۰
چهارشنبه ۵ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۱۳

شبکه‌های اجتماعی و انتخابات

فعالیت و تبلیغات داوطلبان انتخابات در بسترفضای مجازی از ماه‌های پیش آغاز شده و امروز درحالی شدت گرفته که هنوز لیست داوطلبان تایید صلاحیت شده نهایی اعلام نشده است.
شبکه‌های اجتماعی و انتخابات
 فعالیت و تبلیغات داوطلبان انتخابات در بسترفضای مجازی از ماه‌های پیش آغاز شده و امروز درحالی شدت گرفته که هنوز لیست داوطلبان تایید صلاحیت شده نهایی اعلام نشده است.
بررسی‌ها نشان می‌دهد، تبلیغات نامزدهای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در شهرستان‌ها به دلیل نوع روابط و قومیت‌ها، تمرکز بیشتری به شبکه‌های اجتماعی به ویژه در مقایسه با فضاهایی تبلیغاتی نصب بنر و عکس بر دیوار دارند.
با وجود آنکه تبلیغات انتخاباتی پیش از موعد خلاف قانون است اغلب داوطلبان انتخابات ورود و فعالیت در شبکه های اجتماعی را راهی برای معرفی هرچه بیشتر اهداف و برنامه های خود می دانند.
هواداران و حامیان نامزدهای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در بروجرد بعد از ثبت نام تبلیغات خانه به خانه و فعالیت در فضای مجازی را به صورت تشکیل کانال‌های تلگرامی آغاز کرده‌اند.
این در حالی است که براساس تبصره یک و ۲ ماده  ۶۵ قانون انتخابات انجام هر رفتار تبلیغاتی غیرقانونی که قانونگذار انتخابات آن را پیش‌بینی کرده است از طریق شبکه‌های اجتماعی و فضاهای مجازی، حسب مورد مشمول مجازات مربوطه است.
هم‌اکنون فعالیت تبلیغاتی بیشتر نامزدها روی فضای مجازی بر روی پیام‌رسان تلگرام، اینستاگرام متمرکز است و نامزدها سعی دارند با بهره‌گیری از این فضا با انعکاس نقطه نظرات و اهداف و برنامه های خود و لایو زنده این امکان را  فراهم کنند تا مخاطبان به راحتی با سخنان و برنامه‌های این داوطلبان آشنا شوند.
کم هزینه‌ بودن و فراگیری شبکه‌های اجتماعی و افزایش روز به روز تعداد اعضای این کانال‌ها و نیز فراگیر شدن شبکه‌های اجتماعی موبایلی دلیل گرایش نامزدها به فضای مجازی است، به طوری که طبق برخی آمارها ۲۰ تا ۳۰ میلیون نفر از جمعیت کشور از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند که احتمالا اغلب این افراد واجدان شرایط رای دادن و دارای هستند و این مسئله ظرفیت خوبی برای بالابودن انگیزه نامزدها جهت تبلیغ در فضای مجازی است.
برخی از داوطلبان انتخابات فعالیت خود در فضای  مجازی را با ارایه رزومه کاری شروع کرده و توسعه همه جانبه شهر را از جمله اهداف خود می دانند.
برخی دیگر از داوطلبان تلاش دارند با انتقاد از عملکرد شوراها در دوره های  گذشته ضمن تخریب آنها برنامه هایی را برای توسعه، رشد و شکوفایی بروجرد ارایه دهند که بیشتر به خواب و رویا شبیه است.
فعالیت تبلیغات انتخاباتی داوطلبان در فضای مجازی تنها به تخریب اعضای شوراهای قبل ختم نشده و  برخی سعی دارند با تخریب چهره های رقیب و حتی تهدید به بیان نام آنها در روزهای آینده انتخابات را به نفع خود تمام کنند.
این روزها شبکه های مجازی عرصه جولان و تبلیغاتی است که می‌خواهد از هر داوطلب اسطوره ای بسازد که آمده اند تا بروجرد را گلستان کنند.
بیشتر کارشناسان معتقدند تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی در مقایسه با دیگر روش‌های تبلیغاتی سنتی و کاغذی علاوه بر صرفه اقتصادی از ضریب نفوذ و تاثیرگذاری بیشتری برخوردار است و حتی با استقبال مخاطبان نیز مواجه شده است.
این سبک از تبلیغات در فضاهای مجازی شیوه‌ای جدید است که بسیار مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است زیرا فرد می‌تواند در هر مکانی حتی در سر کار و منزل با استفاده از فضای مجازی در جریان برنامه‌های نامزدها قرار بگیرد.   
رییس دادگستری بروجرد گفت: تخلفات و تبلیغات زودهنگام داوطلبان انتخابات در فضای مجازی به طور کامل رصد و با متخلفان برخورد قاطع و قانونی می‌شود.
حمید بوالحسنی  افزود:  در صورت مشاهده تبلیغات زودهنگام ابتدا تذکر و در صورت تکرار پس از تشکیل پرونده بعد از انتخابات با متخلفان برخورد می‌شود.
بوالحسنی افزود: اگر در فضای مجازی از طریق کانالها اقدام به توهین کنند ابتدا از طریق پلیس فتا با تذکراتی که نیاز هست به آنها داده می شود در صورت تکرار کنند با شکایت شخصی و یا به لحاظ جنبه عمومی پرونده تشکیل می‌شود.
رییس دادگستری بروجرد گفت: برای برخورد با تخلفات انتخاباتی ۲شعبه در دادسرا و دادگستری شهرستان راه اندازی  شده است.
رییس ستاد  انتخابات بروجرد گفت:  تمامی موارد و قوانین‌ مربوط به تبلیغات کاندیداها در فضای مجازی نیز رصد شده و در صورتی که تخلفی صورت گیرد به کاندیداهای متخلف جهت حذف آن اطلاع و در صورت خودداری از آن موضوع به مراجع قضایی ارجاع داده می‌شود.
محمد علی گودرزی افزود:  ۲۵۰ شعبه اخذ رای برای این دوره از انتخابات در سطح شهرستان پیش بینی شده که ۱۸۹ شعبه ثابت و مابقی  سیار است.
وی  اظهار داشت: تعداد داوطلبان در ششمین انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا شهرستان ۹۷۹ نفر هستند که آمار اصلی  بعد از تایید صلاحیتها اعلام خواهد شد.
رییس ستاد انتخابات بروجرد گفت: از این تعداد داوطلب ۸۷۶ نفر مرد و ۱۰۳ نفر زن است.
سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا ۲۸ خرداد امسال همزمان با سراسر کشور در لرستان برگزار می شود.
کد مطلب: 151149
برچسب ها: انتخابات
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *