱۹، بغداد امروز سه شنبه شاهد تظاهراتی است که طی آن مساله تحریم انتخابات آینده یکی از مهمترین مطالبات معترضین عنوان شده است.
این درحالی است که در اعتراضات اکتبر ۲۰۱۹ که منجر به استعفای دولت منتخب «عادل عبدالمهدی» و شکل گیری دولت انتصابی «مصطفی الکاظمی» در ۲۰۲۰ شد، یکی از مطالبات اساسی معترضین برگزاری انتخابات زودهنگام و ابطال نتائج انتخابات پارلمانی ۲۰۱۸ بود.
برهمین اساس دولت انتصابی الکاظمی بعد از شکل گیری، اولین و مهمترین ماموریت دولت موقت خود را تعیین زمان برگزاری انتخابات زودهنگام و بستری سازی مناسب برای برگزاری آن عنوان کرد.
از این رو، الکاظمی نخست وزیر عراق تاریخ برگزاری انتخابات زودهنگام را نخست ششم ژوئن ۲۰۲۱ (۱۶ خرداد ۱۴۰۰) اعلام کرد و سپس این تاریخ را به دهم اکتبر ۲۰۲۱ (۱۸ مهرماه ۱۴۰۰) تغییر داد.  
نگرانی ها در بین احزاب سیاسی عراق از احتمال دخالت های قدرت های خارجی برای برگزاری نشدن انتخابات و ادامه وضع موجود تحت عنوان دولت فوق العاده، در طول هفته های اخیر رو به تزاید گذاشته است.
جنبش «تغییر» از احزاب اپوزیسیون کردستان عراق امروز نیز همسو با اظهارات المالکی، به شدت با ایده عدم برگزاری انتخابات در موعد مقرر مخالفت کرده است.
اعضایی از این تشکل سیاسی معارض در کردستان عراق در اظهاراتی به رسانه های عراق گفته اند: «انتخابات باید در موعد مقرر برگزار شود و باید فضای سالم برای انتخابات در همه شهرها به ویژه اقلیم کردستان عراق که از سلطه احزاب حاکم در همه ابعاد زندگی رنج می برد، فراهم شود.»
کد مطلب: 151079
برچسب ها: عراق
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *