۰
چهارشنبه ۵ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۴۰
مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی:

غنی سازی ۶۰درصدی ایران نگران کننده است

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی با تاکید بر اینکه توسعه برنامه هسته ای حق ایران است، به اقدام تهران در زمینه غنی سازی اورانیم در سطح ۶۰ درصد اشاره کرد و مدعی شد که غنی سازی در این سطح نگران کننده است.
غنی سازی ۶۰درصدی ایران نگران کننده است
دیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی با تاکید بر اینکه توسعه برنامه هسته ای حق ایران است، به اقدام تهران در زمینه غنی سازی اورانیم در سطح ۶۰ درصد اشاره کرد و مدعی شد که غنی سازی در این سطح نگران کننده است.
به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، رافائل گروسی در مصاحبه با فایننشال تایمز مدعی شد که اوضاع نگران کننده است زیرا برنامه هسته ای ایران در دوسال اخیر خیلی پیچیده شده است.
علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی روز دوشنبه گذشته و بعد اعلام توافق ایران و اژانس برای تمدید یک ماه تفاهم همکاری، گفت: غنی سازی ۶۰ درصد، ۲۰ درصد و ۵ درصد همچنان ادامه دارد و میزان انباشت ذخایر اورانیوم ۲۰ درصد ما بالای ۹۰ کیلوگرم است.
صالحی درباره تمدید مهلت ضبط دوربین‌های مستقر آژانس و در گفت وگو با رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: مذاکرات ۱+۴ در وین در جریان است و تصمیم جمهوری اسلامی ایران بر این قرار شد که تا یک ماه دیگر برنامه‌ها ضبط شود و این مصوبه، حوالی ظهر در تماسی تلفنی به گروسی ابلاغ شد.
حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در اسنفد ماه سال گذشته تاکید کردند: جمهوری اسلامی از مواضع منطقی خود در موضوع هسته‌ای کوتاه نخواهد آمد و بر اساس مصلحت و نیاز کشور تا آنجا که لازم باشد، حتی تا غنی‌سازی ۶۰ درصد پیش خواهد رفت.
سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران، روز ۲۴ فروردین امسال، در نامه‌ای به رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ، روند آغاز غنی سازی ۶۰ درصدی را رسما به وی اعلام کرد.
گروسی به فایننشال تایمز گفت بسیاری از گام هایی که ایران در مسیر توسعه برنامه هسته ای برداشته، به آسانی برگشت پذیر است اما سطح تحقیقات و توسعه که ایران در حوزه هسته ای انجام داده، یک مسئله است.
وی مدعی شد: غنی سازی اورانیم در سطح ۶۰ درصد تقریبا غنی سازی در سطح تولید سلاح هسته ای است . غنی سازی اورانیم با مصارف تجاری تنها در حد ۲ یا ۳ درصد است.
گروسی با اذعان به اینکه توسعه برنامه هسته ای، "حق " ایران است مدعی شد: این میزان (غنی سازی) نیازمند چشمانی بیدار است. 
در بخشی دیگر از مصاحبه با فایننشال تایمز، گروسی گفت که ایران بارها تاکید کرده است که قصد دستیابی به سلاح هسته ای ندارد و به آژانس اطلاع داده که افزایش سطح غنی سازی اورانیوم به منظور مصارف پزشکی و تحقیقاتی بوده است. 
وی افزود: به نظر ما با توجه سطح فعلی فعالیت های پزشکی و صنعتی داخل ایران، چندان نیازی (به این درجه خلوص) وجود ندارد. با این حال تصمیم (به غنی سازی ۶۰ درصدی) با خود آن کشور است.
وی افزود که ذخایر اورانیوم غنی شده ایران اکنون ۱۰ برابر سقف ۳۰۰ کیلیوگرم توافق شده در برجام است. به گفته گروسی، بیشتر تدابیر اتخاذ شده تهران نسبتاً به آسانی برگشت پذیر است ولی سطح تحقیق و توسعه ای که ایران به آن دست یافته یک "مسئله" است.
مدیر کل آژانس گفت: زمانی که دانش انجام کاری را داشه باشید، دیگر نمی توان غول را به چراغ جادو بازگرداند و تنها راه سنجش آن از طریق راستی آزمایی است. برنامه (هسته ای) ایران رشد کرده و پیشرفته تر شده است. بنابراین بازگشت خطی به سال ۲۰۱۵ دیگر ممکن نیست. می توان فعالیتهایشان را پائین تر از مولفه های سال ۲۰۱۵ نگه داشت.
کد مطلب: 151110
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *